AudiC Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Hei. Jeg har en Audi 80 2,3E Coupe og jeg trenger å få byttet ventilløfterene mine (tikker som bare det:-)) er det mye arbeid i det? og er det kanskje noen fra bergen som mulighet til å kanskje hjelpe meg å bytte for en penge? på forhånd takk:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Tormod_ Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Det er en del jobb. Bør med det samme bytte registerrem så lenge du må ut med kammen. Da må du også av med frontfanger osv. Om du ikke bytter reima og vannpumpe klarer du å få ut kammen uten å demontere alt for mye på registersiden og frontfanger.Men må være nøye med merking av kam. Jeg brukte 5 timer på dette på jobben første gang med bytte av løftere,rem,vannpumpe og simringer. Bruker en del lenger tid hjemme hvor det ikke er så bra tilgang på verktøy osv. Om du setter av en dag så har du litt å gå på:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Om du kun skal skifte løfterene så trenger du kun ta av det øvre dekselet på registerreima og slakke ut strammemekanismen. Skru av øvre del av innsuget, toppdekselet og opplagringene på kammen. Men som Tormod sier, om reima er noen år så skift den samtidig, samt vannpumpa! Og ja, kjøp originale løftere! Er litt bilder og info i tråden "Bytte av kam (kam og justerbart kamdrev) 2.3E 10V", dog fra AAR-motoren. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Om du kun skal skifte løfterene så trenger du kun ta av det øvre dekselet på registerreima og slakke ut strammemekanismen. Skru av øvre del av innsuget, toppdekselet og opplagringene på kammen. Men som Tormod sier, om reima er noen år så skift den samtidig, samt vannpumpa! Og ja, kjøp originale løftere! Er litt bilder og info i tråden "Bytte av kam (kam og justerbart kamdrev) 2.3E 10V", dog fra AAR-motoren. har ikkje du trua på cac sine løftere ? Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Jeg kjøpte KM Cams sine løftere... 1370kr inkl frakt. Kom vacumpakket i poser med "rammer" og i oljebad. Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 har ikkje du trua på cac sine løftere ? cac? Nei, jeg har nok ikke det. Kjenner til flere som har fått ventiltikking igjen kort tid etter bytte til KM-løftere. Her var det faktisk løfterene som ikke holdt mål, ikke olje e.l. I et annet tilfelle monterte jeg inn KM-løftere i en topp med trimkam, resultatet ble at ventilene aldri lukket skikkelig. Denne typen uoriginale løftere har mindre arbeidsområde enn de originale, altså minimum tykkelse er mer enn de originale. Satte inn originale løftere og problemet var løst. Kjenner til ett annet tilfelle der det også var et problem med at ventilene ikke lukket helt med trimkam. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro10v Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Vil bare tilføre at jeg selv byttet ventilløftere for 2 mndr siden da min 90 2,3 10v tikket noe helt vanvittig. Brukte orginale løftere. Har ikke tikket et sekund etter dette. Ikke ved kaldstart heller. Quattroco selger disse til 150 kr stykket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HusebyRS Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 Noen som har erfaring med disse da? Å sette de på en 2,3E 10V NG? Sammen med trimkam? Velox Motor Tuning Siter -99 Audi A4 1,8 TS Quattro -92 Audi 80 2,3E quattro -94 Audi 80 ABT Sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2008 Noen som har erfaring med disse da?Å sette de på en 2,3E 10V NG? Sammen med trimkam? Velox Motor Tuning Jeg har kun brukt de fra Velox Motor. Det er originale løftere, samme som de Møller selger, eller produsert av Bilstein. Jeg har disse i min 2.3E 10v AAR med trimkam (effektøkning målt til 25 hk), fungerer utmerket og har aldri ett tikk selv om motoren har stått urørt i måneder :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HusebyRS Skrevet Januar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2008 Ok, så du brukte de lettvekts ventilløfterene? Hvordan blir de i holdbarhet i forhold til de orginale? Er det noe fordeler/ulemper med å velge de lette? Siter -99 Audi A4 1,8 TS Quattro -92 Audi 80 2,3E quattro -94 Audi 80 ABT Sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2008 Ok, så du brukte de lettvekts ventilløfterene? Hvordan blir de i holdbarhet i forhold til de orginale? Er det noe fordeler/ulemper med å velge de lette? Nei, jeg brukte de vanlige løfterene, ikke lettvekts. Holdbarheten på lettvektsløfterene kjenner jeg ikke til, men går ut i fra at den er som på de andre. Fordelen med lettvektsløftere er at man kan dra motoren høyere opp i turtall uten ventilflyt. Resultatet av dette blir effektøkning ;) Om man girer før 5000 rpm så har det ikke så mye for seg å investere i lettvektløftere. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HusebyRS Skrevet Januar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2008 Nei, jeg brukte de vanlige løfterene, ikke lettvekts. Holdbarheten på lettvektsløfterene kjenner jeg ikke til, men går ut i fra at den er som på de andre.Fordelen med lettvektsløftere er at man kan dra motoren høyere opp i turtall uten ventilflyt. Resultatet av dette blir effektøkning ;) Om man girer før 5000 rpm så har det ikke så mye for seg å investere i lettvektløftere. Ah, så kanskje det hadde vært greit å kjøpe det siden differansen er på: Orginale: 162x10 = 1620kroner Lettvekt: 211x10 = 2110kroner Differanse: 490kroner Men blir også litt usikker, ettersom hvis man må fjerne vekt fra en ting, må som regel fjerne noe fra gjennstanden. Ser for meg at lettvektsløfterne kanskje ikke tåler såpass mye som de tunge, siden de sistnevnte er "grovere"? Men hvis vi snakker om moderat effektøkning som rundt 160 hester, så vil det kanskje ikke ha noe å si? Siter -99 Audi A4 1,8 TS Quattro -92 Audi 80 2,3E quattro -94 Audi 80 ABT Sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2008 Men hvis vi snakker om moderat effektøkning som rundt 160 hester, så vil det kanskje ikke ha noe å si? Så lenge de 160 hk ikke må hentes på sykt turtall, har det ikke så mye for seg å bruke lettvektsløftere ;) Å lette de bevegelige delene i toppen bidrar i seg selv til effektøkning. Er et must om man bygger motor som skal dras på turtall, bruker da lettede løftere, hardere ventilfjører og titanretainere. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.