Gå til innhold

Webasto, trenger dokumentasjon

Ranger emnet

bassbone

Anbefalte innlegg

Bilen har webasto som er ca fra '94. Står ihvertfall 7/94 på instruksjonsboka som er på tysk, som jeg skulle gjerne ha hatt på tysk eller norsk. Noen som vet hvor jeg finner? De er noe sparsommelig med gammel dokumentasjon på webasto sine hjemmesider.

På denne bilen sitter det webasto brenner enheten, men tidsuret/panelet er fjena fra inne i bilen og kupevifta er koblet bort fra webastoen. Gudene må hvite hvorfor.

Men jeg lurte på om d gikk ann å tvangskjøre den på et hvis for å se om den virker? evt for å koble den for å kjøre den manuelt med en bryter?

Det er en mulighet hvis det da koster skjorta å få tak i et kontrollpanel tenkte jeg.

'93 Mercedes 300TDT min sin!

'96 Audi A6 Avant 2,5TDI konebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner utetempføleren til webasto'n kan du fjerne denne og bytte den med en bryter. Da skal du kunne tvangskjøre den som du vil. Fungerer hvertfall sånn på nyere Webasto.

Står det noe navn/nummer på selve brenneren? Eller på noen manual?

Har importbil med webasto selv og jeg bare googla navnet som sto på enheten og den lille brukerveiledningen og fant full dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant kabelen til uret som ikke er der, og ga den 12v på den som starter webastoen, den gikk litt og varmet bittelitt men nå bare tar den sikringen (15A) når jeg prøver å starte. Satt i 25A sikring bare for å prøve (ekke så nøye om den går til h..) og da klikker det inne i bilen en eller annen plass, noe som er merkelig da det ikke er noe webasto kabler inne i bilen. Den til uret lå kveila opp i motorommet nemmelig.

Serie nr. er 31456B, prøvde å google det uten særlig hell.

De på kcl sier de kan ta en diagnose på disse webastoene, men de koster vel skjorta eller hva? Noen tips om hva jeg kan se etter på webastoen? Kortslutning i en pumpe eller no? Den sitter jo oppunder bilen i et tranghøl, så det frister nesten å ta ut hele webastoen..

'93 Mercedes 300TDT min sin!

'96 Audi A6 Avant 2,5TDI konebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar mer boxer. Har en focus 03 som har webasto som kommer på når det er under 5 grader ute og jeg starter bilen. :)

Kan jeg tvangsstyre denne?

Har aldri tukla med Webasto på gammel Focus faktisk. Men om det er likt som Mondeo så kan du koble en bryter over temperaturføleren. Føleren sitter sansynligvis i fronten på bilen et sted.

Føleren er en sylindrisk sak, koblet rett i en kontakt med 2 ledere. Hvis du kortslutter disse lederene skal webasto'n starte(avhengig av om tenningen er på eller ikke).

Hender vi kobler brytere på en del Mondeo'r med webasto for det er veldig mange som bare kjører små turer og sjelden lar webasto'n brenne seg skikkelig varm. Og da blir den sur etter hvert og begynner å ryke mye og nekter til slutt å starte.

Har webasto selv, men med timer/bryter i bilen og starter den aldri hvis jeg ikke skal kjøre mer enn 5min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant kabelen til uret som ikke er der, og ga den 12v på den som starter webastoen, den gikk litt og varmet bittelitt men nå bare tar den sikringen (15A) når jeg prøver å starte. Satt i 25A sikring bare for å prøve (ekke så nøye om den går til h..) og da klikker det inne i bilen en eller annen plass, noe som er merkelig da det ikke er noe webasto kabler inne i bilen. Den til uret lå kveila opp i motorommet nemmelig.

Serie nr. er 31456B, prøvde å google det uten særlig hell.

De på kcl sier de kan ta en diagnose på disse webastoene, men de koster vel skjorta eller hva? Noen tips om hva jeg kan se etter på webastoen? Kortslutning i en pumpe eller no? Den sitter jo oppunder bilen i et tranghøl, så det frister nesten å ta ut hele webastoen..

Kan være vannpumpa på Webaston som tar sikringa. Den starter ikke før webaston har begynt å brenne skikkelig så det kan være grunnen til at sikringa går etter en liten stund.

Du kunne forsøkt å banke på vannpumpa på webaston hvis den er å se. Kanskje ikke så lett om den sitter trangt plassert men.

Om pumpa skulle være kaputt kan du alltids koble den ut, men da må motoren sansynligvis gå når du bruker webaston. Hvertfall på nyere webasto så er det en temperaturvakt som stopper den hvis det blir for varmt, feks når vannet ikke sirkulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider