Gå til innhold

Mitt første prosjekt! Trenger hjelp

Ranger emnet


Muchogracias

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenker å begynne på byggingen av mitt første bilstereoprosjekt, og som dere sikkert selv har erfart, er det greit med litt hjelp i "startgropen". Jeg kjører en 98 mod Honda civic sedan, og lurer da på et par småting.

 

1: trekking av kabler. er det noen av dere som har gjort dette i en lignende bil, som kanskje kunne hjulpet meg litt igang, slik at bilen ikke ryker med når jeg prøver?

 

 

min fremgang sålangt :

 

Jeg har funnet ut at dls er et godt valg for meg, så jeg går for de fleste komponenter fra deres "referance series". jeg har hørt mye skryt om disse elementene, så jeg får stole på "de som kan det" . Forsterkeren blir nok en dls ultimate A6 .. noen som har hørt noe om denne? har hørt den er mye brukt i DB-drag.

 

men tilbake til bilen. Jeg har fjernet panel, tepper, bunnplate, reservehjul og det som var av deksler. I helgen begynner byggingen av forsterker rom der som reservehjulet egentlig skal være. Har dere noen tips til materialbruk, og fyllemasse som jeg kan bruke for å stabilisere dette rommet fra undersiden? jeg tenkte også på å trekke disse platene jeg bygger bunnen av, i samme farge og stoff som resten av bilens interiør (lys gråfarge).

 

"taket" over dette rommet blir da en plate trukket i dette stoffet, med en plexiglass-stripe slik at forsterker og kondensator blir synlig. jeg tenkte også å kjøre på to datavifter i hver enda, slik at de bak blåser inn, og de andre ut. er dette nødvendig/smart?

 

Sier takk på forhånd til alle dere som kommer med tilbakemelding. Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg.

 

Bilder kommer også underveis i byggingen. Håper dette blir bra :oohh

83`Mk1 Golf Gti

86`Mk2 Golf Gti 16v

02`MK4 Golf Gti

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Detta blir sikkert fint:)

 

Det ligger jo mange tips her på forumet hvis du titter litt rundt. Går jo ofte i: glem lyd bak, demp dører og ellers så mye du gidder\har råd til.

Ellers så ser jeg at du har spurt om det er vanskli eller nødvendig å ta ut setene. Og da kan jeg informere at de stort sett sitter med 4 skruer og muligens en kontakt til varmetrådene og det er barnemat i forhold til andre opperasjoner du sansynligvis skal igjennom.

Ta for eksempel det å trekke nye kabler til høytalerne i dørene. Der vil du fort legge merke til at å tre noe igjennom den gummisaken mellom bil og dør ikke er så enkelt. Mitt tips: Fjern teipen som holder gummisaken på plass og bruk en ståltråd (FORSIKTIG!) til å dra den nye kabelen igjennom med.

Og hvis du ikke har hatt av dørtrekket før så har du et lite prosjekt der... Mitt tips (ikke at jeg har holdt på med civic) ta av alle skruene, se om det er no plastik eller lignende som det kan skule seg flere skruer bak. Og hvis du har sveive ruter: det er en splint som er mellom dørtrekk og sveiv.... den må bort, men smatidig må den ikke sprett faenivold.

 

Flere av disse tingne kan være at du ikke kan se så det blir til at mdu gjør det by feel. Det er litt knotete, men det går. Det er alltid en løsning.

 

Lykke til:partyon:

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk når du hører de kule gutta kommer med "dunku dunk dunk dunk...... dunk dunk" bilen sin, så er det desibel som de ikke får nytte av når de sitter inni bilen...

Det går rett og slett effekt rett ut til kråkene jo dårligere bilen er dempa. Og frontsettet har forholdsvis beskjedent med effekt i motsettning til bassere så derfor er det vikti å dempe dørene spesielt. Men det hjelper såvidt jeg har skjønt også reint lydteknisk med at høytalerne i dørene får bedre forhold å jobbe i.Et slags trykkammer om du vil..

 

OG så må man aldri glemme placebo effekten :D når man har stått på og vært flink så er det klart det låter 100 ganger bedre etterpå :Dog du får litt ro i sjela siden alle folk maser om hvor viktig det er å dempe bilen.

 

Personlig har jeg dempa både dører, tak, gulv og bakluke. Bakluka er foresten ofte utgangspunkt for mye generell skrangling.

Og skiltene, ofte en sammenheng der...

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips .. nå har jeg kjøpt inn noe kallt "glava flex", som visst skulle gi god demping av hjulstøy, og hindre at lyden forlater bilen. Dette er ifølge de jeg jobber med, så jeg stoler på de. fant forresten ut at vi solgte det meste jeg kommer til å trenge fremover i byggeprosessen, og med mine 20-30% på alt jeg kjøper, vil det være mange kroner spart der. alt fra glassfiber, rødsprit (til fjerning av fett på metalldeler), glava flex, sikringer, 50 mm2 strømkabel (vil være sikker), sikringer og mye annet knask =D

 

Så idag har jeg kjøpt inn :

 

glava flex

rødsprit

aceton

pensler til lim

lim (til å feste glava flex til metall)

kniv (tapetkniv for fine kutt)

 

Så i morgen begynner arbeidet mitt med bagasjerom og bakvegger + bagasjelokket (takker for tipset der "blogz").

 

har tatt noen bilder av det jeg har gjort til nå, så det blir lagt ut i morgen kveld tenker jeg. da kommer også bilder av fremgangen min.

 

men bare fortsett å komme med tips, jeg trenger all hjelpen jeg kan få, og setter stor pris på deres ekspretise =)

83`Mk1 Golf Gti

86`Mk2 Golf Gti 16v

02`MK4 Golf Gti

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg trur det der kommer til å gå fint.

 

Mitt neste tips er et ekstra par øyne. Rett og slett et annet menneske (helst med litt teknisk innsikt om ikke annet) som kan hjelpe deg og se om du driter deg loddrett ut på ett eller annet. Rart med det når du går der aleine så er du litt blind for enkelte ting.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømkabel legg du opp fra motorrom, å finn en ypperli "gummiforing" som går gjennom torpedoveggen.

Da dreg du den ut å evt borre et hull som e akkurat passe til strømkabeln.

Pass på at du ikke borre i nån andre kabler hvis det allerede e i den gummisaken.

Så trekk du det ned i dørken på biln.

Sprette opp listen bakover i dørkarmen.

Som oftest bare å sprette dem opp med flatskrujern eller bare bruke "håndmakt".

Så legg du strømkabelen inni der, å legg dekslan over igjen å presse dem på.

 

Ganske enkelt, men e vet ikke kordan det e på nyere biler eller civic.

 

Ganske viktig at hvis du ska ha signalkabel bak at du ikkje legg signalkabeln på samme sia med tanke på dynamostøy:)

 

Keep up the good work:)

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset med trekking, og dynamostøy. Var ikke klar over dette, så da blir det trekking på begge sider av bilen =)

 

Utrolig hvor mye folk vet om forskjellige ting her inne. Det liker jeg =)

 

gleder meg til å begynne på forsterkerkassen i bagasjerommet. Satser på at det blir litt knoting med glassfiber og diverse.. Kjøpte inn 5 kg polyester idag, og har masse duk, så jeg satser på at jeg ikke går tom med det første. bilder kommer såklart underveis =)

83`Mk1 Golf Gti

86`Mk2 Golf Gti 16v

02`MK4 Golf Gti

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette første prosjektet? ikke mange som tar det så langt første gang, tror de fleste blir bitt av basillen. du har jo vertfall begynnt i riktig ende, det hjelper jo lite og ha heftig utstyr hvis skrangling ødelegger all lyd uansett, som det er sagt mange ganger her, men keep up the good work og ikke ta noen snareveier for det viser seg ofte og blir omveier(snakker her av erfaring;))

nei, ja så det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok første prosjektet, så jeg tenkte jeg kunne gjøre alt jeg kan for å få best mulig resultat av det utstyret som blir satt inn i bilen. Har ikke så god kunnskap om dette heller, så jeg prøver meg litt frem, og med en hjelpende far, og ikke minst dere så tror jeg dette skal bli bra. Satser på en tilsvarende monoblokk til og ekstra batteri etterhvert, men får nesten se hvordan det spiller når det først er satt på plass. Har satt deadline til midten av februar, så det blir vel mange oppdateringer fremover. Så bare kom med tips og meninger underveis, det setter jeg pris på =)

83`Mk1 Golf Gti

86`Mk2 Golf Gti 16v

02`MK4 Golf Gti

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer til kasse bygging ville jeg valgt MDF plater å bygge i, mest fordi jeg H-A-T-E-R glassfiber, men det er min personlige lille demon....onfiredevi jeg kan det rett og slett ikke.

Og så får å få det litt pent og i samma stilen som resten av interiøret så er det faktisk utrolig enkelt: Biltema grått høytalerstoff... Spraylim saks ,kniv,stiftepistol!! og en halvtime så blire så fint at kongen selv kunne dura rundt med:D Blir kanskje ikke like kult som på pimp my ride med flammelakkert alienforma glassfiber. Men veldig røddig og pent.

 

Har også brukt kunstlær\vinyl med sånn passe hell... tok mer tid og var noe mer knotete, men i en bil med skinn så ser det ganske phat ut.(nærmer seg pimp my ride:D)

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår