Gå til innhold

Noen spm. Audi 100 q

Ranger emnet

havove

Anbefalte innlegg

Hei. Har nå kjøpt meg en ny vinter bil. Fikk den meget bilig fra onkelen min, så kunne ikke si nei. Bilen er 1989 mod. Audi 100 2,3 quattro gått 220000. Virker å være i god stand. Det eneste som må skiftest før Eu-ok er dempere.

Tenkte den bare skulle være orginal over vinteren. Men når våren kommer tenkte jeg på og gjøre noe. Og turbo er tingen. prøvde å søke litt hær men ble ikke noe klokere..

Så noen spørsmål.

Vilken turbomotor burde jeg gå for? Hvor er det lettest og få tak i motor? Hva tåler evt. denn motorn av effekt før man må styre med ny innmat? Hva bruker de å ligge på i pris? Vilken girkasse? Hva tåler quattroen? Får man bare godkjent 10v eller? Noen som har en mening om hva jeg burde gjøre?

Dette trenger ikke være et økonomi prosjekt, skal legge litt penger i det.

Takk for svar:hellothere:

Saab 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du først legge penger i det så er det bare å kline inn en 20vt fra S4/S6/200 20v eller noe sånt! Du får nok ikke godkjent'n med motoren, men kjenner du non så tar'n vel EU for deg!

20vt motor ligger på ca 15000kr +-

quattro'n tåler masse, hvis den er i bra stand selvfølgelig!

Innmaten på 20vt holder til oppunder 400hk ca..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja tenkte å legge 40-50 k i det(blir sikkert mer), kan bli en ufyselig fet bil. Audi 100 TQ stv. med 350-400hk:Devil:

Gjør sikkert ingen ting å gå over quattroen og se om det funker:)

Går ut ifra at disse motorne er 2.2l 20v Turbo og heter AAN(hehe har lært meg litt, er helt grønn på audi)

Passer alt bolt on? sånn som girkasse (den som er der nå holder vel ikke?), motorfester, ledningsnett etc.? Tenkte også på datasprut. Noen som har prøvd MS på disse motorne? Det perfekte hadde vært og kommet over en nyoverhalet motor med alt. Må ut med litt mer, men man sparer totalt på det. Men det er vel lov å drømme. Noen som vet om en? Har også lest meg til at den orginale turboen holder til 400hk?? Er det svenske ponnier eller skikelig hingster?

Foresten meget fin bil du har, likte de fælga no så jæv.. på den bilen. er den senka mye? kunne tenkt meg noe sånn ettervert

Mvh havove

Saab 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje det var en som hadde skiftet til rs2 turbo.

så det jeg trenger er et motor m/ ledningsnett, sprut,Clutsj(hvilken?) større turbo og sikkert alu ic. Og selvfølgelig slanger, alu rør osv.

Grunnen til MS er at det er ganske bilig, mange kan mappe det til en ok penge og det funker vel ganske ok det også da? Bare si hva som er bra med det sprutet du nevnte? Vil lære noe nytt vær dag:)Noen andre på dette eller audi-vw som har skikelig feite Audi 100 stv?:crazysant:

Saab 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje det var en som hadde skiftet til rs2 turbo.

så det jeg trenger er et motor m/ ledningsnett, sprut,Clutsj(hvilken?) større turbo og sikkert alu ic. Og selvfølgelig slanger, alu rør osv.

Grunnen til MS er at det er ganske bilig, mange kan mappe det til en ok penge og det funker vel ganske ok det også da? Bare si hva som er bra med det sprutet du nevnte? Vil lære noe nytt vær dag:)Noen andre på dette eller audi-vw som har skikelig feite Audi 100 stv?:crazysant:

Her står det litt om Nira hvertfall:

Velkommen til ES Tuning - Totalleverandr av chip og trimming til en rekke bilmodeller

Men hvis du køper en 20VT som har Motronic innsprøytnings-system, så kan du faktisk bruke det opp til ca 500-550hk.

For å få til ca 400hk enklest og billigs mulig trenger du:

-Rs2 turbo

-Rs2 eksosmanifoild

-Rs2 dyser

-Rs2 bensinpumpe

-3"eksos

-Rs2 LMM (egentlig ikke nødvendig men anbefales)

-Mapping/chip

Skal du ta ut så mye som 400 anbefales det også å bytte råder da du egentlig er over grensen for hva de tåler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det blir vel et stk komplett rs2 motor. hehe funker sikkert det, men da gjelder det og prøve å finne noe slikt. RS2 motorn er vel en 2,2 20v aan motor med litt grommere deler en den som står i s4/s6 osv.? Ja, men H-profilsråder er egenlig ikke så dyrt...

Men til girkassa, hva burde gjøres der? den som står der nå holder vel ikke mål el? Viss ikke må man kjøpe en med motoren man kjøper, og passer den nye girkassen rett på?

Saab 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det blir vel et stk komplett rs2 motor. hehe funker sikkert det, men da gjelder det og prøve å finne noe slikt. RS2 motorn er vel en 2,2 20v aan motor med litt grommere deler en den som står i s4/s6 osv.? Ja, men H-profilsråder er egenlig ikke så dyrt...

Men til girkassa, hva burde gjøres der? den som står der nå holder vel ikke mål el? Viss ikke må man kjøpe en med motoren man kjøper, og passer den nye girkassen rett på?

En rs2 motor ar litt grovere deler enn en 24 motor ja. Trenger bare å chippe de så har du 380hk:) Men de motorene vokser ikke på trær for å si det slik:)

Gearkassen skal være sterk nok til en 400hk opsett. Det eneste du vil merke er at turbogearkassene har en lavere utveksling, som vil gi litt laverer turtall i alle gear. Bytter du gearkasse må du bytte diffen i tilleg, da den må ha samme utveksling som gearkassa. Den gearkassa du har skal passe rett på en 20Vt motor ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar,

vilken turbo er det på rs2? Bruker det å være mange s4 s6 motorer tilsalgs eller? leitet litt rundt men finner ikke, man må sikkert være meget rask når man først ser noe. Er ikke suge kammen som står i bilen min bede en en som står i aan?

Kommer sikkert med flere spørsmål ettervert, kan kanskje se om vi lager en liten kjedelig tråd om bilen også, ganske spesiel bil som tiligere var eid av et norsk ikon og greier. Et lite hint kan jo være at viss bilen går like bra på snø som han, blir jeg fornøyd=)

Saab 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tror jeg du får finne deg en motor! Og du trenger ikke bytte sprut hvis du har med ledningsnett og hjerne! Orginalsprutet holder til 600hk +!

RS2 turbo'n heter K24 7200!

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner tråden, da vi snakker om samme tema.

En audi 200 10VT motor på 182hk, med k-jet.

Holder ikke det? Knaksje det da er håp for å få det godkjent :P

Joda. Men han vil ha mye hk. Og da er 10vt ganske dyrt. Innspruten til 10vt motorene stopper seg selv ved 220hk maks!

20vt Motronic'n klarer man 700hk på..

Ja 12000,- virker meget billig for en komplett sak, er det en normal pris? Prøvd å ringt et par ganger og han tar ikke tlf. Men vi prøver videre kiddie

Det er billig.. Pleier å ligge rundt 15k. Denne hadde gått veldig lite også!

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider