Gå til innhold

Overhaling/omb. av B21AT, trenger tips undeveis :-)

Ranger emnet


volvo145

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har endelig fått ett snev av arbeidslyst,

skal overhale en B21AT motor.

Det er en org.B21 som er borret til 2,2, skal demontere den nå ogg overhale den for å sette den inn i 740TIC en min.

 

Tenkte jeg skulle bruke toppen fra delemotoren min (531 topp)

og sette på turbo og insprøytningen som står i 740en nå.

 

Heiv av gear kassen på delemotoren, og ser at det er STOR forskjell på svinghjulene.

 

Her er bilde av B21 motoren(se svinghjulet)

Motor15108002.jpg

 

Og her er delemotoren

Motor15108001.jpg

 

hvorfor er det så mye større på 23 motoren??

Kansje det på 21 motoren er dreid av, men hvordan blir det da med cluthen?

 

Er det svinghjulsføler på ET motoren?

tenkte jeg skulle bruke gir kassen som er i 740en nå(m46)

 

Noen som har noen tips eller innspill?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Går fint an å bruke m46 og svinghjulet på b21.. Eneste er at du må ha ny lamell og trykkplate til det svinghjulet. Går altså ikke an å bruke det fra 23.. Ser ikke ut som om ET-motoren din har svinghjulsføler nei.. Da er det masse hull i svinghjulet.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar, det er ikke ET motoren på siste bildet altså, det er en B23A eller noe sånt(er forgasser)

 

Hmmm så da kan du altså ikke sette en m46 direkte over på en

B23A?

 

jaja i verste fall får jeg ta svinghulet fra ET motoren når jeg hiver den ut.

Hadde håpet å beholde den mest mulig komplett, for å overhale den sånn at den er klar til å settes inn hvis B21 ryker:)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med et slikt svinghjul på en b230k jeg.. Med m45 kasse.. Kjørte med samme kassen på en b23a med slikt svinghjul du har på din b21.. Så det går nok å bruke det lille tynne..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok , det greit, så da har altså ET svinghulssensor, da får jeg ta å skifte svinghjulet over når jeg hiver den ut.

 

tusen takk for svaret.

 

Jeg tok av toppen ,

Motor15108010.jpg

det var litt rust i ene sylinderen(motoren har stått i et par år), tok ut det stempelet , men det så helt greit ut.

 

Motor15108011.jpg

 

Motor15108012.jpg

 

Motor15108018.jpg

 

Stemplene sto det Mhale og volvo i .

Motor15108016.jpg

 

Ser ut som veiva har vert balansert, for det er borret i skinkene.

Motor15108017.jpg

 

Jeg har en 531 topp fra delemotoren (ikke turbo motor)jeg kan vel ikke bruke den kammen?

 

Jeg kjøpte pakninger på Biltema til bunndelen, skal få tak i stempelringer på volvo.

 

har jeg smidde råder?

Mener å ha hørt at disse fra AT er sterkere enn de på ET motorene.

 

Hvordan blir kompresjonen tro, hvis jeg setter på den 531toppen?

 

Jeg trenger masse tips og innspill.

 

MVH

Roger

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakene er ikkje smidde, men tåler ein del, ska eg meina, siden det er B21, litt sterke innmat i desse, to stykk råder til volvo sine motoren, ein på 9mm og ein sort på 13mm trur eg, veldi lett å se forskjell når du har begge i hendene;)

 

komp forholde trur eg bli lavt siden toppen kommer fra ein 2.3l motor, trur forbrenningsrommet er noe større på 531 toppen, så om toppakning og slik vil passe med tanke på at toppen du skal bruke er lagd til 2.3l og ikkje 2.1 liter slik som blokka er.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

takk for svar, du har rett, stakene er støpte.

Men det er noe av dette jeg og er usikker på ,så du sier kompresjonen vil bli lavere, høres fornuftig ut det du sier .

 

kan jeg kompensere dette med en vassere kam kansje, eller er jeg på bærtur?

 

jeg har en ny toppakning til 2,3 liggende, skal rive av den 531 toppen i mårra og ta noen mål så ser vi.

Men jeg ble litt skeptisk til det med kompresjonen, tror du er inne på noe der ja..

 

Skal rive ut veiva i mårra , og ta blokka med på jobb for skikkelig vask.

Driver å lurer litt på å bygge underspyling av stemplene mens jeg er i gang , men vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette enda, og om olje pumpa klarer det.

 

Forresten , er det samme oljepumpe på 2,1 og 2,3 motoren?

 

Og hvilken kam skal jeg sette i, og hvor bør jeg kjøpe den?

 

Jeg skulle hatt ett svinghjul til en ET motor...

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med b23a topp-pakning på b21a med 530topp fra b230e.. Vel og merke orginal b21a.. Merka ikke noe på kompen der.. Var lik som den var før jeg klaska på topp og pakning.

 

Kjør med A-kam. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du har prøvd det og det funket da funker sikkert det med toppakningen;)

 

men får du lavere komp så kan du jo lade litt meir på turboen;) kommer bare helt ann på hvilken komp du får til slutt.

 

eg har ET svinhjul ein eller annen plass i volvo haugen min trur eg som du kan få kjøpt;) husker bare ikkje heilt koss det ser ut:P har fått tak i så mången svinhjul for tiå:p

 

men trur ikkje underspyling er nødvendig med tanke på hvilken effekt du kommer til å komme ut med, men viss du skal opp i 400++ så ville eg heller hatt det;) men med dei stakane der så trur eg kje du får så mången hest.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjo og hei. B21 av "nyere" årgang har såkalte M-staker. Tåler massevis. Kjennes igjen ved at det står M på dem i store enden. Hvis du skal bruke Motronic sprut som står på ETen, må du ha en tapp på svinghjulet til posisjonsgiveren. Det er det ikke på det flate B21 svinghjulet, men det kan jo mekkes til. Jeg borra og gjenga inn en M6 skrue så nært kanten jeg tørte, og filte til hodet sånn passe. Funker kalas! Bare husk å få rett clutch til rett svinghjul så er det ingen problem med hverken kasse eller noe. Ellers må du huske på at B21en har ikke hull til oljereturen fra turboen i blokka. Hvis det er en AT som du sier har den vel en stuss på bunnpanna? Har forøvrig en B230ET blokk som må overhales hvis det er interessant...

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar

Ja det er stuss på bunnpanna, skal sjekke det med m på rådene etterpå, hva skal du/dere ha for den et motoren/svinghulet da? (send gjerne PM)

 

Ser jo en del lettere ut det svinghjulet på AT motoren så skulle jo brukt det, er det nøye med plaseringen av den M6 skruen da?

Kan det ikke bli ubalanse i svinghulet da?

 

Hvilken type kam er det på ET motoren?

 

Skal hive ut veiva i dag og vaske blokka, må ha noe rød lakk og til den , noen som har noen tips om hvor jeg skal kjøpe det , og type lakk? biltema?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene er merket M :)

 

fant ut at den toppen jeg hadde ikke var 531, men 631....

Hva er forskjellen på de to??

jeg skal jo skifte kam , og kanalene ser akkurat like ut som på 531 toppen.

Er det brenn kammeret som er ulikt?

 

Hvordan blir det med denne toppen og en "turbo" kam på B21AT blokka mi?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår