Gå til innhold

Skifte ventilløftere.

Ranger emnet

disturbed

Anbefalte innlegg

Skal skifte Ventilløfterene pga ekstrem tikking, er det noe eg bør være obs på før eg tar på arbeidet. Har kjøpt løfterne og toppdekselpakninger, men er det noe mer eg skulle hatt. Håper inderlig at det er løfterne, tikkinga kommer av og til. Kommer ofte hvis det er kaldt ute og olja er litt tykk. Hvilken olje bruker dere på en 1991 mod, 2.8, V6??

Har skiftet slike ting på gamle (1979-80) Opelmotorer, håper prinsippet er det samme i disse motorene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk deg alle innstillingene med tanke på kammer, veiv o.l, tenker da på timing av registerreima. Kjøp også nye tetninger (simmerringer) til kammene.

Bruk momentnøkkel når du tighter til opplagringene!

Olje... Viskositet 5W-50, gjerne Mobil 1, Fina, Motul osv. Ikke Shell!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skifte Ventilløfterene pga ekstrem tikking, er det noe eg bør være obs på før eg tar på arbeidet. Har kjøpt løfterne og toppdekselpakninger, men er det noe mer eg skulle hatt. Håper inderlig at det er løfterne, tikkinga kommer av og til. Kommer ofte hvis det er kaldt ute og olja er litt tykk. Hvilken olje bruker dere på en 1991 mod, 2.8, V6??

Har skiftet slike ting på gamle (1979-80) Opelmotorer, håper prinsippet er det samme i disse motorene!

bruker selv 5/50 til mobil 1 og er stor fornøy med den oljen! bilen tikket en del før men etter jeg byttet til mobil 1 så forsvant det nesten helt! bilen har nå rulla 192,000 men tikker litt enda:( kansje eg som er for kresen og pirkete!! hehe. har lyttet meg fram med stetoskop at det er spes en løfter som tikker litt mer en de andre. kan du ikke ta noen bilder av arbeidet og legge ut her underveis? skal igjenom samme jobben til våren på min 2,8 da register reima og de tingene skal byttes! hadde vert artig med litt bilder og liten arbeidsbeskrivelse og eventuelle problemer osv!

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Tar litt tid dette, delene var ikke lagervare og måtte bestilles. Nå er alt kommet, men har ikke fått hvilket moment eg skal trekke til kammene med. Ringte verksmester på Bil og maskin, men han hadde ikke tid til å slå opp i historiebøkene som han kalte det.

Noen som har momenttallet i hodet og kan hjelpe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar litt tid dette, delene var ikke lagervare og måtte bestilles. Nå er alt kommet, men har ikke fått hvilket moment eg skal trekke til kammene med. Ringte verksmester på Bil og maskin, men han hadde ikke tid til å slå opp i historiebøkene som han kalte det.

Noen som har momenttallet i hodet og kan hjelpe med det?

husk og ta bilder da:D

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da er eg endelig i gang. Første feil eg gjorde var å begynne med deksel til kammen, og klart jo og ta av reg reima. Kammene er godt merket, men da eg skulle løsne nedre hjul som reima til dynamoen går rundt, fulgte denne med. Tenkte vel der og da at kompen er så hard att det ikke skulle følge med, men det gjorde det gitt. Det var bare å montere reg igjen å løsne hjulet da, håper bare eg traff riktig plass da eg roterte hjulet tilbake.

Vær og obs på disse plastdeksela som dekker regreima, disse er veldig skjøre og må ikke bøyes for mye.

Lenger kom eg ikke før min bedre halvdel skulle ut, så nå sitter eg her med barna og klør etter å komme igang igjen.

Fortsetter i morgon.

P.S hvilken side bruker dere til bildene, kan bare legge inn fra URL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider