Gå til innhold

Bilen fjusker mye og lager ulyder.. gåen bensinpumpe?

Ranger emnet

Stealth

Anbefalte innlegg

For en stund siden begynte bilen (Audi 100 '92) å lage en gjevn ulyd (klakkelyd) når motoren var i gang.

Og når jeg skrudde på tenningen, så kom det bare skrapelyder istedet for den gjevne elektro-motoraktige lyden som skal komme.

Når jeg prøvde å kjøre den, så gikk den litt, men kutta liksom alt bensin ca. hvert 1-5 sec, noe som endte opp i veldig hakkete kjøring som var umulig over 30-40km/t.

Og det skjedde selvfølgelig 2-3 timer før jeg skulle reise på ferie for vinteren, men hadde heldigvis en annen bil stående som jeg kunne ta.

Så nå er jeg på ferie, og har ikke fått sjekka bilen på ei uke eller 2, og lurer på hva denne feilen kan være..?

Er det bensinpumpa?

Evt. hvor mye koster det å kjøpe den i Norge..

Er i Polen nå, så kan være jeg finner den billigere her (om det er den som er problemet).

Reiser tilbake til Norge rett over nyttår, så noen kjappe svar før den tid hadde vært greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet hva ei bensinpumpe koster og hvor jeg får tak i det?

Har sjekka 2 plasser her i Polen..

Ene plassen var hos audi forhandler.. der skulle de ha ca. 1700kr for ei bensinpumpe.

Andre plassen var en butikk som solgte audi og vw deler.. der kosta det 500kr, men tror det var noe universalt, så tok ikke helt kjangsen på å kjøpe den i frykt for at den ikke passer.

Så sitte her fortsatt uten del, og reiser til Norge på Torsdag, så må nok kjøpe der.

Men trenger info om hvor jeg får tak i, og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåen bensinpumpe er et alternativ ja, men det kan være mye annent også.. Har du ikke noen kompiser eller familie som er litt mekanisk kyndige og har skrudd / kjørt en del bil? La de ta en prøvetur / inspeksjon så finner de nok ut det meste. Er mye rart man kan høre, føle og se dersom man har litt erfaring (fins noen som har evne til dette som nesten grenser til det overnaturlige spør du meg..)

Det er bare så kjipt å blåse en tusenlapp eller to på en del som kanskje ikke fikser problemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme problemet på min 100 2,3E i november/desember. Den blei veldig hakkete, og nærmest hoppe videre (fikk bensin, så ikke bensin i korte intervaller). trodde først det var bensinpumpa, men fant etterhvert ut at det var fordeleren som hadde tatt kvelden. fikk bytta den, men problemet var fortsatt ikke løst (selv om fordeleren VAR gåen, sjekka på en lik bil). Så fikk henta en "ny" pumpe på høggeren til 600kr, så var problemet løst!! Men det som er viktig på disse (om du har 4/5 sylyndra motor) er at det er to typer pumper på disse. Ene er bosch (lang og tynn) og en av et annet merke (husker ikke, men er litt kortere men breiere.. Bosh typen (tror den er universal) får du på biltema til rundt 300 kr, eller ekte bosch til rundt 1300 tror jeg det var. den andre typen ligger på 3000 mener jeg å huske...

Min bil: Audi 100 94`, 2,3 E Avant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Hva koster fordeleren (så jeg vet en ca. pris vist den er gåen hos meg også)?

Skal få tatt ut bensinpumpa mi så kjapt som mulig å få sjekke hvilken type jeg har.

Venter bare på litt bedre vær ute.

Bør jeg tømme bensintanken før jeg tar ut pumpa, og finnes det evt. en lett måte å gjøre dette på?

Den står helt full akkuratt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som den henger fast i bunnen av tanken, så klarer ikke å dra opp, og våger ikke å dra for hardt i frykt for å skade noe.

Er ei klyse ledninger og slanger som går nedi tanken fra den plast tingen som er på toppen.

Ja, du må visst vri den mot venstre mener jeg, før du kan dra den opp.

Fordeleren kosta ca 2300 på møller, den skulle visst være billigst der..

Min bil: Audi 100 94`, 2,3 E Avant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter litt fast igjen.

Har fått tappa ut en del bensin, og alle slanger er løsna fra den plastikk tingen som ligger der på toppen.

Problemet nå er at jeg klarer ikke å dra den plastikk-tingen stort mer enn litt opp før den stopper (sikkert slanger fra bensinpumpa som holder den igjen).

Må jeg skru av den lange "mutteren" som er på undersida for å få av den store slangen (prøvde litt, men den hang så godt fast), eller er det noen lettere måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den guiden :)

Nytt spørsmål.

Hvor får jeg tak i bensinpumpe?

Trenger en så kjapt som mulig.

Har ikke noe å si om den er brukt eller ny.

Har ikke fått tatt ut gamle pumpa enda, men ser ut som jeg har Bosch pumpå.

Står "Bosch" på toppen av pumpa, så regner hvertfall med at jeg har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider