Gå til innhold

Treg giring til 1. og 2. gir ved oppstart

Ranger emnet

Susie

Anbefalte innlegg

Har ett lite problem med min Golf IV 99 modell.

Når jeg skal gire til 1. eller 2. gir de første 3-4 gangene etter oppstart, er giren ekstra stri å få i sporet. Mistenkte at dette kunne være trøbbel med girkasse olje.

Jeg har fått mekaniker til å skifte girkasse olje, men uten endring. Har dere noen andre tips til hvorfor dette skjer? Skulle ikke tro det var utslitt girkasse, når det kun er de første gangene jeg girer i 1 og 2 giret. Resten av kjøreturen glir den fint i spor 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om du ser ned på girveksler staget på motoren din. Der hvor girstagene sitter på motoren så kan det være att den er løs. Det var det som var feil på min. Begynte sånn som du sier og til slutt ville den hverken i revers eller 1 2 3 4 osv. bare tullball.

Det sitter 2 eller 3 stag der ( på motorblokka) kjekk nøye att alle de skruene er stramme. Om de er løse skal den skrues fast sånn att mutteren sitter helt bakerst på skinnen. (Du er nødt til og ha hjelp av en person som sitter og tråkker på clutch og girer sånn att du ser hva jeg snakker om, da er degt ikke noe problem og se :) ) Skulle gjerne lagt inn ett bilde for og vise deg men, ingen har foreløpig forklart meg hvordan jeg legger inn bilde hehe.. Der peker jeg på den skruen som var løs hos meg. Etter dette var den som ny :) ikkw noe ny girkasse eller overforinger .:)

And thats the way the cockie crumbles.

RIDES:

Golf GTI 99 MOD

SsangYoung Rexton 07 MOD

Ford Mustang 67 HardTop Shelby optikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

helvete , jeg har akkurat samme problem. Det er 1 og 2 gir ved kald bil!!! Dette er da en 99 passat TDI. Samme dritt girkasse på alle VAG 99 modell kanskje...

Jeg har også byttet girkasse olje - Castrol TAF-X 75W-90, til ingen nytte. Men girer bedre når bilen er varm etter oljeskift...

Men er det mulig å bare skifte synkro ringene ved en overhaling uten å bytte kassa? Det er jo DYRT som F*** å bytte kassa da. Hente fra sverige for ca 10K og arbeid 5K. Har ikke råd til det nå!!

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det samme på min 99 1.8 4motion. dog kun når det er kaldt og de 2-3 første giringene. når den er varm så er det 0 problem. altså varm som i kjørt varm på vinteren eller når det er +grader i lufta.

merkelig det der..er vel bare sånn det er. det hjelper ikke å bytte olje i hvert fall.

vet at 1.4 og 1.6 girkassene er dårlige generelt, men dette skal ikke være noe problem for 1.8 og oppover.

har en kamerat med en audi 1.9tdi 2004 modell tiptronic. den girer veldig sent i starten når det er -grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, når bilen er kjørt varm eller varmt ute så glir alle girene uten problemer, men fortsatt så er 2.giret littegrann hardere enn de andre. Bilen min har kjørt ganske mye, vet ikke om det er på tide med overhaling kanskje pga KM-stand. Men veldig rart at andre som har kjørt under 150.000km har akkurat det samme problemet. Men har dette noe som helst med clutch'en å gjøre? Leste et eller annet sted på nettet at det ble bedre etter cluch bytte, men det var litt annerledes problem også tror jeg.

Singh_supreme: er det mulig å overhale girkassa og fixe feilen?

Da mener jeg bytte disse jævla synk ringene eller hva det var?

Det er jo altfor dyrt med bytte av kasse da...

har det samme på min 99 1.8 4motion. dog kun når det er kaldt og de 2-3 første giringene. når den er varm så er det 0 problem. altså varm som i kjørt varm på vinteren eller når det er +grader i lufta.

merkelig det der..er vel bare sånn det er. det hjelper ikke å bytte olje i hvert fall.

vet at 1.4 og 1.6 girkassene er dårlige generelt, men dette skal ikke være noe problem for 1.8 og oppover.

har en kamerat med en audi 1.9tdi 2004 modell tiptronic. den girer veldig sent i starten når det er -grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hvor jeg skulle sjekke. Kan du sende meg bildet på mail?

Om du ser ned på girveksler staget på motoren din. Der hvor girstagene sitter på motoren så kan det være att den er løs. Det var det som var feil på min. Begynte sånn som du sier og til slutt ville den hverken i revers eller 1 2 3 4 osv. bare tullball.

Det sitter 2 eller 3 stag der ( på motorblokka) kjekk nøye att alle de skruene er stramme. Om de er løse skal den skrues fast sånn att mutteren sitter helt bakerst på skinnen. (Du er nødt til og ha hjelp av en person som sitter og tråkker på clutch og girer sånn att du ser hva jeg snakker om, da er degt ikke noe problem og se :) ) Skulle gjerne lagt inn ett bilde for og vise deg men, ingen har foreløpig forklart meg hvordan jeg legger inn bilde hehe.. Der peker jeg på den skruen som var løs hos meg. Etter dette var den som ny :) ikkw noe ny girkasse eller overforinger .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut bilde her. Dette er selve staget som sitter oppå girkasse . Om du får noen til og sitte i bilen og tråkke inn clutch og røre på girspaken ser du det jeg peker på med en gang. kjekk att denne skruen er festet. Sitter skrue med mutter på andre siden. festet på en "skinne" eller avlangt hull om man skal kalle det det. Send inn om det er noe mer.

DSC001081.JPG

DSC00106.JPG

And thats the way the cockie crumbles.

RIDES:

Golf GTI 99 MOD

SsangYoung Rexton 07 MOD

Ford Mustang 67 HardTop Shelby optikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider