Gå til innhold

irriterende kjøring i rundkjøring. hva mener dere

Ranger emnet

sven410

Anbefalte innlegg

på tegningen er det en rundkjøring, lik en her i Sarpsborg.... Jeg kommer hver dag inn i rundkjøringen som blå bil, problemet er at denne i rundkjøringen kjører de fleste som rød bil gjør på heltrukken linje.... slik at man ofte ikke kommer ut...

Det hender jeg presser meg ut, og holdt så seint som idag på å få en i sida som kom i full fart og fulgte rød linje... Vedkommende kom da i innerste felt i rundkjøringa, skiftet så felt til det jeg var i, for så å bråbremse for ikke å treffe meg....

Det er god plass til to biler ved siden av hverandre i denne rundkjøringa, og det er lang veistrekning (5-600m) med to felter i samme retning som leder inn i en ny rundkjøring, der begge bilene kommer ut av rundkjøringa..

Jeg har da to spørsmål....

Hvordan ville dere kjørt i denne rundkjøringen som rød bil.... etter heltrukken eller stiplet linje???

og hvordan vil skyldspørsmålet bli ved en smell etter heltrukken linje... jeg mener rød bil har all skyld... blå bil har tomt felt inn i rundkjøringen, og rød bil skifter jo felt...

post-1374-1200230204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å skifte felt inne i rundkjøringa, slik rød bil gjør. Men det er jo helt idiotisk mtp. trafikkaviklingen.

Jeg ville tatt meg en tur ut, kjørt i høyre felt gjennom hele rundkjøringen (den veien rød bil kjører) og vente på at en eller annen zombie skal kjøre inn i meg (skifte felt, slik rød bil gjør), for deretter å innkassere cash fra forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å skifte felt inne i rundkjøringa, slik rød bil gjør. Men det er jo helt idiotisk mtp. trafikkaviklingen.

Helt riktig. Men man har vikeplikt når man skifter felt, derfor kan du kjøre ut selv om du ser at den røde bilen er på vei inn i rundkjøringa, for han har vikeplikt for deg hvis han vil skifte felt.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt meg en tur ut, kjørt i høyre felt gjennom hele rundkjøringen (den veien rød bil kjører) og vente på at en eller annen zombie skal kjøre inn i meg (skifte felt, slik rød bil gjør), for deretter å innkassere cash fra forsikringsselskapet.

Det er vel ikke så lurt siden det er oppmerket i veien at dersom du ligger i høyre felt før rundkjøringen, så må du svinge til høyre.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan godt kresje på den måten som blir beskrevet her. problemet er at rød bil har vikeplikt ved feltskifte og du har vikeplikt fra trafikk fra venstre i rundkjøringen.

mao. skylddeling. noe som betyr to knuste biler og ingen som får erstatning.

men, rundkjøringer er generelt sett svært vanskelig for folk å forstå eller forstå slik at alle gjør det på samme måte. flerfelts rundkjøringer er jo helt håpløst. stoler ikke på noen i slike rundkjøringer.

Rød bil, som flere andre sier kjører helt på trynet. En sånn kjøremåte ødelegger jo totalt trafikkavviklingen og skaper bare misforståelse og kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

ta med deg en rulle og litt hvit maling. så mekker du en pil rett frem i høyrefeltet der rød bil kommer fra. dermed kan rød kjøre rett til der han vil, og rundkjøringen vil være funksjonell.

er det ikke noen en kan ringe for å få en vurdering om ny veimerking?

96 A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta med deg en rulle og litt hvit maling. så mekker du en pil rett frem i høyrefeltet der rød bil kommer fra. dermed kan rød kjøre rett til der han vil, og rundkjøringen vil være funksjonell.

er det ikke noen en kan ringe for å få en vurdering om ny veimerking?

Man kan jo alltid ringe deg ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom rød bil allerede har skiftet felt inne i rundkjøringen, vil du måtte vike. Du har vikeplikt for trafikk som allerede er inne i rundkjøringen. Rød bil har selvfølgelig vikeplikt ved bytte av kjørefelt, så dette kommer an på timing. Spørs om forsikringsselskapet hadde klart å finne ut nøyaktig hvem som kjørte hvor og når - så her ville det helt sikkert blitt skylddeling.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla.

Rundkjøring ved amfi borg dette :)

Jeg hater den rundkjøring fordi jeg kjører der i rushet hver dag, kommer den veien rød bil kommer ifra. Derfor rød bil kjører "feil" er jo fordi det vanligvis står biler langt langt oppover det andre kjørefeltet som venter på å komme seg i køen så dem kommer ut på e6'n.

Men du gjør riktig her, rød bil kjører feil, jeg har holdt på å kræsje mange ganger der fordi jeg kommer ifra samme retting som rød bil, men jeg kjører i riktig felt (skal mot fr.stad) og plutselig forandrer rød bil felt i rundkjøringa.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider