Gå til innhold

Hva slags relé kan jeg bruke?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

Jeg har en Pioneer AVIC-spiller jeg skal sette opp en egen bryter til dag/nattmodus.

 

Jeg har fått tak i en original-bryter til Volvoen som passer bra til dette, problemet er at den er fjærbelastet. Så jeg trenger et relé som slår seg av / på hver gang jeg trykker inn bryteren.

 

Noen som vet hva et slikt relé kalles, og hvor jeg får kjøpt det?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdrelé, impulsrelé, Bi-stabilt relé, switchende relé, vipperelé... finner mange navn på det.

 

Det kan virke som om fjernlys-reléet på noen gamle VW og Volvo er det slikt relé, da bryteren til fjernlys på rattstammen er en impuls-bryter, og ikke en av/på-bryter. Noen som vet om dette stemmer?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et std 87 relê burde funke fint..

 

Nei, for det detter ut når styrestrøm detter ut.

Et bedre rele er ett som er beregnet til Overdrive kassene til Volvo (manuell kasse- blått relè).

Disse legger inn og ut annenhver gang med en impuls på styrestrøm

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det detter ut når styrestrøm detter ut.

Et bedre rele er ett som er beregnet til Overdrive kassene til Volvo (manuell kasse- blått relè).

Disse legger inn og ut annenhver gang med en impuls på styrestrøm

 

Tenkte på det faktisk, for har et liggende. Men det har hele 8 kontaktpunkter. Ligger jo inne en begrensing på at det kun skal virke når bilen er i 4.gear, så da må jeg finne ut hvilken pinne det er, og så jorde den. Vanskelig når det ikke er tegnet diagram på reléet.

 

Men har jo en 360 stående her, og jammen meg så er det faktisk et impulsrelé. Så da blir det å dra til høggern på Mandag for å prøve å finne et brukt.

 

Noen som vet om flere biler med impulsrelé på fjernlysa?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det faktisk, for har et liggende. Men det har hele 8 kontaktpunkter. Ligger jo inne en begrensing på at det kun skal virke når bilen er i 4.gear, så da må jeg finne ut hvilken pinne det er, og så jorde den. Vanskelig når det ikke er tegnet diagram på reléet.

 

Men har jo en 360 stående her, og jammen meg så er det faktisk et impulsrelé. Så da blir det å dra til høggern på Mandag for å prøve å finne et brukt.

 

Noen som vet om flere biler med impulsrelé på fjernlysa?

 

8 kontaktpunkter??? Det må være ett nyere type rele dette..

De blå jeg mener har 5-punkter, og sitter på biler med M46 kasse fra rundt -80 og opp..

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdrelé, impulsrelé, Bi-stabilt relé, switchende relé, vipperelé... finner mange navn på det.

 

Det kan virke som om fjernlys-reléet på noen gamle VW og Volvo er det slikt relé, da bryteren til fjernlys på rattstammen er en impuls-bryter, og ikke en av/på-bryter. Noen som vet om dette stemmer?

 

Det stemmer på en prikk. Husk at du må kjøpe til 12v boble, hvis du kjøper WAG delen. Det er ihvertfall det jeg har brukt til sånne lignende formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår