Gå til innhold

RWD et must på bane?

Ranger emnet


AndreasK

Anbefalte innlegg

dette med sving og trekk på samme aksling er ikke akkurat den beste kombinasjon for å kjøre fort. hvis man f.eks hadde helt samme bil med optimalt oppsett for fwd og optimalt oppsett for rwd og 100% samme sjåfør så ville vel rwd gådd av med seiern vil jeg tro.

 

Du som lurte på supra og skyline tider rundt acr. tror ikke det er så mange av dem som har vært dær og kjørt har pressa så veldig hardt. fulgte jo bjørnstad sin r34 med en 245 med lett turbotrim rundt acr! Da er det vel ganske tydelig at det ikke tas så veldig seriøst :p

 

damned: er jo ikke sikkert dem pressa så veldig hardt da. fwd har lite å gjøre mot rwd/4wd biler på bane.

 

 

MEN!!! Så skal det jo nevnes at størsteparten faller og står på sjåføren UANZ! Så hva som har skjedd på banetreff og lignende der sjåførspektret er like breit som rompa på ei sjikkelig go vestlandsbudeie er irrellevant i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den røde banerigga calibra'en som pleier å være på ACR virker jo som den har skammelig lave rundetider, noen som vet tidene på den? Sto og så på flere runder og det var da en av de bilene som bestandi kom lenger og lenger frem, men så har vel det også noe med at det ikke er så mange som kjører på f.eks sommertreff som jager rundetider..

 

men den bilen er allefall ett bevis på at det går å kjøre bra fort med FWD!

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

damned: er jo ikke sikkert dem pressa så veldig hardt da. fwd har lite å gjøre mot rwd/4wd biler på bane.

 

Hvor har du det fra?

 

som jeg nevnte tidligere

hvordan kan da Celica T-sport som er FWD med 192hk komme på samme tid som EVO8 med 4wd og 280hk på ACR med samme sjafør? og 3 sek raskere enn mazda RX8 med 240hk og RWD?

og Tommy Rustad kan kjøre bedre enn de fleste her på forumet.

 

De fleste lette fwd GTI biler kjører ræva av det meste av "grom" biler med 4-500hk med rwd på bane som ikke bare går rett fram pga noe så enkelt som vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

damned: er jo ikke sikkert dem pressa så veldig hardt da. fwd har lite å gjøre mot rwd/4wd biler på bane.

 

Ett par ulike biler nå, en har Rwd og resten Fwd. Tilnæmet lik hk (270-280), Fwd har 30(?)kg mindre vekt og dem kjører like rundetider. Hvorfor har da Fwd lite å gjøre mot en Rwd på bane?

Alain%20Menu%20in%20action%20between%20the%20safety%20barriers.jpg

800px-Andy_Priaulx_-_BMW_320si_WTCC_01.jpg

WTCC%20Seat%20Leon%2011%20G.%20Tarquini%20Oschesleben%20470.jpg

(Bilene kommer fra Racing serien Fia WTCC, her representret ved Menu, Priaulx og Tarquini (Chevrolet/BMW/Seat))

 

Så min påstand er fremdeles at det kommer ann på oppsettet på bilen (så lenge vi snakker om ett fornuftig anntall hester (ca300)) og føreren selfølgelig.

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo ikke noe å diskutere en gang:

Alt til sitt bruk!

 

Om man skal jage rundetider på banen mener jeg det har lite å si om utgangspunktet har FWD, RWD eller 4WD. Så lenge du setter opp bilene skikkelig og kan kjøre bilen i tillegg kan man jage rundetider så det griner etter.

 

Er ganske pent å se på FWD biler som drar oppover svingete veier i en H****ttes fart også!

 

 

får komme med det fra bilcrossen sin side siden alle andre sider er her, fwd tar det meste i bilcross hvertfall. landsfinale de 3 siste åra har vært sånn: 2005- golf2 med vr6. 2006- golf 1 med 1,8 16v. 2007-saab 96 vet ikke åssen motor

 

bakkeløp vil jeg vel også si at fwd ikke henger no serlig etter, ser jo johny sandmo har jo vunnet gang på gang med kadett gsi.

 

det var hvertfall mitt syn på det, fra bilcrossen/rallycrossens side

Sant som du sier her. Mulig det har skjedd mye i bilcrossen de siste fem årene, men da gjaldt det gjerne å ha motor over drivende aksel. Derfor var FWD mye brukt, men boblene og andre RR-biler var så godt som uslåelige på banen.

Men nå med de nye motor-reglene osv. har det kanskje begynt å komme mye annet morro også.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel nevnes at drivverkstapet er vel lavt på fwd biler men har ikke så veldig mye å si. tommay rustad kan kjøre bil men når du sammenligner 3 standardbiler uten OPTIMALT oppsett for banekjøring? er jo serieproduserte biler for gatebruk.

 

Står det noe sted at man må ha racingbil kun for at man skal kune kjøre på bane da? Som du selv sier, ingen av dem hadde optimalt oppsett for bane. Hadde vært verre hvis én hadde hatt det. Dessuten er det vanskelig å få to helt forskjellige biler til å ha akkurat samme utgangspunkt. Igjen sier jeg, vekt. Vekt er viktig. Til "vårt" bruk, til han som har lyst til å kjøre litt på bane og ha det morsomt uten å bruke altfor mye penger, hvor mange biler som er bakhjulsdrevne under 900 kilo finner du, som atpåtil er relativt enkle å trimme (snakker ikke om biler før 70-tallet) og som ikke koster skjorta? Jeg kan nevne mange forhjulsdrevne som oppfyller disse kravene. Over et visst effektantall blir vel forhjulsdrevne biler mindre brukbare enn bakhjulsdrevne, fordi forhjulene får for mye å gjøre. Men som Lars sier, det er jo et spørsmål om hva du skal bruke bilen til. Skal "mannen i gata" jakte rundetider spørs det om ikke forhjulsdrevne biler er et godt alternativ med tanke på vekt :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så FWD er bedre enn RWD på bane, bortsett fra i starten, er det virkelig det du mener?

 

RWD, FWD og AWD kan kjøres kjapt alle sammen, men de må være riktig satt opp.

Se litt på rallycross/bilcross så ser du det selv. Finn biler med ca samme motoreffekt, f.eks supernasjonal rallycross kl 2 (inntil 2000ccm) Starten er viktig i RC, men kommer man bra avgårde med en FWD så sliter de andre, og spes på dårlig føre.

 

Er ikke bane, men det ble kjørt rally på Elverum i dag. En Ford Fiesta på ca 190 HK (hvis han kjører på E-85), kjørt av Jo Inge Bakken ble nr 4 totalt og beste tohjulstrekker

Beste RWD bil ble nr 11, en BMW M3 E30 på ca 300 HK, kjørt av flere ggr norgesmester Birger Gundersen, fulgt av flere Volvoer på omtrent tilsvarende HK tall

 

Så ja, jeg mener det. Mye mer effektivt

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt på rallycross/bilcross så ser du det selv.

 

Rallycross og bilcross er da vel ikke banekjøring?

 

anyways, jeg mener ikke FWD er noe særlig dårligere om det er bra satt opp.

 

Men om man ser på STCC og BTCC da, der må jo RWD og AWD stille med vekthandikap.

Det er jo blodig urettferdig om FWD er overlegen allerede i utgangspunktet. ;)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rallycross og bilcross er da vel ikke banekjøring?

 

anyways, jeg mener ikke FWD er noe særlig dårligere om det er bra satt opp.

 

Men om man ser på STCC og BTCC da, der må jo RWD og AWD stille med vekthandikap.

Det er jo blodig urettferdig om FWD er overlegen allerede i utgangspunktet. ;)

 

Det er vel årets feil..

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel årets feil..

 

det sier litt i og med at det er så sent på året! :)

 

Mulig jeg er forutintatt, men jeg mener banekjøring er asfaltracing.

Hvertfall i den konteksten det er snakk om her.

 

Hva med isracing med sving på begge hjula, er det også relevant for topicen?

Gressklipper-cross?

 

Jada, jeg gjør meg vanskelig, men jeg så hvertfall for meg at det var snakk om grep-kjøring, og ikke grus.

 

Likevel, FWD og RWD har fordeler begge to.

Og en av det ene slaget som er bra satt opp, kjører fra en av det andre slaget som ikke er bra satt opp. :)

Det var igrunn hovedpoenget mitt.

Kan ikke være helt kategorisk her, hvertfall ikke ved grip-kjøring.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. Bane kan være så mangt ja, og det er vel egentlig ikke noe fasitsvar. Resultatene kan også variere utfra hvor mye effekt bilene har, hva slags dekk osv.. Egentlig veldig vanskelig å sammenligne.

 

Jo mere hk/nm, jo større fordel med RWD. Du kan kjøre fortere inn i svingene med en FWD, men akselreaksjonen ut fra svingene blir lidende pga vektforskyvingen bakover, som igjen delvis kan motvirkes av fjæringsoppsett..

 

RWD er ikke et must, det er i hvertfall sikkert. (unntatt hvis det å røyklegge hele indre Østfold er målet)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår