Gå til innhold

Spørsmål om el. vifte

Ranger emnet


vectra.turbo

Anbefalte innlegg

Skal til og lage meg el. vifte, og lurer på hvilken sensor som styrer vifta.. er el. vifte i tilegg til slure vifta orginalt, så eg rekna med eg må bytte termostaten.

 

Er det denne? Bilde037.jpg

 

Hvordan er den festa?

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er termostaten for el. vifta ja.

Relèet sitter som regel ved høyre fjærbein.

 

Tempgiveren sitter bare trykt inn med en gummipakning. Byttet denne på min for noen måneder siden, så denne må byttes hver gang du tar ut giveren...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay, veit du når den åpner osv? evt. om det finnes noe erstatning?

har tenkt og kjøre kun den orginale el. vifta, klarer den jobben?

 

Husker ikke temperaturen den starter vifta på, men mener det var i høyeste laget.

Tror heller ikke at den elektriske er nok aleine.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, etter og ha lest svare ditt, bytta eg ut den orginale med ei vifte fra S80. Den burde vel klare det?

 

Den termostaten som står der, kan eg bytte den ut med en som åpner tidlegere? eller er den "one off a kind"

 

Mvh. Runar

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, etter og ha lest svare ditt, bytta eg ut den orginale med ei vifte fra S80. Den burde vel klare det?

 

Den termostaten som står der, kan eg bytte den ut med en som åpner tidlegere? eller er den "one off a kind"

 

Mvh. Runar

 

Etter det jeg har funnet ut er det bare en type. Men det er mye mulig det går an å tilpasse en fra en annen type bil. Vet at bl.a. VW bruker slike termobrytere, så det er vel en mulighet.

 

Den 850 vifta, er den "push" eller "pull"?

Det ideelle hadde vært og montert den vifta på baksiden av radiatoren; altså mellom radiator og motor. Og så brukt den originale på fremsiden som en ekstra vifte...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertone780v8: Ser du modder mulitilink akslingen din, hvem er det du har prata med som skal dreie stikkakslinger? Tror du han kunne laga 4? Holder selv på og bygger motor i min 760, og mangler en god løsning på bakhjuls problemet.. (PS pm fugerte ikke)

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertone780v8: Ser du modder mulitilink akslingen din, hvem er det du har prata med som skal dreie stikkakslinger? Tror du han kunne laga 4? Holder selv på og bygger motor i min 760, og mangler en god løsning på bakhjuls problemet.. (PS pm fugerte ikke)

 

Han heter Bjørn og jobber på GKN Driveline Scandinavia i Oslo.

Jeg snakket med han ang. å lage flere og det var ikke umulig det.

 

Men han måtte gjøre ferdig mine først, og se hvor mange timer det blei. Men jeg skal snakke med han om dette når de er ferdige. Send meg en PM om noen uker å hør hvordan det går.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan forresten opplyse om at eg har testa vifte opplegget mitt nå..

Starta bilen i garasjen og lot den gå, litt etter at temp. nåla var på midten, starta el.vifta.. perfekt!

 

Dette var altså vifte fra S80 som blei erstatta av den orginale el.vifta, passa så og sei rett i, bytta ingen temp. giver eller annet.

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
kan forresten opplyse om at eg har testa vifte opplegget mitt nå..

Starta bilen i garasjen og lot den gå, litt etter at temp. nåla var på midten, starta el.vifta.. perfekt!

 

Dette var altså vifte fra S80 som blei erstatta av den orginale el.vifta, passa så og sei rett i, bytta ingen temp. giver eller annet.

 

hilken type giver har du brukt? orginal volvo? du har ikke tilfeldigvis nr på den?

takk for hjelpa på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår