Gå til innhold

HJELP - Audi A4 TQ B5, varmen?

Ranger emnet

Flasheh

Anbefalte innlegg

Hei! har en 97' TQ som for bare noen få dager siden plutselig slutta å gi meg varme inn i kupè'en.

Jeg kjørte en forholdsvis kort tur, og parkerte bilen. Da jeg startet og kjørte igjen, merket jeg at det kom bare kald luft.

Etter nærmere undersøkelse fant jeg ut at om jeg har veldig godt med turtall 4,500 - 6250 kommer det varme inn i kupè'en.

Jeg gikk ut fra at det var termostaten som var gåen, og skiftet den. Pga. en bolt vi knakk, måtte vi av med alt. Vi fikk da sjekka vannpumpa, skifta kjøleveske, termostat og servo-olje.

Fortsatt, hjalp det ikke. Bilen gir ikke varme inn i kupè'en, men den ligger fortsatt stabilt på 90 grader etter få minutter med kjøring.

Det skal sies at i tanken hvor vi fyller på frostvæske, ligger det små korn som ligner kanel. Mange. Det er skittent. Dette er vel kanskje rust? Kunne dette ha tettet noe?

Hva er feilen? Takk på forhånd!

Mvh. Sebastian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmeregisteret ligger bak dæshj borde er en del jobb å skifte, en ting du kan gjøre er å sjekke at det er nok frostvæske å så kjøre en lang tur så du er sikker på at du har fått luftet skikkelig.

så noen spørsmål.

har du brukt en annen frostvæske en den som møller anbefaler?

er det klima?

kan vaieren som åpner for det varme vannet ha ryki eller hoppet av? kjenne om bryter går lettere en normalt.

bruker bilen kjølevæske?

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmeregisteret ligger bak dæshj borde er en del jobb å skifte, en ting du kan gjøre er å sjekke at det er nok frostvæske å så kjøre en lang tur så du er sikker på at du har fått luftet skikkelig.

så noen spørsmål.

har du brukt en annen frostvæske en den som møller anbefaler?

er det klima?

kan vaieren som åpner for det varme vannet ha ryki eller hoppet av? kjenne om bryter går lettere en normalt.

bruker bilen kjølevæske?

1. Ja, det er klimaanlegg i bilen

2. Om du tenker på eventuelle brytere som vries, så finnes de ikke pga. klimaanlegg, men det visste du vel? ;P

3.Nei, Bilen bruker ikke kjølevæske.

4. Kjølevesken som har blitt brukt er kjølevesken som er laget med tanke på bruk i aluminiumstopper. En rosa veske, i motsetning til de blå vanlige.

har nettopp fylt kjøleveske. Så i morgen kan jeg ta meg en lang kjøretur og prøve det. Må jeg ha noe åpent? er det ikke et tett system? :P

Takk for svaret =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde vel egentlig holdt med å bare spørre om det var klima hehe.

trenger ikke ha noe åpent, bare kjør en god tur med den med varmen på.

siden du får varme inn i kupeen når du har litt turtall tyder det som regel på to ting, lite frostvæske eller luft i systemet.

det jeg gjorde med min var å kjøre til motoren fikk arbeids temp å så kjørte jeg litt akktivt med å dra den ekstra på gira gjerne i mot bakke, siden det hender at det legger seg ei luftboble foran termostaten som kan være litt hard å knekke hehe.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider