AndreasK Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Hvorfor er det en fordel med bakhjulsdrift på bane hvis man ser bort ifra morrofaktoren? Er bakhjulsdrift oppskrytt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HusebyRS Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Nei, det er ikke nødvendig med bakhjulstrekk på bane. Det er garantert et par som ikke tror meg når jeg sier dette, men hvis du setter opp en bil med bakhjulstrekk og en med forhjulstrekk med nøyaktige de samme faktorene (vekt over aksler, stivhet, tempratur etc)så kan man kjøre like rundetider med disse to bilene. Forskjellen vil være at siden forhjulene må ta seg av svingingen og mesteparten av bremsekraften på en bil med forhjulstrekk vil ikke denne "holde ut" like lenge som en bakhjulsdreven bil over lenger tid. Når det er sagt, så er det skjeldent alle faktorer for forhjulstrekk og bakhjulstrekk er like, så man vil som regel oppfatte biler med forhjulstrekk som veldig understyrt og bakhjulsdrevene biler mer overstyrt. Bilfabrikatene holder på hele tiden og finner opp nye ting for understell og vektfordelen slik at både forhjulstrekk og bakhjulstrekk skal bli nøytralt, noe som enkelte har klart bedre enn andre. Siter -99 Audi A4 1,8 TS Quattro -92 Audi 80 2,3E quattro -94 Audi 80 ABT Sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 det største problemet jeg mener med en forhjulstrekker er rett og slett at den skal dra og svinge med samme hjula.. Logisk må det være bedre med sving på ene å dra på andre delen:win Huseby nevnte jo det forsåvidt før meg :hello: Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Må jo huske på at hvis det er rundetider man skal jakte er det jo også viktig med lav vekt. Jeg klarer bare å tenke på et knippe biler som veier lite og er bakhjulsdrevne. Første Mazda MX-5 veier jo faktisk 970 kg og har 116 hk. Første CRXen veier 800 kg og har 108 hk. På så liten effekt vil jeg ikke tro at Mazdaen drar bedre rundt svingene fordi den er bakhjulsdrevet, det er nok vekt kontra effekt som er hovedpoenget her. Og Hondaen er vel litt billigere og (?), så da har man vel råd til litt trim og. Skjønt, dette er jo bare på budsjettsracere, men jeg tror man kan ha mye morsomt med FWD på bane og. Snakker vi høyere effekttall gjør det med at forhjulene har for mye å gjøre seg gjeldende. Jeg vil ikke si at bakhjulsstrekk er oppskrytt, er gøy å komme sidelengs men for at det skal slippe på tørr asfalt trenger man jo også litt effekt :) Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 viss du ser på rs500 løp eiriksmil, det er sierra med ca 500+ hk..de glipper sjeldent..til og med på vått så suser det unna ut av svinger uten at det går sidelengs... er sjåføren det står på nemlig:hello: her er et godt eksempel på Geniale sjåfører: nok offtopic fra meg sorry Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Artige de videoene der, ja. Hvis du er litt interessert i gammel racing regner jeg med at du har tittet på diverse Bathurst-videoer og. Der er det mye morsomt :) Mitt poeng var forresten ikke at bakhjulsdrevne biler med mye effekt ikke kan være nøytrale. Mitt poeng var bare at forhjulsdrevne biler med mye effekt ikke er optimalt grunnet det Huseby sa ovenfor her, og at en bil med 70 hk ikke vil slippe på en tørr bane bare fordi den er bakhjulsdreven :) Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Søk etter Berg-Cup på Youtube, så finner du mange fwd som kjører fort på svingete veier:) Hvis jeg ikke husker helt feil nå så var det for noen år siden en "banerigget" Golf 1 GTI som gjorde det skarpt i Gatebilcupen:) Mye avhenger selvsagt av sjåfør, men eksempelvis så sto jeg og tok litt rundetider på diverse biler på ACR her i vår, og blant annet Esmyrs GTI 16v kjørte like fort om ikke fortere enn mange biler med både rwd og awd:) Husker selv at jeg ble frakjørt på strekkene av en Scorpio 2,9, men jeg "tok" den i første skarpe sving, men igjen så har det mye med sjåfør og oppsett på bilene:) Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Jeg kjørte med min celica på rudskogen. Klarte å holde høyere fart enn evo, m5, m3, cosworth, og par volvoer gjennom svingene. Mangla selvsagt hk på lang strekka. Men hvis jeg hadde en bedre motor i min, så hadde jeg fint klart å kjøre fra dem. Eneste man må huske på, ikke gi gass i svingene hvis dem er krappe, i lang svinger så er det bare å holde gassen inne så mye som bilen klarer. Klarte selvsagt å kjøre ut av et par svinger og, siden jeg pressa bilen maks. Men men, det er en del av morroa. ^^ Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dennis87 Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Celica T-Sport kjørte jo Tommy Rustad på 1:47 på std ballongdekk. Samme tid som EVO8 med 280 hk og 4wd. Dette var på ACR Var jo banerekord på ACR en god stund. Satt på senkesett, og noen lavprofils gate slicks så kunne tiden blitt en god del bedre. Noen som vet noen rundetider av 500-1000hk Supra og Skyline på ACR? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Noen som vet noen rundetider av 500-1000hk Supra og Skyline på ACR? Gadd aldri å ta rundetider på disse bilene, men jeg tok et par på RMS sin Lotus, den suste rundt på ca. 1.40 flere runder:) Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Må jo huske på at hvis det er rundetider man skal jakte er det jo også viktig med lav vekt. Eirik Lotus Grunderen Colin Chapman skjønte dette tidlig. hans etos var "Light makes Might" fritt oversatt, lav vekt er MAKT. Ikke noe problem å kjøre fra S2/S3/S4 på bane med småfrisk fwd. Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 får komme med det fra bilcrossen sin side siden alle andre sider er her, fwd tar det meste i bilcross hvertfall. landsfinale de 3 siste åra har vært sånn: 2005- golf2 med vr6. 2006- golf 1 med 1,8 16v. 2007-saab 96 vet ikke åssen motor bakkeløp vil jeg vel også si at fwd ikke henger no serlig etter, ser jo johny sandmo har jo vunnet gang på gang med kadett gsi. det var hvertfall mitt syn på det, fra bilcrossen/rallycrossens side Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 alt kommer vel ann på banen også ville nå jeg tru hvertfall. noen baner er kanskje bedre med rwd enn fwd og omvendt, har en del og si det også. krappe svinger med ikke fullt så høy hastighet er det jo lettere for en fwd bil å kjøre forter enn rwd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Tror det blir litt hipp som happ.. Omtrent alle(hvis ikke alle?) i Standard Production er jo FWD... Men så er igjen alle i Special Saloon RWD, eller AWD... Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThunderCable Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Min mening (som ikke skal forveksles men noe som ligner på fasit) er at opp til 300hk så kommer det helt ann på bilen. Skal du hha mer enn 300hk så bør du ha bakhjultrekk eller 4Wd, eller så spinner dekkene alt for lett opp. Eneste en Rwd gjør bedre enn en Fwd (sett at bilene er helt like da, kun brivhjul som skiller dem) er å akselerere pga tyngdepunkt. Siter 2stk 08' Ecco size 41. X 95' BMW 328i - solgt x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.