Gå til innhold

Datamaskinen vil ikke starte :(

Ranger emnet

Hoccy

Anbefalte innlegg

Er ikke så lett å fjern-diagnostisere dette problemet...

Prøv å bytte ut ram (om du har flere rambrikker tester du hver av dem separat), cpu, skjermkort og strømforskyning. Ta ut alt av kort du ellers har i maskinen og reset BIOS'en. Hvis ikke noe hjelper, har du sannsynligvis feil på hovedkortet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det virker ikke som om CPU'en jobber heller, den ene lampa foran lyser ihvertfall ikke som den vanligvis gjør.

Men om det er skjermkortet, hva burde jeg kjøpe for og erstatte det? Skjermen jeg bruker har en oppløsning på 1280X1024 piksler.

Maskinen blir brukt mest til surfing på nettet og forumsitting :D

Om du skal kjøpe nytt skjermkort, må du aller først finne ut hvilket grensesnitt det benytter. De tre vanligste grenesesnittene er AGP (som nå er på vei ut), PCI, og PCI-Ekspress. Om du har en ny datamaskin har du nok PCI-Ekspress. Et slikt kort (PCI-Ekspress, altså) koster nesten ingenting. Fra 500-5000kr.

Hvis det ikke skulle være skjermkortet, kan det være PSU(strømforsyning) eller hovedkortet som har tatt kvelden.

(Siden du sier du kanskje må bytte skjermkort, har du eksternt, har du prøvd det interne som ligger på hovedkortet(Det er ved PS2kontaktene, ethernet osv)? Det gir ikke god kvalitet, men i hvert fall en pekepinn på hva som kan være galt.)

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at mange av dere tror at problemet kan være så mye rart, er det ikke mest sannsynlig at det bare er skjermkortet som har takket for seg å trenger å skiftes ut for at beistet skal vokne til live igjen?

Hadde det vært bios,minnne eller slikt noe hadde han fått en pc som starta om å om igjen, peip og styrte og kanskje bare direkte blåskjerm. Men når det står intet signal så regner jeg med at det er selve skjermkortet som er gåent...

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at mange av dere tror at problemet kan være så mye rart, er det ikke mest sannsynlig at det bare er skjermkortet som har takket for seg å trenger å skiftes ut for at beistet skal vokne til live igjen?

Hadde det vært bios,minnne eller slikt noe hadde han fått en pc som starta om å om igjen, peip og styrte og kanskje bare direkte blåskjerm. Men når det står intet signal så regner jeg med at det er selve skjermkortet som er gåent...

Og like fult, så trenger det ikke å være skjermkortet som er problemet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom nettopp på noe. Enkelte (litt eldre) Dell maskiner har dårlige kondensatorer på hovedkortet. Var nettopp borti en slik maskin der skjermbildet til tider forsvant uten noen god grunn.

Kondensatorene (de merket med Y-mønster på topp) begynte å bule ut og etterhvert lekke. Dette er et kjent dell-problem.

Fikk tak i nytt hk og alt var iorden

(bare for å vise at dette kan være noe helt annet enn skjermkabelen, skjermen, skjermkortet osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må da slutte å prate om ting dem ikke har greie på!

Urabus sier at det ikke lyser forran på pc'n hans når han starter, altså er det 0 liv inni der.

Går vifta i strømforsyningen når du prøver å starte pc'n?

Hvis ikke så må du begynne å skifte ut diverse komponenter.. ram, cpu, hovedkort, strømforsyning.. disse er det du trenger for å få liv i en pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som de andre har sagt, bytt ut først og fremst skjermkortet, altså ikke kjøp nytt, men lån fra en kamerat eller noen andre.

Så ville jeg prøvd skjermkortet som vi mistenker for å være feil i en annen maskin.

Så ville jeg prøvd med annen cpu, ram, psu i maskinen, en om gangen selvsagt.

Alt i en maskin er veldig enkelt å bytte, er bare plugg ut og inn. Enhver som kan skru, klarer å bytte indre deler i pc'en.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om CPU'en jobber heller, den ene lampa foran lyser ihvertfall ikke som den vanligvis gjør.

Dette tyder jo helt klart på at det ikke er liv i pc'n hans.. Hadde bare skjermkortet vært ødelagt så hadde denne lyst som tusan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider