Gå til innhold

høyt bensin forbruk A4 B5 1,8 95mod

Ranger emnet

banjin

Anbefalte innlegg

hei.

har skaffet meg en A4 B5 1,8 standard som jeg sliter med høyt bensinforbruk. da snakker jeg om over litern på mila med normal kjøring.

det jeg lurte på er hva jeg kan sjekket om mulig hva som kan være feil. har ikke tilgang på vagcom så jeg vet ikke feil koder.

det jeg har fått sjekket er LMM. koblet fra LMM når bilen gikk og det var veldig merkbar forandring med og uten den.har sjekket plugger som også virket grei. også skiftet luftfilter. og olje er skiftet ganske nylig.(bruker ikke olje) også gjerne hvilken olje som er anbefallt til bilen, gjerne erfaringer. bilen har gått 210tusen. hadde lekkasje på vacum som gikk fra gasspjeldhus til "dyser". har ikke funnet andre lekkasjer.

så noen som kunnet hjulpet med hva annet man kan sjekke og eventuelt med bilder hvor de forskjellige komponentene sitter.

på forhånd takk.

banjin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynner luft filteret å bli gammelt og tett?

kjører du mye små kjøring? starte mye med kald motor øker bensinforbruket.

selv om du kjører normalt ved mye bykjøring kan dette også gjøre at bilen bruker over litere.

anbefaler å fylle full tank å ta en lang tur med bilen hvis dette ikke er gjort, kjør bilen god og varm og dra på litt for å blåse motoren rein.

kan også være defekt kattalysator eller lambda er ikke alltid disse feiliene dukker opp på vagcom.

merker du om bilen nøkker veldig ved pådrag?

noen tips hvertfall, om de løser problemet for deg er jo det bare bra ;)

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skiftet luftfilter, skifter nu termostat siden temp er altfor lav. kjører mest langkjøring.

i allefall. skal teste nu om det mulig kan være termostat som er gåen. bilen har omtrent ikke vært brukt ¨på noen mnd så tidligere eier har nok ikke merket noe med den siden den sist ble kjørt lengre tur i sommer. og siden det er vinter nu er den nok mer avhengig av rett drifts temperatur.

vel for se om dette hjelper.

skal uansett etter vært også skifte temp sensor og lambda. med mindre ta en stor service på bilen for å være sikker på at alt er i orden.

banjin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du byttet temp føler? hvis bilen din viser lav temp men du har gor varme i varmeaparatet er det sikkert føleren. det kan forklare det høye forbruket ditt også.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skiftet termostat nu og gjort rein kjølesystem og temp sensor. blir vel helst at jeg tar en lengre kjøretur å se at alt er i orden. men temp er normal nu. ligger konstant på ca 90grader og forbruk på det lille jeg har testet og etter fylt virker også mer normalt. får håpe det holder seg der.

men til folk som sliter med høgt forbruk anbefaler jeg å først sjekke luftfilter. der etter termostat vis det er lenge siden det er skiftet. også skifte kjøleveske. tempsensor er også smart og sjekke. koster ikke all verden.

vis ikke det hjelper så er LMM og lambda neste vil eg tro som også kan utgjøre en stor forskjell vis det er feil på de.

og som det ble sagt lambda og katalysator. verdt og sjekke og som ikke alltid gir feil koder.

banjin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Hei, vi har også en Audi A4 1.8L, 2001, Automat i familien.

Den har kjørte relativt lite, ca 120.000. Men på full tank kjører den ikke mer enn 450Km på blandet kjøring. Og jeg vet at automaten har 4-trinn...

Er det vanlig forbruk dette eller er det noe som jeg bør sjekke?

Automater bruker vel litt mer enn manuell?

Er det automat eller mauell kasse som lever lengst?

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider