Gå til innhold

Underskrift kampanje om dårlige veier!!

Ranger emnet


morty_vectra

Anbefalte innlegg

Jeg tror dere må dra litt lengre enn sverige (og foresten så er det mye lumske svenske bakveier som ikke ligner grisen også), og se hva veistandarden er rundt om kring (og da tenker jeg ikke bare på hovedveiene) før dere klager over hvordan veiene er i Norge. Jeg opplever ihvertfall ikke veiene i Norge som spesielt dårlige i Europa.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere må dra litt lengre enn sverige (og foresten så er det mye lumske svenske bakveier som ikke ligner grisen også), og se hva veistandarden er rundt om kring (og da tenker jeg ikke bare på hovedveiene) før dere klager over hvordan veiene er i Norge. Jeg opplever ihvertfall ikke veiene i Norge som spesielt dårlige i Europa.

Fordi andre stater også neglisjérer en tjeneste de har monopolisért, er det da riktig at vi også skal gjøre det? Det er et argument som befinner seg på samme nivå som den der "If you don' lika' 'Merica, you cn' jus' giiiiiiid ooooooout!".

 

Årsakene til at veiene i Norge suger er fordi hele "industrien" er sentralplanlagt. Hvis det var åpnet for private veier, og staten ikke lengre bygde noen via skattepengene de stjeler for oss alle under trussel av vold mot vår person, ville vei-eierne mistet markedsandeler hvis veien de leverte ikke sto i henhold til prisen (frivillig interaksjon mellom leverandør og kunde, gettit?). Et bedre produkt kan de ta bedre betalt for, og konkurranse i markedet vil effektivt sørge for at kvaliteten på både vei-selskapet og produktet ville holdt seg "på den smale sti". Den beste veien blir belønnet med de fleste kundene.

 

Før noen nå engang gidder å påstå at det da blir å komme bompengestasjoner annenhver meter, spør dere selv - hva er hensikten med en vei? Hensikten er transport av personer og varer, og transport som står i stampe er ikke akkurat lukerativ business (kanskje tilogmed et mulig kontraktbrudd?). Ufremkommelige og dårlige veier vil gjøre brukerne forbannede, og det geniale med det frie markedet er at ressurser sendes dit de er høyst verdsatt (derav eksistérer "pris" og potensiell profitt), følgelig, dårlige veier får snart konkurranse, og hvilken forretningsmann vil i sitt rette sinn neglisjére personene, hvis penger han trenger, for å i det hele tatt ha tak over hodet og salt i suppa?

 

I dagens system, hvem faen er vi til å skyve prisen for veiene over på alle andre? Hvem faen er staten til å skattlegge småbrukerne jevnt med storbrukerne? Hvem faen er staten til å bruke våre egne forbanna penger "i vår beste interresse"? Hvem faen er staten til å fortelle oss at vi i markedet ikke er verdig det privilegium å bygge en vei?

 

Hva er forresten hensikten med å klage på et produkt eller en tjeneste som ikke har ett eneste insentiv for å bli oppgradert? En drittvei oppfattes først som bare en drittvei i den grad vi har sett et alternativ. For så lenge vi bor i Norge skal vi betale "det vi skylder" til statskassa og være jævlig glade for at staten i sin godhet ser til at vi i det hele tatt har en krøttersti å ødelegge bilene våre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tror dere egentlig noen underskrifter på nett fungerer?

thumb.gif

 

Veldig dårlig?

 

Hvis jeg kan tillate meg å påpeke følgende; det virker på meg litt fånyttes, å tigge organisasjonen som stjeler så mye fra oss, om å bare gi oss en liten smule tilbake;

 

-"Bare en liten smule asfalt..."

-"Vær så snill å gi tilbake bare en liten bit til av min egen eiendom, slik at jeg slipper å kjøpe nye foringer på bilen så ofte..."

-"Kjære min mester, jeg lover å stemme på deg neste gang hvis du bare lar meg få bittelitt tilbake av alt det du tok fra meg..."

-"Jeg ønsker bare å ha litt asfalt, slik at jeg kan komme meg helskinnet på jobb, hvor jeg skal skape nye verdier, av hvilke du kan stjele enda mere..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville fram til, som kanskje likevel ikke kom så tydelig fram, var at veiene i Norge egentlig ikke er så ille som alle skal ha det til. Sier ikke at de ikke kan forbedres, men det er godt mulig at flere liv kan bli reddet ved å bruke pengene på andre ting (tror prinsipielt at dødsulykker i trafikken, med få unntak, er sjåførfeil og ikke veiens feil). F.eks kan det hende at reduksjon av lokalforrurensning fra biler kan redde flere liv i det lange løp?

 

Og burde vi som bor i Bærum, som vistnok skal ha høy konsentrasjon av rike folk, ha bedre veier enn de som bor i "fattigere strøk", siden vi har mer penger til å betale for veien våre?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hjelper å signere? Det hjelper værtfall ikke å ikke signere!

Så siden dette tar omtren ganske kort tid, så bør alle som vil ha bedre veistandar, skrive under.

Dette er vel problemet ned oss nordmenn, vi tenker bare "æsj, hjelper sikkert ikke, så jeg gidder ikke", så går vi bare rundt og surmuler i stedet.

 

Engasjer dere folk, så kan det bli bra etter hvert dette, når vi blir mange nok som står fram og mener det samme!:)

 

Og har man reist litt omkring i vårt ganske land, og litt omkring i Sverige, så ser man at det generelt er bedre veier der borte. I alle fall veiene jeg har kjørt på, som begynner å bli ganske mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår