Gå til innhold

Hjelp! Startproblemer B230E

Ranger emnet


bullepeis

Anbefalte innlegg

Har litt startvansker på min '86 Volvo 240 GLT. Da jeg vrei om nøkkelen igår kom det et skarpt smell idet motoren skulle til å starte, hvorpå motoren stoppet igjen selvfølgelig. Garasjen ble fylt med en herlig eim av svidd gummi.

 

Etter å ha sjekket at registerreima er inntakt, og ikke ute av stilling, og at alt snurrer og går uten unormalt mye ulåt når jeg vrir om nøkkelen, står jeg her nå som et spørsmålstegn og aner ikke hva som kan ha skjedd.

 

Når jeg prøver å starte motoren så virker det som den tenner, men det varer en halv omdreining så er alt stille igjen. Den har tidligere vært tilsynelatende lettstartet (bortsett fra litt problemer med kaldstartventil/termostat, men den har alltid startet til slutt uansett) og motoren har alltid malt som en katt, uten noen form for ventilkakling eller annen ulåt.

 

Er det noen der ute som kan gi meg en liten "diagnose" for hva som kan være galt, slik at jeg vet hvor jeg skal begynne å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får den gnist og bensin? Sjekk dette først.. Får den det, er det mest sannsynlig noe elektrisk som gjør at den ikke starter.. K-jet er problemsprut uansett hvordan du ser på det.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst noe elektrisk ja. Har puslet litt med bilen idag og prøvde å starte den igjen. Det ble et nytt skarpt smell og hele motorrommet ble fyllt med røyk. Virker som det er overledning eller kortslutning av et eller annet nedi der.

 

Men jeg klarte ikke å finne ut hvor røyken kom fra så jeg må nok ty til eksperthjelp her ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag luktet det mer elektrisk / krutt (!) i motsetning på torsdag hvor det var rein gummilukt. Ingen bensinlukt i det hele tatt.

 

Jeg fulgte ikke med på om det kom tilbakeslag gjennom luftfilteret, prøvde først og fremst å finne ut hvor røyken kom fra, men ble ikke noe klokere der heller.

 

Smellet kom for øvrig akkurat i det motoren skulle til å starte, og jeg har prøvd å starte den flere ganger tidligere uten at det har kommet noe smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningen til starteren ser ok ut, bortsett fra gummihetta som dekker over kontaktene på starteren. Den er skikkelig morken og har vel mer eller mindre gått i oppløsning. Kan det være her problemet er?

 

Syns likevel det er litt rart at det bare smeller av og til, og at motoren heller ikke vil starte ellers.

 

Er for øvrig ingen sikringer som har gått heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe som skjedde på min gamle B21E nå... Ikke f*#% om den ville starte om morgenen, kinna og kinna, men ingenting skjer. Etter en stund med kinning og banning, kom det et sinnsykt smell, og røyken velta fram fra under bilen. Når jeg kikka under der, var hele midtpotta bretta opp! Fant senere ut at det var brudd i + ledningen til coilen. Så da hadde jeg stått der og pumpa potta mi full av bensin, og plutselig fikk den kontakt et lite øyeblikk... KABOOOM!

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe som skjedde på min gamle B21E nå... Ikke f*#% om den ville starte om morgenen, kinna og kinna, men ingenting skjer. Etter en stund med kinning og banning, kom det et sinnsykt smell, og røyken velta fram fra under bilen. Når jeg kikka under der, var hele midtpotta bretta opp! Fant senere ut at det var brudd i + ledningen til coilen. Så da hadde jeg stått der og pumpa potta mi full av bensin, og plutselig fikk den kontakt et lite øyeblikk... KABOOOM!

 

Hehe, ble litt småskeptisk til å gå å starte bilen igjen nå kjenner jeg :)

 

Sjekking av gnist og bensin var egentlig planen min idag, men ettersom det smalt så j@vlig da jeg prøvde å starte bilen fant jeg ut jeg måtte finne årsaken til det først.

 

Legger mekkelysta på hylla for dagen nå, men skal ut å grave i motorrommet igjen i morra og få gått over kabler skikkelig.

 

Takk for hjelpen så langt folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smellet kan ha kommet av nøyaktig det samme som knuste potta til Bakhjulboogie. Mye bensin og BANG.

Vil absolutt ikke tru det var noe annet :)

 

En e-motor skal ikke trenge mer enn 3 ledninger for å starte, så vil ikke tru det skal være super stort problem å finne ut av, sånn egentlig :)

Sjekka bensin/gnist?

(Husk å sjekke etter ut av coil om du mangler gnist ut av fordeleren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår