RamstadTech Skrevet Januar 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2008 Jeg har drevet å fjernet rust i et mottorrom i julen og skal i samme jobben lakkere mottorrommet. I helgen var jeg klar for å grunne og da fikk jeg et lite problem. Jeg hadde mattet med 320 papir, vasket med cellusetynner og tørket over med harpiksklut. Det eneste jeg vet om grunningen var at det var noe do-pont vått i vått og den var tynnet og herdet etter forhandlers tips. 3:1 herder og ca 10:1 tynner. Jeg oppfattet den som passelig flytende. Problemet (dersom det er et problem) var at grunningen fikk hull (ca Ø 1mm) hvor den ikke ville flyte sammen omtrent som om underlaget var fett og avvisende. Jeg fikk lagt grunningen jamnt kun ved å først legge et tynt heftstrøk og så et fyldigere andrestrøk. Dersom jeg prøvde å fylle på så hullene fyllte seg i første omgang fikk jeg sig. Sist jeg brukt lakksprøyten brukte jeg den på arcanol. For å bli kvitt oljerester sprøytet jeg gjennom den med en skvett akrylfortynning. Likevell opplevde jeg at litt svart farge flaut opp når grunningen vart helt i sprøyten. Er problemet oljerester fra whitespriten i arcanolen eller må man alltid legge et heftstrøk og et fyldig strøk? Til helgen skal jeg legge fargen og klarlakken og lurer derfor også på hvordan dere anbefaler å legge det. Temperaturen i garasjen får jeg opp mot 15 grader. Jeg bruker hurtigherder og løsemiddelbasert lakk. Stemmer det at basen må vere tørr før klarlakk legges på, blir det heft da? Hvor lang tid tar det for den å tørke ved 15 grader? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EliteCorrado Skrevet Januar 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2008 huh, whitespirit? Det inneholder jo fett..? Bad thing.... Siter Seat Leon 1.9 TDI PD Chevrolet Tahoe SC x VW Corrado G60 x Audi 80 x Jetta GTI x Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Januar 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2008 Er nok et silicon problem det der, men du skal vaske med silicon fjærner og ikke cellulosetynner, cellulosetynneren skal du bruke til å vaske sprøyta med atter at du har lakkert, med 3:1 og 10:1 i blandingsforhold, mener du da 3:1 + 10% tynner ? Du har nok ikke rengjort sprøyten skikkelig siden sist gang du brukte den da, og whitespirit er ikke egnet til å brukes sammen med lakkprodukter Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Januar 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2008 Jeg har opplevd at lakken har tjuknet når jeg har vasket sprøyten etter bruk. Kan du forklare hva som kan forårsake det? Kan jeg bruke akrylfortynningen til å vaske med siden alt som skal vaskes er 2k? Er du forresten Sunnmøring Bobbcat, synest jeg har sett Cougaren din på treff i Fosnavågen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Januar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Skal man ikke alltid kun rengjøre sprøyten med tynner? Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Januar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Motronic: hmmm den var merkelig, eneste om du har brukt hurtig herder og evt accelerator/turbo, slik at lakken har passert potlife når du skal rengjøre, vel akryltynner kan brukes, men den er ikke egnet for rengjøring, cellulosetynneren er beregnet for vasking av sprøyte og utstyr, og derfor så er ikke cellulosetynneren noe godt egent for tynning av lakk. Jepp du har nok sett Couar'n min på treff der ute ja :) Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Januar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Skal man ikke alltid kun rengjøre sprøyten med tynner? Nei ikke alltid, kommer an på hvilken lakk du har brukt, ved bruk av 2K produkter og baselakk som tynnes med tynner, så skal du bruke tynner ved rengjøringen, ved bruk av vannfortynnbar lakk, så må u bruke vann og rensevæske egnet for vannfortynnbar lakk Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 huh, whitespirit? Det inneholder jo fett..?Bad thing.... Enda verre, whitespirit er et rent oljeprodukt, en fraksjon svært lik JetA1/kerosene/parafin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Januar 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Nei nei nei! No skjedde det jeg fryktet. I kveld skulle jeg legge farge og lakk, men slik ble det ikke. Heldigvis hadde jeg noen smådeler å prøve på før jeg satt i gang på selve bilen. For det som skjedde var at basen ble enda verre å legge enn grunningen. Basen oppførte seg omtrent som hammerslagslakk som er tilsatt silikon for at den skille seg. Derfor måtte jeg avbryte lakkeringen. Selv om jeg nå hadde gått til innkjøp av silikonfjærner. Jeg helte vekk basen og vasket gjennom spøyten og begynte å demontere den. Jeg oppdaget da at det var noe kliss på nålen tettingen (i det område "avtrekkeren" er). Ved demontering oppdaget jeg at det var fyllt opp med vaselin bak ved fjøren og at dette hadde krøpet fremover nålen ved hvert trykk. Mest sansynlig stammer dette fra sommeren da jeg lot en kollega overhale sprøyten for meg. Han jobber med å overhale limsprøyter og bruker silikon for å smøre nålen med der. Tror dere det er vaselinen som blander seg i basen og får den til å skille seg? Og betyr det at jeg har lagt en sealer som er full av vaselin og derfor vil avvise lakken? Takk for alle svar svar jeg har fått forresten :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Januar 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2008 Jepp da har han nok gjort noe skikkelig gæli med sprøyta di, du må nok bare demontere den skikkelig, og gi den en skikkelig rensing med vasketynner i håp om at du får den ren nok Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Januar 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2008 Den sprøyta kan du bare putte oppi i sine smådeler i en 5 liter med cellolosetynner å la den stå der over natt, for så reingjøre den grundig dagen etter og inse at witesprit/bengalakk og annen SKIT IKKE skal oppi lakksprøyta de... Du har nå cilikon på alle deler... Så du har vel kanskje kun ett valg.... Slipe godt ned, vaske skikkelig med cillikonfjærner... la bilen tørke skikkelig, kanskje få tak i en skvett slilistop å helle i lakken å så legge 2-3 tynne strøk fyller.... å håpe det går bra... Å gjerne ha silistopp i lakken også... Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Januar 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2008 Legger du vann eller tynnerbase, så skal den vær så tørr at du kan ta på den mellom strøkene og før du legger klarlakken (gjelder også mellom klarlakkstrøkene) Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Januar 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2008 Da ble det nytt forsøk natt til søndag. Jeg gadd ikke å vaske sprøyten og kjøpte like gjerne en ny på biltema. Det kan være greit å ha ei ekstra sprøyte for 1k siden jeg lakker litt møbler i en gang i blant. Denne runden gikk lettere, men jeg opplevde at de skillte seg somme plasser på smådelene. Så mye sansynlig innholdt grunningen de den skulle seperere lakken fra, fett. Likevel gav jeg motorrommet en sjanse og prøvde meg med et tynt heftstøk først. Det gav resultat, det ble kun ca 5 punkt hvor det ble hull/forsenkinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.