Gå til innhold

Øvelseskjøre med prøveskilt, lovlig?

Ranger emnet

Jonolav95

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle lufte passaten litt, men siden jeg ikke er fyllt 18 enda så spør jeg her; får jeg lov til å øvelseskjøre med prøveskilt?

har hørt att man egentlig ikke får ha flere enn en person i bilen når det er prøveskilt på den, hvordan er reglene?

O 87 Bmw 320i

x 90 Opel Calibra 16v 4x4

x 90 Opel Calibra 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne, men ble ikke helt klok. Virket som om det hadde gått greit for noen og mindre greit for andre. Både i den tråden og denne ble det nevnt det med at man ikke får ha mer enn én person i bilen når det er prøveskilt (selv om mange bryter dette) og det er vel kanskje der grunnen til at man ikke kan ligger?

Men som det sto i den tråden og, hvorfor ringer du ikke bare Statens Vegvesen i morgen og får vite det helt sikkert?

EDIT: Hvis du hadde flyttet nesen litt lengre ned til menyen for lignende tråder hadde du kanskje kunne funnet litt mer.. Sto i en av trådene at det var lov til å ha med én passasjer. Mye synsing her. Men er jo bare å kjøre uten Len og på prøveskilter og satse på at du ikke blir stoppa :rolleyes:

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov å ha fler enn en i bilen med mindre det er nødvendig. Og du kan vel krysse av på frakt og test. Ingen av delene gjør at det er nødvendig at du kjører når du har en som kunne kjørt ledig likevel.

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den som prøvekjører har behov for å gjøre det er det jo lov... For eksempel i forbindelse med kjøp, hvem kjøper bil uten å prøve den først?

Vet ikke hvordan reglene er på dette, men tror det skal være relativt enkelt å forklare situasjonen dersom du blir stoppet.

Selv kjørte jeg noe som nesten kan karakteriseres som pirat-taxi da jeg skulle bestemme meg for om jeg skulle ha bilen eller ikke, og til tross for at politiet stod 5 meter unna under "opplasting", skjedde det ingenting... Kan jo være at jeg bare var heldig da :)

Edit: Lov å ta feil... http://www.bilforumet.no/lover-and-regler/165654-lov-velseskj-re-pr-veskilt.html (Post #9 spesielt)

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår