Gå til innhold

Skattekort/ Frikort

Ranger emnet

Potato

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på en ting angående skattekortet..

Kan man bestille frikort, bruke det opp for så å ordne seg skattekort?

jeg er lærling frem til i sommer, så vet jeg blir å sprenge frikortet men hadde jo vært greit med et par lønninger skattefritt:p

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN gjøre det, men for å slippe restskatt neste år må du betale tilsvarende det du har "spart" når du begynner å betale skatt, så hvor lurt det er vet jeg ikke...

Utregningen foregår ved at man summerer lønna for hele året, og sjekker hvor mye skatt du skal betale ut fra det. "Problemet" med dette er at man ikke vet nøyaktig hvor mye man skal betale, på forhånd, så man må ta en sjanse (overtid, bonus, skifte av jobb osv). Betaler man for mye får man tilbake året etter, betaler man for lite må man betale året etter...

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Du skal få et skattekort ut fra forventet inntekt dette året. Skal du bare jobbe frem til sommeren, kan du dog ordne deg mindre skatt. Jeg betaler nå 36% skatt, men tidligere når jeg ikke jobbet så mye, hadde jeg bare 10 % trekk!

se på Skatteetaten - Skatt, avgift og folkeregister og velg forventet inntekt 2008 eller noe :)

Sier han at forventet inntekt er under frikortgrensa er det vel ikke noe problem å få frikort? Men som sagt, hvor lurt det er kan diskuteres...

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for svar:)

Men er det sann at straks man overskrider frikortet må man betale skatt for penga man tjente på frikortet?

Eller ser di på om jeg vet at jeg blir å tjene over frikortet, og dermed nekter meg frikort?

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg riktig, må du betale 50% skatt om du overstrider frikort grensa. Tror den er på ca 20 000.

Det er ditt ansvar å vite hvor mye du kommer til å tjene, og derfor ikke "di" sitt ansvar. "Di" gir deg det du ber om. Overstrider du det, merker "di" det og kommer til å gi deg en baksmell til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for svar:)

Men er det sann at straks man overskrider frikortet må man betale skatt for penga man tjente på frikortet?

Eller ser di på om jeg vet at jeg blir å tjene over frikortet, og dermed nekter meg frikort?

Korriger meg om jeg tar feil, men er det ikke sånn at man må betale skatt av HELE beløpet man tjener, hvis det er over frikortgrensa? Eller er det det som er "minstefradrag"? Hmmm, nå ble jeg usikker - sorry :wonder:

Edit:

Husker jeg riktig, må du betale 50% skatt om du overstrider frikort grensa. Tror den er på ca 20 000.

Det er ditt ansvar å vite hvor mye du kommer til å tjene, og derfor ikke "di" sitt ansvar. "Di" gir deg det du ber om. Overstrider du det, merker "di" det og kommer til å gi deg en baksmell til neste år.

Tror ikke man må betale noen fast prosentsats selv om man overskrider frikortgrensa. Det måtte i alle fall ikke jeg for noen år siden, da det var aktuelt :)

Edit2: "Fribeløpet for ungdom er 39 997 kroner. Kommer du til å tjene mer enn det, må du skaffe deg et vanlig skattekort. "

Skatteetaten

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hær var det mye tøv og tull......

1. Frikirtet er inntill 39 997 kr

2. Man kan hente seg et frikort på ligningskontoret om man vil, har ikke noe å si om du tjener 20000 kr eller om man vet at man kommer til å tjene 400 000 kr

3. Tjener man mer enn frikort grensen må du betale 50% skatt på alt som er over grensa, så fremst man ikke leverer inn et nytt skattekort til arbeidsgiveren når frikortet er oppbrukt...

4. Man betaler ikke skatt av de 39 997kr, uansett om man bryter grensen.

5.Det er ingen god ide å bruke frikort om man er i fast jobb. Da blir man garantert skyldig skatt om man ikke justerer opp trekkprosenten tilsvarende etter at frikortet er brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte meg jobb i sommer. skaffa meg frikort=)

rett før jeg hadde tjent så mye at jeg nesten ocerskrivde grensa (40 000kr) ga jeg arbeidsgiveren skattekort.

På neste lønning: de pengene jeg hadde til gode på frikortet og tjene slapp jeg å betale skatt på. etter 40 000 begynte jeg å betale skatt...så det funker bra med frikort.

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man be om frikort når man er uten inntekt og samlet beregnet ditto neppe går over 40K?

Ja, frikort er frikort.

Men, å bruke frikort før han går over til annet skattekort vil bare føre til at du får større prosent trekk på det resterende på skatte korte.

Jeg hadde forventet inntekt på 90.000 og fikk da 16% på del en.

Hadde jeg tatt 40.000 på frikort og dem resterende 50.000 på del en så hadde sikkert den vært på rundt 20% :) Så du tjener ikke noe på det...

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

trodde det var slik at i det vide og det breie så blir hele lønna summert, og man får et skattetrekk utifra TOTALEN? et sluttoppgjør?

hilsen en som håper han lever lykkelig med 50% skatt på alt han har tjent. og som gleder seg til sommeren da han får litt mere å rutte med:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg prøvde å forklare over;

-Betaler du for lite skatt ett år, må du betale tilbake det du skylder neste år.

-Betaler du derimot for mye skatt, får du tilbakebetalt det du har betalt for mye neste år.

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

Lenke til kommentar
Del på andre sider