Gå til innhold

Hvem tuner MCS i Bergens området? Trenger litt hjelp!

Ranger emnet


Senshi

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Prøver å finne noen som kan gi meg mer futt i min Mini Cooper S, 2005 modell. Flissundet Motorservice AS har sagt de kan hjelpe meg, men prøver å finne noen her i området....

 

Trenger hvertfall hjelp fra noen som har litt peiling til å montere en 15% supercharger pulley + 2% enlarged crank pulley og alternator pulley.

 

Noen tips? Deler etc skaffer jeg enkelt selv om nødvendig.

Men er ikke noen mekaniker, så jeg tørr ikke rote altfor mye nedi motorrommet....

 

Lettere ting skal jeg klare å montere selv. Fikk akkurat en MONSTER pakke levert med UPS fra USA :crazysant:

Tror jeg skal klare å montere dette selv.

- Alta Air Intake System Version 2.0

- Alta Intercooler Air Diverter with sprayer system Version 2.0

- Magnecor Spark Leads

- NGK Iridium Spark plugs

+ diverse styling etc etc osv.....

 

Er også på jakt etter ny eksos. Noen som har peiling på om det er "nok" å kjøpe et cat-back anlegg? Eller bør man også kjøpe manifold & hi-flow sports cat?

 

Har fått pris på JCW eksos, Milltek og Simons. Alle ligger på ca 8500 kr for et cat-back. Snakker vi manifold og sports cat i tillegg, koster jo det skjorta... Noen tips/anbefalinger?

 

Noen som har erfaring med montering av større/bedre intercooler? Gir dette noen merkbar effektøkning? Har sett på en GRS intercooler, men koster endel så jeg har foreløpig bare bestilt en Alta Intercooler Air Diverter w/sprayer.

 

Håper noen kan komme med tips og innspill....

 

Må bare si at MCS er en herlig bil. Har hatt min i 1 år nå, og skulle egentlig kvitte meg med den, men klarer det bare ikke. Og nå er jeg helt hekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du fra nettbutikk eller fra ebay? Har også tenkt å finne noen som kan gi mer futt i min Mini Cooer S 2003 modell. Hva bør jeg kjøpe for å få mest ut av motoren samt senkesett og hvor?

 

Kjøper alle mine deler fra mossmini.com. Har handla for ca 20 000 kr. Har aldri hatt problemer. De leverer ganske fort (3-5 dager med UPS). De har utrolig bra service, og "prisgaranti". Hvis du finner delene billigere et annet sted, gir du beskjed, så matcher de prisen. Har man spørsmål, send en mail, og man har svar neste dag.

 

Kan sikkert gjøre noen kupp på eBay, men jeg har ikke orket å teste enda.

 

For å få mer futt i motoren er det mye du kan gjøre.

Det vanligste er vel følgende (er nok garantert noen her inne med bedre peiling enn meg, men dette er det jeg mener er mest vanlig):

- Pulley aka reimhjul til kompressor. 15% mindre er vanlig. Får kompressoren til å spinne fortere og dermed skape høyere trykk, som igjen gir deg mer boost.

- Bytte luftinntak til K&N, INJEN, PIPERCROSS, ALTA osv. Det viktige er å gi kompressoren kald luft. Gir bilen noen HK ekstra, i tillegg til at den får bedre respons.

- Cat back eksos anlegg, dvs nytt eksos anlegg fra catalysator og bakover. Gir noen HK ekstra, bedre lyd og bedre respons.

- Oppgradere ECU, chipping etc for å mappe hjernen og tilpasse alle parametere de nye delene, og hente ut litt ekstra saft....

 

Andre ting som er "greie" å ha.

-Enlarged crank pulley, alternator pulley, nye tennplugg ledninger, Iridium spark plugs, racing catalysator, ny eksos manifold, ny coil, større intercooler.

 

 

Selv har jeg det meste av overnevnte deler, men de er ikke montert enda :fuckme2:

 

Eneste som gjenstår er å bestemme meg for et eksosanlegg og evt en ny intercooler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mailet Bergen Bilelektronikk og de skulle ha 12500 kr eks. mva for omprogramering og skifte av Pulley. Syns det er smådyrt for å øke effekten med 40 hk.

 

12500 kr? Hva inkluderte dette? Bare pulleyskifte og remap?

Blir vel omtrent det samme som Flissundet Motorservice AS.

De skulle ha rundt 4000 kr for pulley eks montering. Og fra 8500 kr og oppover for remap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg lurte på å skifte pulley selv snart. Fant et som var med 19%, blir dette for lite/mye?

Jeg skal forske litt på hvor dette er plassert. I Haynes boken er det noe som kalles for Idler Pulley og et hjul som står på kompressoren. Hvor er Pulley plassert?

Jeg spør sikkert helt idiotisk men jeg har ikke sett skikkelig på dette enda. Kanskje noen her inne har gjort dette før og vet bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thunder: Jeg har ikke super mye peiling, men såvidt jeg har forstått anbefales 15-17% pulley. De fleste kjører 15%, men mange sier at 17% funker bedre. Såvidt jeg husker at jeg har lest, skaper ikke 19% pulley noe nevneverdig mer effekt enn 17%.

I haynes boka kan du se pulley på side 1-13, bilde 18.12.

 

Vet ikke om du har sett denne siden, men her er en DIY guide med bilder om hvordan du bytter pulley'en.

 

Hadde jeg hatt garasje og nok verktøy, skulle jeg fikset det selv, men det har jeg dessverre ikke.

 

Jay: Du har jo tydeligvis litt peiling. Kan du svare meg på om det er noe poeng i å bytte ut til denne alternator pulley og crankshaft pulley'en til en Lightened & Enlarged Crank Pulley?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste remhjulet jeg ville skiftet var den på kompressoren, du kan risikere ubalanse å skifte for mye, dette er en R4 motor og er trossalt ikke superbalansert.

 

bare dytt på en 17%, tut & kjør, 19% ble for mye, prøvde det først, da sa pressa takk og farvell :)

 

for å skifte remhjulet på kompressoren må du ha spesial avdrager verktøy, utover dette trenger du også spesialverktøy for å fjerne spenn på beltet når du skifter det, jeg sveiset meg en selv, men vil anbefale å kjøpe.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste remhjulet jeg ville skiftet var den på kompressoren, du kan risikere ubalanse å skifte for mye, dette er en R4 motor og er trossalt ikke superbalansert.

 

bare dytt på en 17%, tut & kjør, 19% ble for mye, prøvde det først, da sa pressa takk og farvell :)

 

for å skifte remhjulet på kompressoren må du ha spesial avdrager verktøy, utover dette trenger du også spesialverktøy for å fjerne spenn på beltet når du skifter det, jeg sveiset meg en selv, men vil anbefale å kjøpe.

Noen tips til hvor man kan kjøpe verktøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår