Gå til innhold

Hvor måler jeg innpresset?

Ranger emnet

MediaSUV

Anbefalte innlegg

Min Oldsmobile Starfire har ikke oppgitt originalt innpress noe sted. Det er ikke stemplet i felgen engang. Så jeg må måle det. Hvis jeg måler fra baksiden av felgen og så fra forsiden av felgen til akkurat der hjulmutteren skrus fast, får jeg 34 millimeter (vel, sånn omtrent - varierer med en millimeter eller to). Er det riktig målt, eller er det et annet sted jeg skal måle?

Hvis jeg derimot måler fra hver siden til den delen av metallet som er anleggsflate mot felgen, får jeg 22 mm. Og endelig hvis jeg måler fra baksiden til anleggsflaten og fra forsiden til anleggsflaten på baksiden, får jeg 20 mm. Og den sedvanlig skarpe Bilforumet-leser vil da forstå at stålfelgen er omtrent 2 mm tykk.

Så hvilket av disse målene er det riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det vil vel altså si at korrekt offsett er ET20, for det var forskjellen på fra baksiden av felgen til anleggsflaten og målet fra forsiden av felgen og til anleggsflaten.Så da må jeg altså finne et sett felger som har 4x100 ET20. Det begrenser visst utvalget litt, men bør være mulig. BMW 2002 Turbo er det nærmeste jeg kommer, med ET18, men er ikke akkurat verdens vanligste bil. Jeg får vel bare følge med på kjøp/salg her og på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker? Jeg trodde det var 7,5 mm til sammen! Da har jeg jo litt mer å velge mellom. Uansett, Biltilsynet aner ikke hva som er riktig innpress på denne, så jeg tenker mest på at felgene skal være trygge å kjøre med. Lurer på hvor mye jeg kan slippe unna med da. Det kommer neppe noen gang til å bli sjekket, de er ikke så nøye med kontrollene på veteraner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg sikker på (kan ikke finne noe dokumentasjon/linker etc. uten å lete litt thou)

Men som du sier; De må sikkert lete en stund etter original-verdiene ja (om de ikke har en database med dette?)

Og kontrollene på akkurat innpress tror jeg du skal lete lenge etter, samme om det er veteran eller ikke ;)

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider