Gå til innhold

Lydnivå på eksos

Ranger emnet

244volvo

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilken årsmodell er det?

Min målte 117db på eu-kontroll men blei målt bare for moro skyld.

Er ikke lydkrav til eldre biler så lenge det ikke er synlig fjernet eksisterende eksosanlegg.

86 mod.

Blei målt til 94 db. Har JT eksos med én lyddemper.

Sveiste igjen det største hullet i eksosen, men må nok sette på en ekstra lyddemper for å få ned støyen.

Han mannen som tok kontrollen på min bil gav med et papir me forskrifter på, og der stod det at personbiler bare kan lage 82 db. Men på Kristiansand Bilverksted sa de 90 db hvis jeg husker riktig.

Ble stoppa i teknisk, så må bare få det inn i vognkortet, noe som var litt vanskelig. Var inne ei gang rett før jul, men måtte komme inn igjen innen 5 februar.

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker DaButcher sin 242 skulle godkjennes hos Statens Vegvesen. Det er en 1980-modell og der ble en subjektiv mening tellende. På så gammel bil var det ikke standstøy som gjaldt (tomgang), men forbikjøringsstøy. Så han satt seg inn i bilen og ruste og gasset. Det resulterte i alt for høyt lydnivå og ingen godkjenning! :P Han bablet om noe regler og direktiver..

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker DaButcher sin 242 skulle godkjennes hos Statens Vegvesen. Det er en 1980-modell og der ble en subjektiv mening tellende. På så gammel bil var det ikke standstøy som gjaldt (tomgang), men forbikjøringsstøy. Så han satt seg inn i bilen og ruste og gasset. Det resulterte i alt for høyt lydnivå og ingen godkjenning! :P Han bablet om noe regler og direktiver..

Var det med rekke sekseren?

Den målte 94 db på 4000 omdreininger

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig vanskelig å få godkjent 3" JT. Uansett om det er en eller to potter.. En kjenning av meg på BT sa at om jeg satte på den orginale bakpotta, men fremdeles hadde 3" JT fremover med JT-potta, skulle han skrive i vognkortet at det var godkjent med så så mye dB..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ganske greie i Arendal på BT, han som tok kontrollen sa at det måtte følge de kravene som stod i forskriftene. Og det jeg leste var at lyden måtte være 82 db eller under.

1) 242en min er 1979 modell, f.reg. 1980

2) Reglene følger bilen, ikke motoren

3) B6304 + JT m. to potter = 96db tomgang og 116db peak.

4) B.T. i Bergen sa at om du skal få inn JT i vognkort, må hver eneste del av eksosanlegget være merket på en måte som gjør det identifiserbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha 82db i kjørestøy på en bil registrert før 01.10.1992.

Dette må bli målt av et godkjent støymålings firma. F.eks Sinus i Stavanger. Det de gjør er at de har en måleenhet 10meter fra bilen og et akselerasjons felt på en del meter, husker ikke hvor langt. 50 meter kanskje.

Så skal det bli tatt to målinger, en i 50km/t på 2gir og fullt pådrag mellom de to kjeglene, og en måling på 50km/t i 3 gir men fullt pådrag. Snittet blir den endelige målingen.

Jeg målte min med mobiltelefon for å få en viss anelse om det var vits eller bortkastet og reise til stavanger. Jeg lagde da en propp som jeg satte i bak i ekosen. Da målte jeg 92db med mobil. Hadde 82db inne i bilen!

Så jeg tror jeg peaker lett over 100db uten den proppen i eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha 82db i kjørestøy på en bil registrert før 01.10.1992.

Dette må bli målt av et godkjent støymålings firma. F.eks Sinus i Stavanger. Det de gjør er at de har en måleenhet 10meter fra bilen og et akselerasjons felt på en del meter, husker ikke hvor langt. 50 meter kanskje.

Så skal det bli tatt to målinger, en i 50km/t på 2gir og fullt pådrag mellom de to kjeglene, og en måling på 50km/t i 3 gir men fullt pådrag. Snittet blir den endelige målingen.

Jeg målte min med mobiltelefon for å få en viss anelse om det var vits eller bortkastet og reise til stavanger. Jeg lagde da en propp som jeg satte i bak i ekosen. Da målte jeg 92db med mobil. Hadde 82db inne i bilen!

Så jeg tror jeg peaker lett over 100db uten den proppen i eksosen.

ja, samme jeg gjør.. innsats som jeg skrur inn i enderøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det hjalp for dere altså?

Fikk mere støy ved å sette på 2" potte bakerst jeg enn ved å bare ha 3" hele veien. Noe jeg syntes var ganske logisk siden samme mengde luft skal ut igjennom et mye mindre areal...

3" har jo godt over det dobbelte arealet av 2"

Hilsen Jonas.

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider