Gå til innhold

Lage høytalere selv?

Ranger emnet

Gjest Volvo_gutten

Anbefalte innlegg

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke verst Reodor! Likte lista på fronten. :) angående bassrør, har du noen på baksiden? og hva gjorde du for å få den finishen? jeg syns den ble nydelig :)

Har bassrørene i front som du ser. Da blir den litt mindre følsom for plassering tett inn mot bakvegg. Fikk ikke rundede rør i den dimensjonen jeg skulle ha back in 96', men har ikke problemer med blåselyder. De er teleskopiske og kan dermed tunes i forhold til høyttalerelement og kassevolum.

Treverket du ser er furu beiset i en passende farge, mens selve høyttaleren er lakkert i blank sort billakk (bruttern var billakkerer på den tiden) på sidene og på toppen for å få den rette pianofinishen. I front er det en grøvre struktur og matt lakk for å hindre refleksjoner. Om det hjelper noe er jeg dog usikker på...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke akkurat Oslo i Kina, så det tar nok ikke mange dagene. Fraktprisen varierer om du bestiller over netthandel (gratis frakt ved varekjøp over 2000 kr) eller på annen måte (fast fraktbeløp på kr 139 uansett vekt/størrelse).

Spon- eller MDF-plater kjøper du lokalt. Du bør bruke litt tid på kassedesign hvis du vil ha god karakter. Husk at parallelle flater inne i kassa kan gi stående bølger og og bred frontplate med skarpe kanter kan gi diffraksjoner og uheldige lydmessige konsekvenser. Selv bygget jeg kassa med så smal frontplate som elementene tillot og avrundet kantene med en kvartstaff (kvart rundstokk) i furu som jeg felte inn rundt hele fronten.

Sånn helt off-topic, så må jeg bare spørre. Hva er det du IKKE har peiling på? :P

Du er jo nesten Bilforumets allvitende orakel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt off-topic, så må jeg bare spørre. Hva er det du IKKE har peiling på? :P

Du er jo nesten Bilforumets allvitende orakel!

Det er ganske mye jeg ikke har peiling på faktisk, men om slike temaer bruker jeg ikke å uttale meg :D

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 4 months later...
Gjest Volvo_gutten

De er prøvd ut ja! Ble kjempefornøyd jeg :) da var det bare å kjøpe ny forsterker..

Jeg har nå bestemt meg for å gjøre høytalerne helt ferdige, dvs. det utvendige. Noen som har ideer til finish?

Høytalerne ble satt sammen i full fart, så det blir mye sparkling og pussing. :D

Fikk forresten 4 på prosjektet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får stjele tråden litt jeg :)

vil det bli bra og bygge 4 stk kasser av denne typen pluss ei subkasse for å få et bra sorround-anlegg eller bør bakhøytalerene være noe kraftigere?

Hvordan er det å sette portene foran på denne kassa?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først vil jeg si meg enig med at reodor felgen kan ALT! skulle gitt begge nyrene mine for og få den kunnskapen!.

til volvo 142: bakhøytalerne er ofte svakere en frontene, så det og ha samme høytalere hele veien vil faktisk funke helt perfekt! da hører du ikke så fort at lyden ``bytter høytaler``. så to av disse setta og en sub vil spille utrolig bra ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Jalla666 i at 4 like høyttalere vil være best, men jeg er ikke enig i at man bare bør bruke én sub. Det er kanskje ålreit dersom man bare skal ha masse bass, men om bassen skal integreres godt i rommet og skape et troverdig fundament og bidra til kinoopplevelsen uten å dominere eller gjøre seg bemerket er det bedre å gå for fire mindre subber enn én stor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider