Gå til innhold

Tips til sveising av hjulbue

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Skal bytte bakre hjulbue på en e34 5serie, har tidligere kun sveiset i gulv og kanaler, altså steder som det ikke syns så godt.

Hjulbuen er jo veldig synlig, og skjøten mellom ny og gammel plate er midt i lyse dagen. Skjønner at det er viktig at det man kapper ut har eksakt samme form som den nye delen.

 

Regner med at det finnes noen lure tips/triks for å kunne gjøre dette så bra som mulig.

 

hjulbuen ser slik ut..

535_forste_bilder_8.JPG

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da så lite som mulig _langs_ hjulbuen, men ta hele buen. (smalt og langt)

 

Eller sp lite som mulig kun der rusten er slik at jeg kun bytter ut en bit på ca 20cm midt på buen?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sveist noen buer selv enda, men jeg synes mange skjærer ut alt for mye av org plåten når de bruker hele den nye buen. Den går gjerne 10-15cm utover fra selve buen.

 

Jeg ville ha pirka, banka og rensket hele buen for å forvisse meg om at det ikke er mere rust noen steder enn de 20cm der bak. Videre er det jo greit å bytte kun det nødvendige. Sett så fast buen med tvinger eller sveisetenger og kapp med egnet sag igjennom begge platene for 100% nøyaktig. Lykke til! :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da så lite som mulig _langs_ hjulbuen, men ta hele buen. (smalt og langt)

 

Eller sp lite som mulig kun der rusten er slik at jeg kun bytter ut en bit på ca 20cm midt på buen?

 

 

 

Bare bytte ut akkurat der det er rustet..

 

Slik at du skjærer ut et stykke fra bytte hjulbuen og sveiser inn..

 

Men husk og punkte det, og bare et til to punkt av gangen..

Stålet vrir seg for ingenting ved for mye varme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilde er det brunt både her og der...

 

Kutt ut det som er av rust, med andre ord... ikke legg på rust delen å ring rundt den...!

 

Så kapper du den nye delen 0,5 cm for stor, stikker den under og punktsveiser sjøten...Tinner og sparkler...

 

Hvorfor tinn, jo for å få en 100% tett skjøt..

 

hvorfor legge den på innsiden? Jo, for når du sprøyter inn tynnstoff etterpå, så renner det ned i sprekken mellom platene og tetter den helt!

 

Jeg ville ha bytta helt ned....

 

Lykke til...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår