Gå til innhold

Friere salg av biler i EUROPA (bra?)

Ranger emnet


Qee

Anbefalte innlegg

NYTT FRA BRUSSEL nr. 5, 2003

 

Friere salg av biler i Europa

I ”Nytt fra Brussel” 1:2002, beskrev vi hvordan EU er i ferd med å ta bort en del av de fordeler som bilindustrien (produsenter og distributører) har hatt på det Indre Markedet.

 

Årsaken til at bilindustrien har hatt unntak fra konkurranseregelverket var ønske om å beskytte de stakkars bilforhandlerene fra konkurranse og garantere kvalitet på verkstedstjenestene. At bransjen klarte å beholde et slikt unntak helt til 2003 er et bra bevis på hvor viktig bilindustrien er i EU og hvilken sterk lobbykraft de har - både direkte, via arbeidslivorganisasjonene og gjennom de nasjonale myndighetene.

 

I løpet av 90-tallet har imidlertid forbrukerargumentene vunnet frem i EU og med den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC i spissen har man nå klart å redusere unntakene som bilindustrien hadde skaffet seg.

 

Fra oktober 2003 kommer fire viktige endringer:

 

- Distributører kan arbeide med flere bilmerker samtidig

- Distributører kan markedsføre seg i hele EU

- Merkeverksteder kan etableres av ikke-distributører

- Verksteder kan bruke ikke-original deler så lenge delene oppfyller kvalitetskravene

- Og fra 1. oktober 2005 blir det tillatt for distributører å etablere seg over grensene – dvs. at svenske Bilia kan etablere seg i Stavanger og konkurrere med den lokale Volvo-forhandleren.

 

For EU er det i første omgang viktig å få harmonisert prisene (ekskl skatt). Dette er i ferd med å skje og fra 2002 til 2003 har forskjellen mellom de dyreste og billigste landene sunket fra 10,6 til 8,6%. Enda viktigere på sikt er selvfølgelig at økt konkurranse gjør at prisnivået synker – dvs. at noen land som Danmark sannsynligvis må høyne sine priser (ekskl skatter) mens dyre land som Tyskland blir tvunget til å senke prisene.

 

Den skjulte agendaen, som EU ikke skjuler så bra , er at de også gjennom den økte konkurransen over grensene ønsker å få til en harmonisering av skatten på biler. Skatter er et helt nasjonalt område og en harmonisering på dette område kommer til å ta tid.

 

Endringene gjelder også i EØS-området og man kan derfor vente seg store forandringer i bransjen i årene som kommer. Nye merkeverksteder, nye typer salgssteder og økt konkurranse fra utenlandske distributører er både trusler og muligheter for bransjen, og de som gjerne vil inn i bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være bra for kundene i første omgang, men det er noe som ikke er så bra. Alle bilforhandlere måtte skrive ny kontrakt med importør/fabrikk, og mange forhandlere sliter skikkelig med å oppfylle de krav fabrikkene setter på nye kontrakter! Kravene går på lokaler, antall demobiler, forhandlerens økonomiske ryggrad, div funksjoner som sjekk av bil sammen med kunde, fornøyde kunder, salgsområde o.s.v.

Når da kravene kommer fra f,eks Tyskland om antall demobiler o.s.v. er det tatt utgangspunkt i det tyske bilmarkedet! For å ta et eksempel fra et merke jeg kjenner så selger Fordforhandleren i Berlin flere biler i året enn det totale bilmarkedet i Norge! Det blir liksom litt vanskelig og sitte med 50 demobiler på et tettsted i Norge med 1000 innbyggere! Resultatet kan da bli at antall forhandlere for enkelte merker blir drastisk redusert! Men har du først fått kontrakt kan du selge bilene hvor du vil, slik at det faktisk kan bli flere forhandlere for samme merke på et sted! Vet at det er en rettsak på gang på Lillehammer. BMW forhandleren i de andre mjøsbyene, Sullandgruppen, som bl.a har Toyota på Lhmr, skal bygge nytt og stort, og vil da selge BMW! Dette vil selvfølgelig ikke dagens forhandler, Kiligruppen ha noe av!

Harde kontraktsforhandlinger pågår for tiden, og etter hva jeg hørte så var det kun en Mercedes forhandler i Norge som oppfyller kravene Daimler/Chrysler AG satte! Det er spennende tider!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår