Kverna Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 Nei, men hvilke rwd biler finner du med f,eks 110hk som kjører like fort under samme forutsetning, altså sjåfør og føre?Hadde denne Golfen hatt 200hk så hadde saken vært noe helt annet, og da hadde jeg vært helt enig med dem som foretrekker rwd. Men, for de aller fleste her inne så kommer bil med 200hk++ aldri til å bli en realitet.. Og da må vi forholde oss til de faktiske forhold, at f,eks en 90hk Golf går bedre enn 115hk Volvo eller Ford og er dertil bedre egnet til banekjøring som førstebil.. Ser ikke helt hvor du vil, da en volvo eller ford også kan få "full race" understell og kjøres fort på bane akkurat som golfen. Har ikke sagt jeg er uenig i at fwd kan kjøres fort på bane, men argumentene dine er litt merkelige Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 Ser ikke helt hvor du vil, da en volvo eller ford også kan få "full race" understell og kjøres fort på bane akkurat som golfen. Har ikke sagt jeg er uenig i at fwd kan kjøres fort på bane, men argumentene dine er litt merkelige Se på siste post fra Flesvik der han skriver at rwd som er riktig oppsatt går fortere enn en bil med fwd.. Ganske så diffus uttalelse eller hva..? Sett et "full race" understell på en 740 med 115hk og jeg skal fortsatt kjøre fra den 0-150 og på bane under den forutsetning at vi er begge gode sjåfører på bane.. Og igjen kommer dette av Kg/Hk forhold og at mange mindre fwd har korte gir og relativt lav toppfart.. Men, hadde denne samme 740`en hatt 250hk og jeg hadde hatt 250hk så hadde han mest sannsynlig kjørt fortere fordi rwd fungerer bedre på litt høyere effekter. Men, nå tror jeg vi er litt utfor allfarvei her:) Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 Jeg syns dette er rimelig morsomt. Hvem sa at man må gi så mye gass i svingene at bilen understyrer? Som jeg sa tidligere, så kan man holde ganske høy fart gjennom svinger med FWD sålenge du ikke trykker pedalen i bunn midt i svingen. Etter et par runder rundt banen, burde man klare å finne ideal sporet og hvordan svingene er til å kunne avpasse farten før svingen, slik at man holder høyest mulig fart gjennom svingen uten å skli ut. Jeg er forholdsvis enig at en rwd kan holde en høyere fart gjennom svingen når det er snakk om mye hester i bilene, men jeg mener at med et bedre understell/dekk/bremser betyr mer enn om bilen er RWD eller FWD. En RWD bil med litt dårligere bremser enn en FWD bil med like mye hester bruker garantert like lite tid rundt banen. Jeg personlig kommer nok til å kjøpe rwd bil, men ikke for å kjøre fortere gjennom en bane, men det er utrolig morro å glippe med rumpa. ;) Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 nå var vel spørsmålet om RWD er bedre enn FWD på bane og ikke om hvilke fwd biler er bedre enn den og den rwd bilen. Et oppsett med rwd vil funke bedre. vel den golfen må vel se seg grundig slått av elise med den minste motoren. den er vel på 115hk og rwd. Og sammenligne en golf på 800kg med en 740 som kommer seg ned på 1200kg med MAXIMALT MULIG LETTING er vel det rareste jeg har hørt/lest. i tillegg har 740 hel bakstilling og ikke uavhengig fjæring bak. noe uheldig det også. Har ikke sagt at det ikke går an å kjøre banekjøring med en fwd bil. men selve konseptet rwd er bedre enn fwd når det gjelder grep og oppførsel i sving. Kan jo svare på spørsmålet til trådstarter. RWD er ikke et MUST på bane. men har du 300 hk og oppover vil den fwd bilen bli noe vanskelig og aksellerere med uten å lage masse røyk. finnes jo alternativer med sprut som styrer ladetrykk for hvert gir og myk oppbygging av ladetrykk er og en ting. Er vel et fåtall fwd biler som lar seg NA trimme til 300+++ uten at det er snakk om ganske så tunge biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Formel 1 (og alle de andre formelklassene), gocart, crosskart, locost (super seven) og div. "superbiler" har alle RWD. ellers har de fleste resterende rene racingbiler (rally, ol.) firehjulstrekk. Alle du nevner her har også midtmotor da. Et vesentlig poeng, mener nå jeg :) Og grunnen til at alle disse har midtmotor (eller motor montert foran, i diverse superbiler som du nevner) er at alle disse har over 220 hk (som er nevnt tidligere i denne tråden av meg og andre, forhjulsdrevne biler har begrensninger). Ikke slik helt ut. Spørsmålet som gjelder er: Hvorfor er det en fordel med bakhjulsdrift på bane hvis man ser bort ifra morrofaktoren? Det er en fordel med bakhjulsdrift på bane hvis man vil gå over drøyt 200 ponnier, for da vil man få "problemer". Nei, ingen sier at man må gi full gass i svingene. Nei, ingen sier at man ikke kan få biler med "feilhjulstrekk" som har mer effekt og ikke understyrer. Men sannsynligheten er større for at man får understyring med en bakhjulsdrevet bil enn en forhjulsdrevet. Jeg vil vel forresten tro at midtmontert motor og bakhjulsdrift vil være det optimale. Haien, Golf har ikke helt uavhengig fjæring bak. Min bil har det ;) Og mitt originale poeng. Hvis man har en bil med 75-90 ponnier fra midten av 80-tallet til 20 lapper vil de fleste biler innenfor kategorien, med lavest vekt, være en forhjulstrekker. Og jeg mener nå at man har en langt større fordel med en vektforskjell på 100-200 kilo (ja, Lotus Elise veier mindre enn en brødfjøl men koster litt mer), enn om bilen er bakhjulsdrevet enn forhjulsdrevet. Hvis man har lite effekt altså. Så, meg iallfall konkludere med følgende: Alt kommer an på effektantall. Hvis du har lav effekt og tilsvarende bil (nå vil jeg ikke høre noe om at den bakhjulsdrevne kan ha sprukne dempere eller noe annet vås..), tror jeg ikke du merker noen nevneverdig forskjell på tørt føre. I tillegg vil trolig de fleste FWD-biler (små blikkbokser som min egen) veie mindre enn de fleste biler med RWD (biler fra midten av 80-tallet og utover iallfall). Fordel. Men, med mer effekt vil det gi større ulemper med FWD. Vil jeg si. Jeg vet at 800 ponnier hører bedre hjemme i en bakhjulsdrevet bil med midtmontert motor enn i en Integra ;) Endelig konklusjon: Alt til sitt bruk. Mye effekt = RWD best. Done. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 800 ponnier kan funke greit i en rwd med midtmontert motor ja men tror 4wd hadde vert å foretrekke. Men da kan vi konkludere med at selve konseptet rwd er bedre egnet for banekjøring. med midtmotor er det EKSTREMT godt egnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Endelig konklusjon: Alt til sitt bruk. Mye effekt = RWD best. Done. Eirik :pimp Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Det er vel smak og behag det kommer an på. Jeg for min del kjører like fort uansett hvilke hjul bil drar på,men det er to vidt forskjellige kjøremønstre. Bakhjulstrekk behandles mer brutalt:Full fart og kast bilen inn i svingen og mat på. Forhjulstrekken må behandles litt mer med respekt, for den er en hel del vanskeligere å kjøre, men sinnsykt gøy=) Jevn fart inn mot svingen med korrekt sporvalg,og flat fjøl og vreng over rattet inn mot svingen og for all del ikke slipp gassen...da går det til skogs. Jo mer det spinner, jo mer drar man ratett inn mot svingen. Man må kjøre så fort at man er redd for å lære seg å kjøre forhjulstrekk. Jeg for min del foretrekker bakhjulstrekk fordi det er ukomplisert og logisk å kjøre. Skulle jeg ha hatt en litt motorsvak banebil hadde jeg sansynligvis landa på en forhjulstrekker, for det er jævlig gøy å mestre å kjøre grevling. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 skurk: det du da ender opp med er at du SPISER forhjul og klarer ikke kjøre så mange runder som en rwd. hørtes ut som også en ganske så tvilsom metode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 ta og se litt på denne siden her gutta. Velkommen til Rudskogen Motorsenter - Banerekorder der er alle rekordene på Rudskogen, både FWDog RWD! Godt nyttår Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Hvorfor er det en fordel med bakhjulsdrift på bane hvis man ser bort ifra morrofaktoren? Er bakhjulsdrift oppskrytt? letteste spørsmålet jeg noensinne har lest... svaret er enkelt: jeg rygger ikke for å sladde+ svar på det andre spørsmåle ditt: nei. :repost: Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Januar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2008 svaret er enkelt: jeg rygger ikke for å sladde Han skrev: Når man ser bort fra morofaktoren. Tror du det er effektivt å sladde når man skal kjøre fort? Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Januar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2008 det er efektit å sladde når man skal kjøre fort, men før man skal kjøre fort. ;) Kjekt med fersk gummi når man kjører fort. Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mercedes w201 Skrevet Januar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2008 jeg vil nå si att man kan ikke se bort fra morrofaktoren når man vurderer fwd vs rwd. morrofaktoren er den største grunnen for de fleste her vil jeg tro. var iværtfall min grunn. att den går bra på bane i tillegg er jo ett pluss :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Januar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2008 skjønner ikke hvorfor det bestandig skal dras inn forsjellige biler og sammenlignes når spørsmålet er hvilket konsept som funker best. ikke hvilken bil som er best. hvis man veier opp pros and cons for begge 2 vil man fort finne ut at rwd er mest kurant sånn i snitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.