Gå til innhold

Hvordan lettest bytte bremsevæske?

Ranger emnet

Fjøslukt

Anbefalte innlegg

Har en Skoda Superb med automatgear jeg har fått beskjed fra Møller om at jeg må bytte bremsevæske.

De maste noe om at det var ikke rett frem, og de tok ca 1 times arbeid for det.

Har en gammel Boble, og der har jeg byttet/luftet bremsene MANGE ganger, null problem det.

-Fyller på veske

-Pumper opp pedal med nipler lukka

-Mens en kompis holder trykk på br. pedalen, åpner jeg en nippel om gangen for å slippe ut luft og så stenger jeg den igjen. Fortsetter til det er tomt for luft, mens jeg husker å etterfylle veske.

Når beg bare skal bytte bremsevæske, altså vet jeg at det ikke er luft i systemet, hvordan gjøres dette lettest?

Må jeg gjøre samme prosedyre som ved lufting?

Snakket med en kar som mente at dette ikke var nødvendig. Bare åpne en nippel, og pumpe ut gammel bremsevæske. Pass på at nivået ikke kommer under MIN, først da kommer det luft inn i systemet. Han sa også at det holder å ta å åpne kun ene nippelen.

SYnes dette er litt rart. Kommer ikke det luft inn i systemet hvis niplene er åpne og bremsepedalen trekker tilbake? I tillegg, ligger det ikke gammel bremsevæske over alt i systemet, slik at alle 4 niplene må åpnes?

Altså i bunn og grunn, bytting av bremsevæske, er ikke det samme prosedyre som den jeg beskrev over (lufting av Boblen min), eller er det en lettere måte?

Skoda Superb 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er jo å ta en vakumpumpe på nippelet på kalipterene og så suge ut all bremsevæsken. Ha lokket på bremsevæske beholderen av så luften lettere presser den ut. Etterpå kan du fylle på ny bremsevæske og så må du lufte hele driten igjen, da er det greit å være to.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stikk innom wurth så får du vel prisen! dene r hvertfall veldig genial! de fleste bilverksteder har nok den. finnes også en type som er enda bedre men koste rnok litt mer.. den setter ttykk på bremsesystemet sanmtidge som den etterfyller veske.

den ligger på wurth.no

vis du går inn på produkter også hånndverktøy,bremselufte verktøy eller no.

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste og billigste måten som jeg har brukt 100 vis av ganger:

- Få tak i slange som passer på luftenippelen, sett ene enden på luftenippelen og andre enden ned i en 1.5 liters brusflaske. Åpne luftenippelen og pump til bremsevæskenivå beholderen er nesten tom. Etterfyll og pump videre til du ser at bremsevæska som kommer ut slangen skifter farge. Brukt bremsevæske er ofte litt brun av farge, mens ny er blank. Gjenta på de andre hjulene. På denne måten får en pumpet frisk bremsevæske igjennom hele systemet uten å slippe inn luft og uten å ribbe seg på å handle lufteutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider