Gå til innhold

Spm ang oljetrykk/pumpe B230fk

Ranger emnet

Skompa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått dårlig oljetrykk på min fk.

Jeg koblet på manometer og det viste nesten 0 med kald motor, og 1,5-2 på varm motor. Pussig.. Skulle tro det var mer sannsynlig hvis det var motsatt? Trukk på kald motor, og ikke på varm! Dette ved tomgang. Ved pådrag så falt faktisk trykket..

Nå har jeg plukket av bunnpanne og veiv/rådelager+ pumpe selvfølgeli.

Rådelagerene var litt slitte, men veivlagerene såg helt fine ut så problemet låg nok ikke der!

Da må jo nesten problemet ligge i oljepumpen?

Hva tror dere?

Hvordan måler/ser man om pumpa er dårlig?

Glemte å sjekke tilstanden på disse o-ringene på røret fra pumpa.

Leste hær inne at dette kan være årsaken?

Tror jeg må gjøre det i dag!

De skulle ha 4000 på volvo for ny pumpe så det blir uaktuelltangry2

Tvåførti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forekomme at reduksjonsventilen blir hengende åpen og dermed få redusert trykk.. Er vel de ventilene som har sylindrisk stengeventil som er plaget med dette. de med kule er bedre mener jeg og huske,men om dette var et problem tidligere og ikke på nyere motorer er jeg ikke sikker på.

Kan jo åpne pumpa og sjekke tilstanden inni der

O-ring kan sef. også ta kveld.

Det finnes rep sats til pumpen. Skift drevene og reduksjonsventil og planslip lokket.

Ellers så koster er ny oljepumpe ca.1500kr alle andre steder enn hos Volvo! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forekomme at reduksjonsventilen blir hengende åpen og dermed få redusert trykk.. Er vel de ventilene som har sylindrisk stengeventil som er plaget med dette. de med kule er bedre mener jeg og huske,men om dette var et problem tidligere og ikke på nyere motorer er jeg ikke sikker på.

Kan jo åpne pumpa og sjekke tilstanden inni der

O-ring kan sef. også ta kveld.

oljefella holder jo drevpinnen til oljepumpa nede,så om det er noe kluss der så vil vel drevpinnen bli presset opp "ri" oppå mellomaksel.

Men det er lite sannsynlig..

Det finnes rep sats til pumpen. Skift drevene og reduksjonsventil og planslip lokket.

Ellers så koster er ny oljepumpe ca.1500kr alle andre steder enn hos Volvo! ;)

hvør er denne reduksjonsventilen? inni pumpa?

Vet du om det er kule eller sylindrisk stengeventil på -96fk?

Tror jeg må prøve å åpne pumpa å kikke litt før jeg kjøper ny.

Men er jo jøvli kjipt å sette i ei pumpe man ikke er 100% sikker på at den funker! Var fanme litt jobb å få opp motoren såpass ar bunnpanna gikk av.. Av med girkasse, svinghjul, eksos, løsne hele motoren og løfte den opp sikkert 20-25cm..

Tvåførti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm kan ikke huske det var så tungvint å få av bunnpanna!? :)

Som sagt så husker jeg ikke hva slags ventil de nyere har..

Men det er noen få umbrakoskruer som holder lokket og en mutter på utsiden for å demontere reduk.ventil,mener jeg å huske

Når dette er av så er det rimelig enkelt å ta resten fra hverandre.

Innsiden av lokket skal være helst plant. men har sef. noen slitespor etter x ant. km..

Men regner med du ser forskjell på noen små spor og dype spor..

Drevene skal ha hele fine tenner og være rimelig tight. husker ikke hvor mye spill det skal være..

Men som sagt er du i tvil så finnes det pumper til rundt 1500kr. som er like gode som org.!

BCB.no

Sten parner motor osv osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt pumpa åpen og alt ser i grunn helt fint ut! Fikk bruttern som er mekaniker til å se litt på den og. Er lite slitasje og slakke. Lokket er det ulite merker i fra tannhjulene, men er plant og fint! Hadde oppe og gjorde ren den ventilen som skal slippe ut luft til at pumpa har fått trykk på olja i tilfelle det lå noe dritt i den som gjorde at den ikke lukket årntli, åsså prøvde vi å chimse på fjæra til returen inn på pumpa. Slipte til en chims til ei dieseldyse og la under fjæra, neddi den skåla. Da skal den vel forhåpentligvis få litt høyere trykk!

Men takk for god hjelp :-)

Får vel rådelager og pakninger/simringer i morgen så er det bare å prøve å få skrudd det sammen :-)

Bestilte forsterkede motor/girkasse fester fra pedersen-racing i samme slengen når jeg har motoren oppe. Var visst brukt i rally å div, så de skulle visst holde bra!

Men kostet litt da :-/

Tvåførti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlig at tetningsringene blir blåst/presset ut også..

O-ringene var gode som gull!

Litt kjipt å ikke finne en KLAR grunn til problemet, men er bare å krysse fingrene å håpe at det blir bedre med nye rådelager og oppjustert trykk i pumpa :thumb

Visst ingen andre har noen klare formeninger om noe annet som kan være problemet?

Tvåførti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tomgang er det pumpas kapasitet som er problemet,og da hjelper det lite å "øke trykket"

Men som du sier,nye lager kan hjelpe.

Ok. Men hvis mot formodning ting skulle fungere når jeg får det i drift, så er det jo bare en fordel med litt høyere arbeidstrykk på olja :-)

Tvåførti

Lenke til kommentar
Del på andre sider