Gå til innhold

Lage høytalere selv?

Ranger emnet

Gjest Volvo_gutten

Anbefalte innlegg

Gjest Volvo_gutten

Hello!

skal ha sånn kunst og håndverksprosjekt på skolen, så jeg tenkte å lage høytalere (ikke til bil altså)

da er spørsmålene:

- hvor kan jeg kjøpe høytaler-elementer i trondheim?

- noen på forumet som er kjent med dette så jeg kan få litt veiledning?

håper noen kan svare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er nå tredje gangen jeg skriver denne meldingen nå pga PC problemer. Håper maskina tar seg sammen nå for en liten stund.

BEL er en høytalerserie utviklet av noen medlemmer på AVforum.no (Jeg har selv vært delaktig i utviklingen.) Det finnes masse dokumentasjon på forumet. Og du får garantert hjelp hvis det er noe du lurer på. Det er en enkel konstruksjon som heller ikke koster skjorta. Jeg har selv bygd disse stativhøytalerene pluss en centerhøytaler i samme serie.

Elementene ble kjøpt på www.creativehifi.com

Jeg har delefilter og en del 3D skisser om du er intresert.

Lykke til!

Marius Dille

Nissan Silvia S12 CA18DET edition.(Prosjekt) http://www.nccn.no

Volvo 850 2,5l 5syl sedan (Bruksbil)

www.namsosgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å besøke http://www.dynabel.no. Folka på Eltek i Oslo har meget stor kompetanse på selvbygg og delefilterkomponering og har alt du kan ønske deg av høykvalitative elementer, kabler og delefilterkomponenter. Jeg kan nevne Seas, Vifa, Scan Speak og Peerless høyttalerkomponenter og MCAP kondensatorer.

Jeg har selv bygget stuehøyttalere med deler og hjelp fra Eltek og ble veldig fornøyd.

De holder riktignok ikke til i barteby, men det burde ikke være avgjørende.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang tid vil det ta hvis jeg f.eks bestiller fra oslo? og hvor mye blir frakten?

Nå er jo ikke akkurat Oslo i Kina, så det tar nok ikke mange dagene. Fraktprisen varierer om du bestiller over netthandel (gratis frakt ved varekjøp over 2000 kr) eller på annen måte (fast fraktbeløp på kr 139 uansett vekt/størrelse).

Spon- eller MDF-plater kjøper du lokalt. Du bør bruke litt tid på kassedesign hvis du vil ha god karakter. Husk at parallelle flater inne i kassa kan gi stående bølger og og bred frontplate med skarpe kanter kan gi diffraksjoner og uheldige lydmessige konsekvenser. Selv bygget jeg kassa med så smal frontplate som elementene tillot og avrundet kantene med en kvartstaff (kvart rundstokk) i furu som jeg felte inn rundt hele fronten.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Volvo_gutten

vil formingen av kassens utside påvirke lyden mener du?

ja, har tenkt å bruke litt ekstra tid på selve kassen. Man får jo kjøpt byggesett med plater og alt, men det syns jeg virker litt for enkelt (skru sammen, så er man ferdig). Men jeg vil ha utfordringer :D

forresten, takk for svarene reodor og dille ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo smalere høytaleren er jo bedre er det vist noe som heter.

Jeg vet ikke om du kjenner til merket System Audio. Alle deres høytalere bygger på prinippet: Dyp høytaler med smal front og flere små elementer som er lettere å drive enn større elementer.

Nissan Silvia S12 CA18DET edition.(Prosjekt) http://www.nccn.no

Volvo 850 2,5l 5syl sedan (Bruksbil)

www.namsosgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil formingen av kassens utside påvirke lyden mener du?

ja, har tenkt å bruke litt ekstra tid på selve kassen. Man får jo kjøpt byggesett med plater og alt, men det syns jeg virker litt for enkelt (skru sammen, så er man ferdig). Men jeg vil ha utfordringer :D

forresten, takk for svarene reodor og dille ;)

Fordelen med byggesett er forhåpentligvis at de er testet litt.

Selv bygget jeg alt fra grunnen basert på data for elementene jeg benyttet. Mine høyttalere er bygget etter D'appolito-prinsippet med en mellombass (6,5") over og under diskantelementet. Fordelen med dette er at det blir rettstrålende og fasekorrigert, selv om området for optimal lytteposisjon blir litt begrenset. Bassrefleksportene peker forover for å unngå refleksjoner fra bakveggen. Kabinettet er bygget med doble 22mm MDF-plater og er lakkert i sort pianolakk oppå og på sidene og knudrete mattsvart på frontplata. I bunnen har jeg et eget kammer for sandfylling.

Se litt på andre vellykkede høyttalerkonstruksjoner, men ikke lag en lealaus pappeske. Da blir du bare skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok dynaBel S12 som bestilles fra http://www.mamut.net/dynabel ;)

Litt skeptisk til diskantelementet i det settet siden det fikk litt kjeft i en test for mange år siden, men det er sikkert et fint startsett. Og så kan det bygges ut til full hjemmekino etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider