Gå til innhold

Lambdasonden skal byttes - håper det virker

Ranger emnet

Mogop

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Nissan Almera 95 mod som har begynt å kødde litt med meg.

Det begynte med at en motorlampe begynte å lyse noen ganger, med teksten "check" over. Merket at den var litt "rar" innimellom, men nesten ikke merkbart. Prøvde å bytte tennpluggene etter å ha forhørt meg litt. Men det funket dårlig, så byttet tilbake til de gamle igjen. Etter dette har den vært helt forferdelig.

Den har som regel startet lett når den har stått en stund, men når jeg har kjørt litt går den dårligere. Merker det spesielt når jeg f.eks kommer til et kryss og setter den i 2. gir må jeg gi ordentlig gass for at den ikke skal dø ut. Høres/virker hvertfall sånn.

Også når jeg gir på litt vil den liksom ikke henge med helt.

Handleturer med flere stopp kan jeg se langt etter. Har jeg stoppet et par ganger og kommer tilbake vil den som regel ikke starte igjen. I hvertfall ikke før etter masse jobb og gassing og så må jeg fortsette å gasse mye så den ikke skal stoppe igjen.

Tror også det har kommet en del mer eksos og mulig også svart.

Noen som har noen formening om hva det kan være?

Jo, også en ting til!

Rundt samme tidsrommet som den begynte å tulle sluttet stereoanlegget å virke også. Fikk spilt musikk, men ingen av knappene virket og det bare lyste i displayet uten noe tall eller noe. Så må bare høre på den sangen som er med det volumet som er.

Men en dag på vei til jobb gikk bilen HELT perfekt. Motorlampa lyste ikke en eneste gang og ca. halvveis virket plutselig stereoen igjen. Men neste gang jeg skulle ut igjen var alt tilbake til det gamle.

Vi prøver å bytte lambdasonden nå, virker ikke det blir verksted neste. Dersom ingen har noe veldig lurt å komme med.

Har bestilt lambdaen, men om dere VET at det ikke er den hadde jeg blitt kjempe glad om dere ville fortelle meg det :)

Til info. så er jeg en jente og har ikke SÅ mye peiling på biler og motorer, så pappa tar seg av mekking og sånne ting.

Derfor kan det også hende jeg forklarer ting klønete og "feil" i en mekanikers ører =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti at stereoanlegget mitt ikkje reagerte på knappene, og ikkje ville skru seg av. (ville ikkje av sjølv om tenningen var av)

Anten trykte eg på reset knappen bak displayet, eller so tok eg vekk minuspolen på batteriet. (hugsa ikkje heilt, det er lenge siden)

Det fungerte fint etterpå.

Du (faren din :) ) kan sjekke opp om batteriet og dynamo fungerer som dei skal og sjekke om ledningene har bra kontakt (ledningene til/fra dynamo/batteri + jordingene)

Og so kan det væra greit å bytta luftfilter og bensinfilter, viss det er lenge siden sist.

Det koster jo litt å ha bilen på verksted, so det er like greit å sjekke opp/bytte enkle ting sjølv.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider