Gå til innhold

Problemer med servo styring/hjulene Passat TDI ,99

Ranger emnet


vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lånt bort bilen(til en venninne) i det siste og fikk den for 2 dager siden tilbake. Første jeg merket var at rattet var harderere enn normalt. Tenkte med en gang på servopumpa, siden den har vist tegn til å være litt har før engang i sommeren.

 

Men alt ellers virker bra, men når jeg svinger med rattet kjennes det ikke helt normalt, virker litt tungtvint, men ikke slik at servoen er helt borte.

 

Bilen sitter ellers greit på veien og kjørte i 150Km/t igår, ik noe prob, men når jeg bytter felt på motorveien med små rattsving merker jeg det...

 

Sjekket litt under panseret idag. Reima som driver servopumpe og dynamo osv har fått en merke ca 15-20 cm, ser ut noe har kutta den litt, men kutt-stripen er helt nederst langs de 15-20cm, slik at det ikke er farlig tror jeg.

Byttet denne dynamoreimen i sommer også....

 

Sjekket selvsagt servo-olje nivået først, den er på max. Men hvilken farge skal det være på servovæska da?

Her ser det litt svart farga ut. Vet ikke om servooljer skal byttes etter KM/alder?

 

Jeg spurte venninna mi om hun hadde kjørt på fortauskant osv. Men hadde hun gjort det, ville vel bilen dratt på en av sidene på motorveien?

 

Er servopumpa i ferd med å ryke kanskje? Er det mye jobb å bytte den ?

NB: når jeg starta bilen igår og idag tidlig så hørte jeg bråk fra motorommet, kun i det jeg starter, lyden - som høres ut som dynamoreima når den er slitt - varte kun i 2-3 sek, så forsvant den...lyden kommer kun ved førstegangs start på dagen.

 

Setter stor pris på alle svar :)

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slakk servo reim kanskje? eller et hjul som har låst seg, siden servo reima har fått noen kutt kan det tyde på at den slurer på et hjul eller er så slakk at den glipper.

servo oljen er vel egentlig grønn på denne modellen, ser litt sort grønn ut egentlig.

 

vet det har vært byttet noen tannstag på disse også men usikker på årsaken.

 

men med tanke på km stand tror jeg nok ikke venninnen din har skyld i dette, er nok noe slitasje ett eller annet sted siden du merket tendenser til dette i sommer

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200sx4ever:

Ja, jeg tror også det noe som er slitt eller er i ferd med å ryke.

Jeg må finne ut av dette litt nærmere...

Hvis det er tannstag, blir det dyrt?

 

 

 

JChE:

Jeg tror faktisk det er noe med forstillingen nå!!

Er det noe måter å teste og finne ut av på, annet enn bare visuelt?

 

Beinet1: Hehe :)

 

 

 

Takk for svarene :)

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tannstag er litt dyrt å skifte. det du kan gjøre er å ta av servo reima å kjenne om hjulene den går mellom går løst og ledig, gjør de det må du muligens bytte servo reim å stramme den å sjekke om det blir noe bedre da.

 

blir det ikke bedre da er det store muligheter for at det er tannstage som har ryki, symptomer som små lugging i rattet, servo som til tide forsvinner vil da forekomme.

er skjelden det er noe i forstillinga som forårsaker at servoen forsvinner. da må det i så fall være noen stag som har fått seg en skikkelig bøy. å da ville du merket det ved mange andre ting å.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, takk.

Skal høre med en venn om han kan hjelpe meg å feilsøke rundt servopumpa.

Jeg forsto ikke dette helt.

Tar av dynamoreima(samme som servoreim vel?) og sjekker alle hjul som den går innom, f.eks hjul på dynamo, servopumpe etc og sjekke om hjulene er for løse?

hvis ja, bytte reima?

 

 

tannstag er litt dyrt å skifte. det du kan gjøre er å ta av servo reima å kjenne om hjulene den går mellom går løst og ledig, gjør de det må du muligens bytte servo reim å stramme den å sjekke om det blir noe bedre da.

 

blir det ikke bedre da er det store muligheter for at det er tannstage som har ryki, symptomer som små lugging i rattet, servo som til tide forsvinner vil da forekomme.

er skjelden det er noe i forstillinga som forårsaker at servoen forsvinner. da må det i så fall være noen stag som har fått seg en skikkelig bøy. å da ville du merket det ved mange andre ting å.

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mener er at hvis du kan rotere hjulene er det ikke de som er problemet, da er mest sansynlig reima for slakk å siden den har fått skader bør den bytts.

 

sitter et av hjulene fast slurer reima på det hjult å da er det hjulet som er problemet.

 

så anbefaler å ta av reima vri på hjulene å sjekke at de går rundt før du setter på ei ny reim.

 

å blir det ikke noe bedre da, er det ensten servo pumpa som har tatt kvelden eller tannstanga.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OKi, takk, det var avklarende :)

 

Begynner med reima jeg til neste uke, siden bilen er lånt bort igjen :)

 

Men takker igjen!!

 

 

EDIT:

Glemte å nevne dette her som kan være meget vitkig:

 

For ca 1-2mnd siden byttet jeg strammer til dynamoen da den bråket(bare delen kom på ca 1300,- på mekonomen verksted), altså noen mnd etter selve dynamoreimbyttet, på et verksted. Kan det være noe med det å gjøre, at den bør strammes eller noe? Men skjønner ikke årsaken til ripene på reima, må jo nesten være noen av disse jævla hjulene som må forårsake det da?

Kanskje det samme verkstedet bør sjekke dette nærmere? Betalte jo over 2500,- for lille dynamoreim strammeren+jobb da!!!!

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg ville gått til verkstede igjen å bett dem sjekke saken.

hvis det er byttet dynamoreim, de kan jo ha vært uheldige å fått på reime skjevt(bommet på et spor på et av hjulene) hvis reima har blitt strammet formye kan et av hjulene ha gitt litt etter å fått en skrå vinkel. mange faktorer som kan spille inne akkurat der.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår