Gå til innhold

Sub i hjulbrønn-hvordan feste?

Ranger emnet


rogztr

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at en kasse i bagasjerommet var ikke akkurat det som passet meg best da jeg fikk kjørt litt. Tenkte da at jeg kanskje skulle prøve å bygge en kasse i hjulbrønnen. Tenkt litt på dette nå, men står fast ved en ting;

 

Hvordan skal jeg få festet ting i hjulbrønnen uten å sveise, støpe eller skru ting inn i karosseriet? Jeg kan hverken sveise eller støpe, og tanken på å lage hull i gulvet frister ikke.

 

Så er det noen som har en løsning på dette? Fylle rundt med byggskum eller en annen type fyllmasse?

 

Takk...:popcorn

Audi A3 1.8 -97

Ford Escort 1.6 -96 (snart spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg festet en bolt ned i samme spor som man fester dekket når det ligger der.

I tillegg festet jeg en god del borrelåstape til både undersiden av kassen og karroseriet.

Borrelåstape er faktisk mye sterkere enn mann skulle tro, og gjør at hvis du skulle kræsje tar de imot en del støyt før det går løs på bolten.

Hos meg satt det jævli godt. Jeg brukte rimelig lang tid for å få den løs senere. Endte opp med å brukte et langt sagblad for å løsne borrelåsen...ikke sjangs til å klare det med muskelkraft.

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borr 4hull..et i hvert `hjørne`..bruk 8mm bolter/muttrer og stoore skiver over og under.

 

er dette til en A3 så vil den kassa i en krasj, kansje treffe bilen foran, via passasjerer i i ditt baksete, framsete, deg og frontruta, om den ikke er godt festet.og det vil du vel ikke...?

limer du den med fugeskum så sier jeg `ha det gøy` når du en gang skal ta den ut..

så da lønner det vel seg uansett å borre 4hull..? behandle hulla med epoxygrunning og litt skikkelig lakk så holder det seg like rustfritt som bilen ellers.

 

den bolt/plata som skal holde reservehjulet holder såvidt det den er laget for.. blir kassen noen kg tyngre så vil jeg tro den bolten, ihvertfall plata som er punktet med tre-fire punkt, vil rive seg løs. dessuten kommer det an på om det er en bolt i en plate eller en plate med mutter som er ned i der, dette er oftest i veien for kassa..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med SFH: 4 (eller flere) M8-bolter med solide skiver både over og under.

 

Prøv å se hvordan kassa gjerne "vil" bevege seg dersom det skulle smelle. Jeg kjenner ikke reservehjulsbrønnen på A3, men generelt sett er det viktigere med bolter i bakkant enn i forkant, ettersom kassa gjerne vil forover når det smeller (ikke derved sagt at du ikke skal ha bolter foran, en smell kan likegjerne komme bakfra eller fra en av sidene).

 

Skivene er der for å gjøre den flaten som opptar energien så stor som mulig. Det er ingen nytte i femten M10-bolter om stålet rundt dem gir etter som varmt smør når det smeller... Kan være lurt å spre boltene litt godt også, så man ikke setter flere bolter rett ved siden av hverandre. Da oppnår man omtrent samme effekt som på dopapir; en masse huller ved siden av hverandre gjør det lettere å rive i stykker...

 

Vi vil IKKE ha flere av disse situasjonene!

 

 

Scenario 1: legg merke til at det ene basselementet mangler både magnet og store deler av chassiet, og at batteriet står ved siden av bilen....

 

Orkanger_kollisjon_969680b.jpg

 

 

Scenario 2: Der var kassa, men hvor er elementet? Nytter lite å skru ting fast når materialet rundt gir etter...

 

Bilde001-1.jpg

 

 

...der var jaggu element og skruer. I setet...

 

Bilde006.jpg

 

 

Kasse nummer to i forsetet...

 

Bilde013-2.jpg

 

 

Vedder en hundrings på at bileieren aldri trodde kassa skulle krype så langt frem.

 

Bilde010.jpg

 

FEST ALLE KOMPONENTENE DERES FOLKENS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff... blir mer og mer skeptisk til å ha anlegg i bagasjen jeg :(

 

ingen problem det, så lenge man bruker huet når man monterer ;) en forsterker på 3-4-5kg liggende på dørken i bagasjen, spes i kombi-biler og stv, kan bli lignende en (kanon-)kule i en krasj.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår