Gå til innhold

motorstyrings spørsmål

Ranger emnet


sindrulf

Anbefalte innlegg

1. man kaster ut hele den gamle motorstyrings dritten når man kjøper seg autronic, haltech e.l. ?

 

2a. hvordan vet man hvor man skal sette tenning og dysepulsvidde ved alle turtall?

 

2b. eller finner autronic'en ut av det selv? siden man har bankesensor,

så vet den når den ikke kan ha tidligere tenning,

og siden man har lamda, vet den at nå kan den ikke dusje mer bensin,

for nå har det ikke vært oksygen i eksosen på lenge?

 

2c. eller må man bestille time i rullende lanneveg?

 

2d. eller går det an å finne ut av det med motorsimuleringsprogram som desktop dyno og engine analyzer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

1. man kaster ut hele den gamle motorstyrings dritten når man kjøper seg autronic, haltech e.l. ?

 

2a. hvordan vet man hvor man skal sette tenning og dysepulsvidde ved alle turtall?

 

2b. eller finner autronic'en ut av det selv? siden man har bankesensor,

så vet den når den ikke kan ha tidligere tenning,

og siden man har lamda, vet den at nå kan den ikke dusje mer bensin,

for nå har det ikke vært oksygen i eksosen på lenge?

 

2c. eller må man bestille time i rullende lanneveg?

 

2d. eller går det an å finne ut av det med motorsimuleringsprogram som desktop dyno og engine analyzer?

 

KAN PRØVE Å SVARE SÅ GODT JEG KAN; KORRIGER MEG HVIS JEG TAR FEIL.

 

1. hvis du kjøper sprut MED tenning, rener jeg med at du kaster ut alt av motorstyring.

 

2a, dette må bare mappes til regner jeg med.

 

2c, du TRENGER ikke å bestille time der nei, men hvis du ikke har noen som kan mappe for deg, ville jeg gjort det. hvis du skal gjøre det selv, kan du få kjøpt noe fra krb som heter autotune, det er et program som funker bra hvis du skal mappe selv. (ring kai og spør hvordan det funker) har du autronic smc, må du kjøpe til dette. koster rundt 1500+moms. sm2 har dette orginalt tror jeg.

 

du må vel ha en lambdamåler når du mapper også, eller så bare surrer jeg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt datasprut (electromotive) har en liten "wizard", altså et lite hjelpe program der du legger inn motordata slik som antall syl, antall dyser, hvor store dyser osv. Deretter lager Wizarden ett base program som har en veldig grov map, som du kan bygge videre på. Med litt justering av dette programmet vil du sannsynligvis få start (jeg gjorde iallefall det).

Deretter bruker du den innebygde lambdamåleren (helst en ekstern en da..) til å justere slik at den rent på tomgang og har rett lambda verdi. Så er det å prøve å gi litt gass og se om du får den til å gå rent på litt turtall og evt justere slik at den gjør det. Etter en stund med litt justering er det bare å prøve å kjøre litt forsiktig med bilen å se hvordan den reagerer. Du må også lage tennings map, og der gjelder det å starte forsiktig, og lage ett mapp som har ganske lav tenning til og begynne med.

 

Tid og lambdamåler er ett must.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

1. man kaster ut hele den gamle motorstyrings dritten når man kjøper seg autronic, haltech e.l. ?

 

2a. hvordan vet man hvor man skal sette tenning og dysepulsvidde ved alle turtall?

 

2b. eller finner autronic'en ut av det selv? siden man har bankesensor,

så vet den når den ikke kan ha tidligere tenning,

og siden man har lamda, vet den at nå kan den ikke dusje mer bensin,

for nå har det ikke vært oksygen i eksosen på lenge?

 

2c. eller må man bestille time i rullende lanneveg?

 

2d. eller går det an å finne ut av det med motorsimuleringsprogram som desktop dyno og engine analyzer?

 

1: Litt avhengig av hva man har fra før kan man kaste ut bensininnsprøytningsdelen og erstatte dette med et pc sprut uten tenningsdel, eller kaste ut alt minus fordeleren og bruke et med tenningsstyring, eller kaste ut alt og gå for direktetenning også forutsatt at motorstyringa er forberedt for dette og har nok kanaler til alt sammen.

 

2a. Man har ofte en såkalt grunnmapping, en slags "grunnkart", som man enten kan få fra de som selger systemet eller rappe fra noen med tilsvarende motor og motorstyring. Man kan også justere seg sann nogenlunde inn fra null "på gata". Finjustering bør alltid foregå i benk der man har kontroll på effekten, lamda og eksostemp, mm.

 

2b. Det finnes vel såkalte selvmappende systemer men dette er vel kun for å finne "grunnmappen".

 

2c. Anbefales på det varmeste. Unødvendig dumt å bruke 20.000,- på motorstyring, og så ligger det 50 hester brakk bare fordi du ikke ville koste på deg noen få tuselapper i benken med en som kan justere systemet maksimalt. Eller verre; du blåser motoren fordi du lar den gå for magert...

 

2d. Tror jeg har svart på dette... ;)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med når man plutselig bytter manifold da,

og motoren flower mer luft, må man inn igjenn til mapping da?

 

skulle jo tro at luftmassemåleren og lambdamåleren og eksostempraturmåleren da samarbeidet og regna ut et nytt kart for tenning og bensin på en hundredel !

 

ellers hadde det jo klart seg med kun en turtallsføler,

så stiller man inn bensin og tenning slik at motoren tenker:

"aaah, nå er vi på 2500rpm, da husker jeg han sa xxx tenning og xxx bensin, for det fant vi ut sammen i bremsebenken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

men hva med når man plutselig bytter manifold da,

og motoren flower mer luft, må man inn igjenn til mapping da?

 

skulle jo tro at luftmassemåleren og lambdamåleren og eksostempraturmåleren da samarbeidet og regna ut et nytt kart for tenning og bensin på en hundredel !

 

ellers hadde det jo klart seg med kun en turtallsføler,

så stiller man inn bensin og tenning slik at motoren tenker:

"aaah, nå er vi på 2500rpm, da husker jeg han sa xxx tenning og xxx bensin, for det fant vi ut sammen i bremsebenken"

 

De fleste ettermarkedssystem måler ikke luftmengde i det heletatt, men bruker turtall og MAP (turbomotorer) eller trottle posisjon (trimmede sugemotorer) som hovedparametre. Mange systemer bruker heller ikke lamdan aktivt (kun logging).

 

Og, dersom man har skifta som du sier; manifold, er det ikke da ønskelig å justere om styringa slik at man kan dra maks nytte av den nye manifolden?

 

Tenkende systemer kommer sikkert etterhvert (eller blir tilgjengelig for oss med normal lommebok - de finnes vel allerede)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

 

Og, dersom man har skifta som du sier; manifold, er det ikke da ønskelig å justere om styringa slik at man kan dra maks nytte av den nye manifolden?

 

 

jo, men i "min" motorstyring, gjør det seg selv,

fordi lambdaen måler mer oksygen i eksosen,

og styreenheten lager nytt map.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

 

De fleste ettermarkedssystem måler ikke luftmengde i det heletatt, men bruker turtall og MAP (turbomotorer) eller trottle posisjon (trimmede sugemotorer) som hovedparametre. Mange systemer bruker heller ikke lamdan aktivt (kun logging).

 

 

ok, audi sin 1.8t motor har luftmasse, lambda og bankesensor.

 

brukes disse aktivt?

 

eller gadd ikke han som stod å mappa motorn og ta det av ?

 

for hvis det brukes aktivt, så må jo det være den beste dataspruten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du har missforstått det litt.

Din motorstyring tilpasser seg ikke selv, ikke noe mer enn det et moderne datasrut ville gjort.

 

De fleste styringer har grunnstillinger som brukes som grunnlag før endringer pga. følere som feks. bankeføler, lambdasonde, map-sensor osv gir den informasjon. Med den infoen endrer styringen MAP'ene i farta for at motoren skal arbeide 'best' mulig.

 

Det finnes motorstyringer som er mer som du ønsker.

Det kan kalles selvlærte systemer. Dette funker uten noen map's som grunnlag, og alle instillinger tilpasser seg situasjonen/belastningen etter signalene fra følerene.

Det finns i feks. Nissan 200SX S14(a) og Skyline GT-R(hvertfall delvis).

Men også disse systemene begrenser seg, så skal man trimme holder det ikke så langt man kanskje ønsker. Feks. i S14 henger motorstyringen med til endringer som gir opp til omtrent 300hk trur jeg (rett meg hvis det er feil.)

 

Kanskje største fordel med datasprut er jo nettop at man kan gjøre endringer, og så store at det henger med mye mye lenger enn standard styringer.

Og ikke tru datasprut ikke tilpasser seg noe, for det tilpasser seg på samme måte som vanlige motorstyringer, etter forholdene gjennom signalene fra alle sensorer og følere. Men det jobber fortsatt utifra samme grunnlag som man har satt inn.

 

Det eksempelet med å bytte innsugsmanifold... Det krever ikke nødvendigvis at du endrer noe som helt i datasprutet, det kan tilpasse seg fint det gjennom feks. MAP-sensoren. Men det er gjerne en fordel å gjøre endringer for å optimalisere bruken av ny manifold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår