Gå til innhold

Tips og Triks til Audi 80 B3

Ranger emnet


Reedline

Anbefalte innlegg

Det jeg gjorde på min gamle 80 var å kjøpe nye Inpro helrøde baklykter så jeg fikk bort de fæle orange blinklysa. Så monterte jeg skiltplatedekselet fra 80 B4 ( den sorte ramma som sitter mellom baklyktene på B4 ), dette gjorde at den så litt nyere ut i hekken.

 

Ellers monterte jeg hvite blinklys foran og på sidene, senka den 40mm ( litt lite egentlig ) og satt på nye felger. Mer enn det gjorde ikke jeg.

 

Utover det kan du jo f.eks sette på linselykter ( "rs2" lykter ), B4 panser og få deg en front fra Audi 90 ( samme chassi, bare en litt mer utstyrt modell bl.a med quattro som standard ). Med 90 frontfanger får du tåkelys og blinklys ned i fangeren og kan da fint bruke linselyktene, som ikke har blinklys.

Et billigere alternativ er coupe lyktene fra en typ89 coupe eller en audi 90 ( de er like ). Det gir mer helhet i fronten, enn de todelte lyktene på 80.

 

S2 front vil by på en god del jobb, iallefall om du skal ha det pent. For det første passer den ikke rett på, iom S2 er en B4/coupe. Denne har bredere skjermbue foran, og fangeren vil derfor heller ikke gå jevnt med skjermene dine. Du kan alltids montere B4 sideskjermer, men da igjen har du et problem. B3 og B4 har nemlig ikke helt lik plassering av drivlinjen foran, så med B4 fanger på en B3, vil det se ut som om hjulet ditt står alt for langt bakover i forhold til hjulbuen. Da må du også skifte til B4 understell for å få det riktig.

 

Du kan selvsagt montere S2/V6 front på en B3/typ89 også, uten å gjøre noe av det over, men da bør du etter min mening gjøre noe med overgangen mot skjermene.

 

 

Når det gjelder felger ville jeg gått for 18" da dette fyller ut litt mer, og kanskje 60/40 senk ( 60 foran ). Legger ved et bilde av gamle 80`n min med helrøde baklamper og den svarte ramma fra B4, så ser du bedre. Satt også Supersprint eksos på den.

 

280754_18_full.jpg

280754_21_full.jpg

 

 

Og ett av gamle coupeen min, med 18". Tror jeg hadde gått for dette på 80 også. ( her ser du også forskjellen mellom Coupe/B4 skjermene )

280754_42_full.jpg

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilforumet.no/galleriet/showgallery.php/cat/500/ppuser/33979

 

fant ikke ut åssen jeg legger ut bilder.. legger ut link bare..

som dere ser så er det fronten som er problemet... må få litt dra hjelpder..

har noen prøvd å fjerne de svære gummi listene på dørene? blir det hull etter de eller er dem limt på?:flushit:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis felgen ikke har heeeelt bort i natta innpress, og er av kurant bredde ( sikkert 7 eller 7.5 ), så sklir de nok rett på. Hadde 7x17 på min 80, ET 38(tror jeg det var) med 15mm spacer bak, funka fint det.

 

 

Når det gjelder skjermer, tror jeg du misforsto meg. Det er ingen forskjell på 80 og 90 fangerne, men coupe har samme type "brede" hjulbuer som den senere B4 typen har. Det er altså ikke noe poeng i å kjøpe 90 skjermer siden de er like de du har.

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se for meg at Brock B1 felger kan bli ganske rå på audi 80? Noen som har erfaring? Vurderer faktisk å skaffe meg det selv. Om noen har audi med Brock-felger på så legg gjerne ut så jeg får sett hvordan de tar seg ut.. ;)

Audi Uten Quattro er som bil uten dekk!

Chevy Van

BMW 316i(320) 90

x BMW 325 88

x Audi 80 Quattro 87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brock B1 sitter som et skudd de, men da bør man ha de i en bred dim mener nå jeg, minimum 8.5" bredde for å få litt kant på de, men da må man passe på å få på rett innpress.

 

 

Her på en cab, og 17" med 7" bredde ( ikke like fine uten kanten )

audi5.jpg

 

 

Her fra en gammel salgstråd fra bilforumet. 9x16" og forøvrig US hekk på denne 90`n.

000_0238.jpg

 

 

Nok en cab, denne med 8.5x17 ET13 foran, 10x17 ET20 bak

dsc003494ye.jpg

 

Ellers har Azev flere fine alternativer, f.eks Azev A ( på B4, men dog)

llantasazev2gs9.png

auditunning5ll4.png

auditunning3ho8.png

 

 

Til slutt en av de penere 80`ene ( nok en gang B4 men ), iallefall i mine øyne. Denne med 8.5x18 Azev A

 

Denne har også bl.a 98-> cabrio fanger, sota linselykter, S2 bakfanger, fjernet sidelister på dører mm.

040404%20004.jpg

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilforumet.no/galleriet/showgallery.php/cat/500/ppuser/33979

 

fant ikke ut åssen jeg legger ut bilder.. legger ut link bare..

som dere ser så er det fronten som er problemet... må få litt dra hjelpder..

har noen prøvd å fjerne de svære gummi listene på dørene? blir det hull etter de eller er dem limt på?:flushit:

 

 

Så ikke disse bildene før nå jeg, men fjern den fæle krom-wannabeB4 ramma i grillen din... Deretter ser det ut til at du trenger iallefall EN ny forskjerm, kanskje begge? Bytt ut lista under lyktene, rett opp panseret ( juster det så det ligger jevnt med linjene fra skjermen ) og poler bilen. Bare det alene hadde gjort underverker tror jeg.

 

Det som gjør Typ89`n så kjip i trynet, er den smale, innsnevra fangeren i front som burde fyllt ut mer fremover i nedkant, i steden for å bue såpass inn mot motoren. Dietrich har jo f.eks S4 look front til bilen, men av erfaring får du fanger tilpasset B4 skjermer uansett. Derimot er glassfiber en enkel sak å gjøre noe med, så du kan jo bare slipe av de "flippene" i buen og tilpasse den din bil. Da får du en mer helhet i fronten.

 

Mye er likevel gjort med å gjøre bilen strøken/pen, bra med senk og noen fine hjul.

 

 

Og forresten, listene på siden sitter i klips som løsnes fra innsiden. Fjerner du listene må du derfor sveise eller tinne hullene.

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss! så fete de blir med brock b1 felgene =) ja jeg skal skifte ut hele fronten. panser,skjermer fanger, lykter osv.. men åssen grill burde deg jeg ha? tenkte å beholde bilen så orginal som mulig.. minst mulig glassfiber egentlig.. bare senke den å ha 17 toms felger,bakrute senker og feite potter osv.. b4 front er det mye jobb å skifte til d eller?? stter stor pris på bilder =) og MASSE tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B1 felgene sitter bra på bilen de ja, men jeg syns faktisk Azev A felgen er penere på 80`n, men det er jo smakssak.

 

Siden bilen din er hvit med svarte lister og ikke noen kromdetaljer øvrig, syns jeg kanskje du skulle gått for en original S2 grill med sort ramme på Møller, iallefall hvis du får B4 front. Jeg syns også du for all del skal beholde ringene, og ikke ha badgeless grill. Som sagt ville jeg valgt linselykter når jeg først skulle skifta lykter, selvom de koster litt. Møller tar vel ca. 3500,- pr lykt, men Ebay er en fin ting ;)

 

Når du da har linselykter monterer du Xenonpærer, det gjør vanvittig mye for utseendet! Koster ikke mer enn ca. 1000 lappen, pluss-minus for et kit.

 

Hvis du klarer å spore opp en, hadde jeg personlig gått for en frontfanger fra 98modell 80 cab, eller nyere. Den er lik som den røde over har. Den har originalt samme tåke- og blinklys som RS2 fronten, og en litt mer diskret utforming. Den er litt annerledes enn de tusenvis av RS2 fangerne som "alle" har iallefall. Ellers er det jo aldri feil med S2 front heller da.

 

 

Det er flere måter å bygge om til B4 front på. Noen gjør det enkelt og monterer B4 panser rett over de gamle lyktene, bare "trikser" til låsingen av panseret.

 

For å gjøre det "riktig" trenger du nytt panser, nye lykter, nye lister under lyktene, nytt "T-stykke" med panserlås(må modifiseres litt, bare å kappe så den passer over på B3 frontbjelken), og hvis du skal ha B4 skjermer må du ha skjermene og fjærbein fra B4. Mener også å huske at du må ha innerskjermene fra B4, men de koster ikke all verden.

 

 

Er ikke alle som bytter fjærbein da, så du MÅ ikke gjøre det, men da blir hjulet stående litt feil i forhold til buen, men det er jo bare kosmetisk og du ser jo selv om det blir nødvendig eller ikke. Det var iallfall det jeg kom på sånn i farta.

 

Legger ved et bilde av en B3( typ89), med B4 panser som ikke har byttet noe annet. Her sitter det altså typ89 lykter på fortsatt, panseret går bare over de.

IM000002.jpg

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B1 felgene sitter bra på bilen de ja, men jeg syns faktisk Azev A felgen er penere på 80`n, men det er jo smakssak.

 

Siden bilen din er hvit med svarte lister og ikke noen kromdetaljer øvrig, syns jeg kanskje du skulle gått for en original S2 grill med sort ramme på Møller, iallefall hvis du får B4 front. Jeg syns også du for all del skal beholde ringene, og ikke ha badgeless grill. Som sagt ville jeg valgt linselykter når jeg først skulle skifta lykter, selvom de koster litt. Møller tar vel ca. 3500,- pr lykt, men Ebay er en fin ting ;)

 

Når du da har linselykter monterer du Xenonpærer, det gjør vanvittig mye for utseendet! Koster ikke mer enn ca. 1000 lappen, pluss-minus for et kit.

 

Hvis du klarer å spore opp en, hadde jeg personlig gått for en frontfanger fra 98modell 80 cab, eller nyere. Den er lik som den røde over har. Den har originalt samme tåke- og blinklys som RS2 fronten, og en litt mer diskret utforming. Den er litt annerledes enn de tusenvis av RS2 fangerne som "alle" har iallefall. Ellers er det jo aldri feil med S2 front heller da.

 

 

Det er flere måter å bygge om til B4 front på. Noen gjør det enkelt og monterer B4 panser rett over de gamle lyktene, bare "trikser" til låsingen av panseret.

 

For å gjøre det "riktig" trenger du nytt panser, nye lykter, nye lister under lyktene, nytt "T-stykke" med panserlås(må modifiseres litt, bare å kappe så den passer over på B3 frontbjelken), og hvis du skal ha B4 skjermer må du ha skjermene og fjærbein fra B4. Mener også å huske at du må ha innerskjermene fra B4, men de koster ikke all verden.

 

 

Er ikke alle som bytter fjærbein da, så du MÅ ikke gjøre det, men da blir hjulet stående litt feil i forhold til buen, men det er jo bare kosmetisk og du ser jo selv om det blir nødvendig eller ikke. Det var iallfall det jeg kom på sånn i farta.

 

Legger ved et bilde av en B3( typ89), med B4 panser som ikke har byttet noe annet. Her sitter det altså typ89 lykter på fortsatt, panseret går bare over de.

IM000002.jpg

 

bilen min jo:m'm:

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen min jo:m'm:

 

Fin bil da og et godt eksempel på at en ikke må bytte rubbel og bit for å få B4 look på bilen. Er det forresten full ABT pakke på bilen, for det er vel ABT front iallefall?

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår