juba Skrevet Januar 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2008 Hvor får en kjøpt metanol, til hvilken pris og hva trenges av papirer? Har ikke noen racing-ambisjoner men lurer på hobbyproduksjon av biodiesel:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2008 Trenger du metanol til biodieselproduksjon? :D Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2008 Ja, metanol(tresprit) eller etanol (vanlig sprit) og kaustik soda eller ren svovelsyre. Etanol er greit tilgjengelig, rødsprit feks, men det trenges mer etanol enn metanol. Skal det være billig så skal det være billig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Januar 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2008 Dette ender med et smell.. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2008 Neida, det er snakk om en veldig enkel prosess. Endel naturfaglærere kjører dette som undervisning på ungdoms-skolen. Den varianten med svovelsyre er litt skummel, innvolverer koking av syren bla, men har den fordelen at du ikke får såpe som bi-produkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2008 Ingen som vet hvor, hvordan eller pris? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
200sx4ever Skrevet Januar 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2008 hehe det der har jeg faen ikke tenkt på. kanskje det går an å lure hele systemet med dette med tanke på avgiftfri diesel. vet den er farget, men tipper på at du har en løning på hvordan man kan destilere diesel slik at fargen/sporingstoffet forsvinner. da får du billig biodiesel da. Siter AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007 X Passat 130 tdi 2003 X Polo color consept 1.6 (nos)1996 X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2008 Kjører pr i dag en bil på 50/50 brukt frityr og blankdiesel, men det er ikke akkurat lett å starte motoren på denne tiden av året. Det går akkurat med bra batteri og en dose startgass. Glem alt om farget diesel og luring av systemet; jeg ønsker å lage biodiesel. Det er 100% lov å lage og å bruke, og uten avgifter. Får jeg metanol for 20kr literen (noe jeg tror er dyrt!) koster biodiseselen ca 5kr/liter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
200sx4ever Skrevet Januar 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2008 dæven døtte. kan du ikke produsere metanolen selv da? Siter AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007 X Passat 130 tdi 2003 X Polo color consept 1.6 (nos)1996 X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2008 Det er ikke lov, mye av poenget er å gjøre dette 100% lovlig vis. Tror faktisk at metanolprisen er såpass lav at en kan komme ned mot 3kr/liter om en lager selv og er litt skrotnisse. Men det var å få tak i den metanolen da!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
200sx4ever Skrevet Januar 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2008 dette her vil jeg følge med på. Siter AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007 X Passat 130 tdi 2003 X Polo color consept 1.6 (nos)1996 X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Januar 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2008 Er du redd for miljøet? :P Er det i det hele tatt lov å produsere det bio-diesel sånn uten videre? Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2008 Biodiesel og planteolje er miljømessig en blindgate, jeg er bekymret for nivået på kontoen! Og liker å rote med lit sære ting. Det dukker etterhvert opp en blogg eller hjemmeside om begge deler så følg med! Men tydeligvis er det ingen her inne som aner noe som helst om den j...a metanolen. Er ikke metanolinnblanding og innsprøytning nokså vanlig på "råe gatebiler" da? Eller er det bare skryt og rykter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
folkrace Skrevet Januar 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2008 Hvor får en kjøpt metanol, til hvilken pris og hva trenges av papirer? Har ikke noen racing-ambisjoner men lurer på hobbyproduksjon av biodiesel:-) Etter en rask googling fant jeg ut at Statoil kan levere metanol. link til prisliste Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Etter en rask googling fant jeg ut at Statoil kan levere metanol. link til prisliste Men de leverer ikke metanol til private... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg