Gå til innhold

Straffepåstand ved alvorlige hastighetsovertredelser

Ranger emnet

Juristen

Anbefalte innlegg

Hei

Her er litt informasjon til dere som kjører alt for fort (og til dere som vurderer å gjøre det), og lurer på hva slags reaksjoner man kan forvente dersom man blir tatt. Hensikten med dette er ikke å skape en stor diskusjon om straffenivået i fartssaker, dette er behørig diskutert i andre tråder, jeg vil bare informere om livets harde realiteter.

Riksadvokaten har 19. oktober 2007 gitt retningslinjer for påtalemyndighetens påstander i fartssaker der spørsmålet er om det skal reageres med samfunnsstraff eller ubetinget fengsel. Nedenfor har jeg angitt en oversikt, som viser Riksadvokatens retningslinjer til statsadvokatene og politimestrene.

Bilforumets formatering tillater ikke bruk av tabeller/lignende, og tallene er derfor satt opp etter følgende mal "fartsgrense - samfunnsstraff fra og med - fengsel fra og med", med verdiene oppgitt i km/t:

50 - 92 - 96

60 - 110 - 115

70 - 120 - 125

80 - 130 - 136

90 - 142 - 150

100 - 155 - 165

For fartsgrensene 30 og 40 finnes det svært lite Høyesterettspraksis, og disse er derfor ikke tatt inn i retningslinjene, men jeg vil anta at man kan forvente ubetinget fengsel fra ca 65 i 30-sona og fra 75-80 i 40-sona.

Retningslinjene gjelder forutsatt at det ikke er spesielle skjerpende eller formildende omstendigheter.

Høyesterett har også fastslått at samfunnsstraff samt tap av førerett for motorvogn er en såpass følbar reaksjon at det normalt ikke er tilstrekkelig grunn til å fastsette bot i tillegg. Unntak kan eksempelvis være for unge lovbrytere (under 18 år) samt ved gjentakelsestilfeller.

Hensikten med dette er ikke å skape en stor diskusjon om straffenivået i fartssaker, dette er behørig diskutert i andre tråder, jeg vil bare informere om livets harde realiteter.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...