Gå til innhold

Motorbytte på en Vectra B 2.0 16V

Ranger emnet

JAWiggen

Anbefalte innlegg

Vurderer nå å gå til innkjøp av en ny motor til bilen min da den har begynt å drikke en del olje og har gått noen km. Har passert 240000 km nå og lurer på om den ikke begynner å bli litt sliten. En del hvitrøyk fra eksosen ved tomgang, og mye røyk under pådrag. Lukter også kraftig olje har jeg hørt fra kamerater som ligger bak.

Det jeg lurer på er om det er noe stress å bytte motor på en Vectra B, og om det evt vil koste flesk på verksted ? Dersom prisen er stiv, så må man kanskje vurdere svart.

Alternativet er evt å ta en overhaling på motoren, men vet ikke hva som er mest lønnsomt. Kommer vel kanskje til å tjene mer ved salg senere dersom jeg har en motor med lav km stand, enn en motor som har gått rundt 250000 men som er overhalt ?

Det står nå en 2.0l 16v i bilen som sagt, og vil ikke ha mindre effekt enn det. Gjerne mer dersom det er mulig uten større modifikasjoner. Dersom jeg finner en 1.8 til en veldig (les veldig) billig penge, så kan jeg evt vurdere det.

Dersom noen vet om en motor som er til salgs så er det bare å rope ut !

Er det andre ting jeg bør vurdere i forhold til motorbytte eller lignende ? Har ikke så stor peiling på bil, så alle råd og innspill taes mot med en stor takk !

Over og ut :)

- Audi A4 1.8TQ '03

x Volvo S60 '11

x Volvo C30 '11 R-Design

x VW Passat '06

x Opel Vectra B '96 - x VW Golf '87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Prøver å få litt liv i denne igjen jeg. Noen som kan svare på om X25XE passer uten større utbedringer ? Og hva må jeg evt bytte? Bremser, girkasse osv.. Har funnet en X25XE som har 40000km på samvittigheten og er veldig fristet til å kjøpe den. Og hva annet må man være oppmerksom på ved motorbytte på Vectra ? Noe spesielt man må se etter på X25XE ?

- Audi A4 1.8TQ '03

x Volvo S60 '11

x Volvo C30 '11 R-Design

x VW Passat '06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ekstra 2,0 8V Vectra motor, som har vært i en Vectra A. Vet ikke om den passer over i B, om det kunne være av interesse. Men så er du i hvert fall opplyst. Følger ikke med girkasse og dynamo btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte motor på verksted vil koste flesk. Fikk tilbud fra opel i tromsø. 35000kr ferdig montert med garantid. Det er en 1.6 16v til vectra B. Min bruker litt olje, men det har den gjort hele tiden, kan lukte litt brent olje når jeg har kjørt hardt, men ellers går det bra... peiler sånn litt innimellom og fyller litt etter. Bilen har gått snart 200000km. Brodern har samme bil,bare den har gått 240000, er enda mye bil igjen:-)

-Opel Vectra B 98

-Toyota Hiace 4wd lang 04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte nok 50 lapper for bilen. Akkurat der og da så ønsket jeg bare bilen, men i ettertid så synes jeg at jeg var litt kjapp til å kjøpe. Men nå skal den bli god som gull igjen. Ny motor, justerbart senkesett, lakkering (kanskje hel-lakkering) og nye skjørt .. Blir også nye seter etterhvert !

- Audi A4 1.8TQ '03

x Volvo S60 '11

x Volvo C30 '11 R-Design

x VW Passat '06

Lenke til kommentar
Del på andre sider