Gå til innhold

Går ikke på tomgang!

Ranger emnet


Dragongreen

Anbefalte innlegg

Vento -95 2L 115 HK med automatic (motortypen "uten" gasser)Direkte insprøytning. NB! ikke 16 ventiler`n

 

Nå som vinteren kommer og motoren blir kald, vil ikke bilen gå på tomgang. I hele sommer har den starter og kjørt uansett regn/rått vær. Nå må vi holde gass/kjøre ellers dør den. Når temp kommer til normal, så legger tomgangen på "900-1000" rpm og alt fungerer normalt frem til motoren står og blir kald igjen..

 

Jeg har sjekke sikringer og alle er ok.

Jeg vet at det finnes en sensor som sitter med en bot mot motorblokka. Man kan se den på venstre side over oljefilteret. Den har en sort kabel som går opp i fordelerlokket. Jeg har gjort rent og gitt den CRC og fett..hjalp ikke.

Hensikten med denne sensoren er å fortelle hvor kaldt det er og gi choke for start. Den er meget enkelt å bytte!

Den koster ca 800,- og jeg vil være sikker før jeg kjøper delen.

 

Finnes det noe der ut med peiling? :partyon: En som kan si at dette problemet blir borte hvis den sensoren byttes. Eller hva feilen kan være.kiddie

 

Jeg har nye plugger og pluggsett kabler, fordelerlokk, Coilen, luftfilter, oljeskift osv. Nytt batteri, ny vannpumpe og ny bensinpumpe.

 

Jeg vet ikke hva annet som bør byttes nå for å komme gjennom noen år til he he

Bilen kjøre lite, kun tur/retur togstasjon. Men den rekker å bli varm på turen..

 

ANYONE :cook

 

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorstyringen?

 

Tidligere hadde min stemor en Golf III 1,6 GL 100hk, og der måtte man fysisk holde tomgangen rundt 1000o/min til den ble litt varm og da klarte den og holde tomgangen selv. Resultatet ble bytte av hele motorstyringen og da var det i orden.

 

Ellers, den sensoren du referer til er vel temperatur føleren? Den er ikke så dyr å bytte så den er verdt et forsøk.

 

Er ingen ekspert, men Møller har kanskje noen tips?

06 Golf V GT TSI

[x]04 Golf V 1,6 FSI Sportline

[x]97 Vw Vento 1,6 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorstyringen er en "datamaskin" som regulerer luft/bensin etc til motoren. En ganske essensiell del av en motor (så lenge det ikke er en forgasser motor selvsagt).

 

Som sagt var det en suksess å bytte denne på den gamle golfen til min stemor. Men det er ganske dyrt. Ca 5500kr betalte vi for i underkant av et år siden, på et Volvo/renault verksted.

 

Min mor måtte bytte temp føler (den sensoren som regulerer bensintilførselen avhengig av motor temperaturen). Dette var på en Vw Bora 1,6 2001. Men der var problemet at den ved en gitt temperatur (halvvarm) ikke ville starte. Som sagt er ikke dette en veldig dyr operasjon, så det kan være verdt et forsøk.

 

Kanskje det er noe så enkelt som å bare stille tomgangen på den?

06 Golf V GT TSI

[x]04 Golf V 1,6 FSI Sportline

[x]97 Vw Vento 1,6 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hvorfor den fungerer om sommeren, og ikke om vinteren.

 

Feilsøking hos møller koster 400kr forresten så det er ikke så gale. Og med alt det du har byttet (leste litt dårlig isted) så skulle man tro det skulle utelukke endel.

 

Andre med tips eller erfaringer??

06 Golf V GT TSI

[x]04 Golf V 1,6 FSI Sportline

[x]97 Vw Vento 1,6 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår