Gå til innhold

tull og fusk på XE20XEV. HJELP!

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Kjøpte i går en 95 Opel Omega B XE20XEV ECOTec. Jeg fikk opplyst at når de byttet toppakning så glemte de å sette på en slange fra toppen og ned til ett eller annet på innsuget tror jeg det var. da begynte motorlampen å lyse og den fusket veldig. Dette fikset de men glemte å resette / slette feilkoder på hjernen.

 

Derfor lyser lampen enda sa jeg kjøpte den av. Sviver veldig fint når den er varm, men når den er kald sviver den veldig rart. plutselig dauer den og så når jeg starter den går den veldig høyt på tomgang. men det er når bilen triller. når den står stille sviver den greit.

 

Hva kan dette være? dette var veldig frustrerende. min første ordentlige bil som ser litt ny og fin ut. Kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt turen innom et opel verksted og lest ut feilkoder en gang til.

Da slaetter de den å ser om det ligger nye feil der.

Kan være tomgangsstiller, falskluft, tett i spjeldet der den tynne slangen fra toppdekslet går innpå gasspjeldet. Pleier å bli borret opp med 2mm bor i spjeldet der slangen går inn.

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampen skal slukke når feilen er fikset, men feilkoden ligger lagret en stund til. Går bilen i nødmodus, dvs har den turtallssperre på 4500rpm?

 

Du trenger ikke dra på opel for å lese ut feilkoder. Det kan du gjøre helt selv. I grove trekk ligger fremgangsmåten her:

Topbuzz Web Site - Technical Information - ECU Fault Codes @ www.topbuzz.co.uk

 

Du har en 16-pins diagnosekontakt som ligger ved siden av sikringene i panelet under rattet. Du skal da kortslutte pin 6 med 4 eller 5 (spiller ingen rolle om du velger 4 eller 5). Det er 8 pins i hver rad. Nr 6 er altså den tredje nederste i raden nærmest midkonsollen.

Når du har kortsluttet de to med en binders eller tynn ledning, skrur du på tenningen, men ikke motoren. Da vil motorlampa blinke ut feilkoder til deg. Først kommer blink -- blinkblink tre ganger, dette er initiering. Deretter kan du telle antall blink. Alle koder kommer 3 ganger før den blinker "12" på nytt og begynner forfra. Feilkodene ligger i linken over under "simtec 56.1". Hvis du ikke skjønner noe av det er det bare å poste kodene her, så får du nok hjelp.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Derfor lyser lampen enda sa jeg kjøpte den av. Sviver veldig fint når den er varm, men når den er kald sviver den veldig rart. plutselig dauer den og så når jeg starter den går den veldig høyt på tomgang. men det er når bilen triller. når den står stille sviver den greit.

 

 

Hva mener du forøvrig med veldig høyt på tomgang når bilen er kald og den triller (hvor høyt turtall)? Bilen skal ha høyere turtall når den er kald og er i fart.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei og takker for svar. Det jeg mente med høyt turtall er ca 1500 omdr på tomgang når den er kald men dette er normalt regner jeg med ja, men hvorfor skal bilen ha litt høyere turtall når den triller? hva er fordelen med dette? Det sperrer ikke på¨4500 men på 6600 som normalt. lampen lyser etter et minutts kjøring. Var inne på opel for et par dager siden og de leste ut feilkoder for meg mens jeg så¨på og han ville ikke slette feilkodene som lå inne. så spurte jeg om han kunne slette dem bare for sikkerhets skyld men han sa det ikke hadde noe å si. er dette riktig? for ellers har jeg betalt for en tjeneste som ikke ble utført skikkelig. Men det var feil på lambdasonde. faen heller, nå har jeg hatt feil på de tre siste bilene mine med lambdaen. Og jeg har solgt dem alle pga det jævla bensinforbruket. men fant meg en lambda til bilen min fra et hoggeri da. 300 kr eks mva. knallbillig og den var kun gått 130.000 km.

 

MEN KAN DET VÆRE NOE ANNET GALT, enn lambdaen? hvis jeg fikser den og lampen fortsatt lyser, hva gjør jeg da, om det er mulig at dette skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosesystemet er seff ikke skuddsikkert, men har du fått feilkode på lambda og bare på den, er det stor sannsynlighet for at det er problemet. Det stemmer godt overens med at lampa tennes etter noe tid også, iom at lambdan ikke kan diagnostiseres før den er varm. Er du i tvil om lambdan virker er det bare å koble inn et multimeter av ok kvalitet og sjekke at den pendler som den skal fra ~0.1V til ~4.6.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien; ja. I praksis kan det være noe helt annet når den har fått 13 år på seg til å ruste fast...

 

Min er 14 år i år og måtte faktisk bytte denne tidlig januar, det var intet problem å trekke den gamle ut, bare smøre den med wd40, pennzoil eller noe lignende, trengte ikke noe annet enn en fastnøkkel, mener det var 22 eller 21.

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår