Gå til innhold

"Mye for pengene" anlegg

Ranger emnet

jcberg

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt meg en Volvo 340 som skal brukes frem/tilbake til jobb og litt generell kjøring og herjing.

Den er for tiden utsmykket med noen fantastisk dårlige 4" coaxer i dørene foran og en mp3/cd-spiller fra Elkjøp til 500,-. Spilleren har linjeutgang. Har også en Premier (Pioneer) DEH-P590iB som jeg kan tenke meg å ta i bruk hvis jeg må, dvs. at lyden som billigspilleren klarer å produsere er helt elendig.

Vil dog helst la vær.. denne står i "helgebilen" min og vil helst ikke ha noe dyre greier i Volvo'n da det er innbrudd i denne et par ganger i måneden (denne bilen er tjuvemagnet).

Uansett tenkte jeg meg en løsning der jeg får presset inn 6.5" fremme (ikke nødvendigvis i dørene, kan fabrikere til noe lurt) og en grei sub baki i første omgang. Det er frest ut høl til 6x9" i hattehylla men jeg tror ikke jeg gidder gjøre noe med disse hullene, de kan heller stå åpne (vil jeg ikke få noe mer bass inn i kupéen da?).

Om mulig vil jeg ha et anlegg med så tight og kontant bass som mulig.. liker ikke så godt romling og buldring fra subben som grøter til hele lydbildet. Er ikke noe kjempefan av sub men liker godt at det trøkker litt på basstromma og at du kjenner bass drops o.l. greit..

En noe åpen mellomtone er heller ikke dumt, gjerne med mye fylde/varme i den lavere mellomtonen. Hadde og vært en fordel med en diskant som ikke var for spiss og skjærende og som ikke virker tynn/skrøpelig/skranglete.

Jeg veit ikke helt hvor mye penger jeg skal bruke på dette men gidder ikke koste på det for mye.. kanskje 4-5000, og helst nærmere 4 dersom jeg ikke "må" opp noen hundrelapper for å få et dramatisk hopp i kvalitet.

Har lest litt rundt og kommet frem til dette oppsettet foreløpig:

* Frontsett: DynaBel 6" Komponentsett

Dette skal visst være bra saker, og mye for pengene såvidt jeg hører? Noen som har prøvd / har disse, som har erfaringer?

* Subwoofer:

dynaBel DB-12 Subwoofer 4 ohm Noen meninger om denne? Hørte den skulle være grei? Litt usikker..

Vil jeg evt. tjene mye trøkk/respons ved å gå opp til en Resonant Engineering RE12? Tenkte også på denne, men den er ikke akkurat kjempepopulær her?

* Forsterker:

dynaBel BF0804 - denne bør vel klare å drive frontsettet greit, og ved å brokoble to av kanalene så bør den vel klare å drive en liten subb sånn noenlunde også? Dersom jeg skulle utvide senere kan jo denne være grei å drive front+bak høyt. med og kjøpe en monoblokk til subben e.l. Blir kanskje litt vanskelig å bruke denne sammen med RE12 da denne er dobbeltspolet hver spole er på 4 ohm?

Ble litt mye Dynabel kanskje..

Kom gjerne med forslag til andre produkter og noe du syns jeg bør legge mer/mindre penger i.. prøv å ikke spreng budsjettet altfor mye :) Forhandlere kan gjerne kommme med tilbud på PM/mail også..

PS: Har kabler osv. fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det der en god Morel-beskrivelse.

Sjekk http://www.morel.no for frontsett som rocker...

Har du noe konkret anbefaling? Kan jeg kanskje sende en mail til han Pål (er det det han heter?) så snekrer han noe for meg?

Skal korte ned første posten litt, hater lange poster selv, skjønner at folk ikke gidder å lese/svare :):

Skal ha et anlegg som skal være folholdsvis rimelig men fortsatt gi mye for pengene, har tenkt å gi 4-5000 (kan tyne dette littegranne), og kunne tenke meg et anlegg med kjapp bass med trøkk i som ikke er så "romlete", og frontsett med klar og fin mellomtone som ikke låter så vepsete eller innestengt. Har spiller og kabler, mangler frontsett (6.5" tenkte jeg, er fleksibel her og), subwoofer og en forsterker som skal drive det hele. Kasse o.l. snekrer jeg selv.

Har sendt kopi av denne til Morel, får se hva de finner på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått noen tilbud, her er de mest interessante:

Hertz ESK 165L.2

Audison SRx 1 MONO AMPLIFIER 1X210W

Audison SRx 2 STEREO AMPLIFIER 2X65W

Hertz DS 300.1 - SUBWOOFER 300mm

___ Sum inkl. mva (kan hente dette, så frakt er ubetydelig) 5200

Soundstream Lil Wonder Lw5.830 5 kanalsforsterker 4x70w+1x180w

Fusion Powerplant PP-CMST1 3 veis komponentsett

Soundstream Picasso 10” basselement

___ Sum inkl. mva og frakt 5700

Audison SRx5.1 5 kanalsforsterker 4x55w+1x185w

Fusion Encounter EN-CMST1 3 veis komponentsett

Fusion Encounter EN-SW10HD 10” subwoofer

___ Sum inkl. mva og frakt 5500

Hva tror dere om disse forskjellige pakkene? Er fra to forskjellige forhandlere. Har bestemt meg for å øke budsjettet til 6000,-, men det er absolutt maks (ble tatt i fotoboks i dag, og skal til Thailand snart). Har bedt om nytt tilbud fra den ene forhandleren med utvidet budsjett..

Heller litt mot forslaget til 5200 og det til 5700 da disse er de jeg får mest rabatt mot listepris på.

På forslaget til 5700 får jeg jo 2 ledige kanaler på forsterkeren som kan være kjekt å ha senere, og det virker spennende med 3-veis frontsett. Er veldig glad i mellomtone og klar/detaljert lyd, da kan kanskje en ekstra 4" mellomtone hjelpe? 10" bass kan jo også være fint da de som regel har kjappere respons enn en 12"? Hører mye på kjappe dobbelttromme-beats..

På den annen side har jo forslaget til 5200 to separate forsterkere av kjent navn som har bra rykte, er det noen fordeler å ha to separate forsterkere? Her har jeg jo egentlig ikke muligheten til å legge til et høytalersett bak senere, men trenger kanskje ikke forsterker til "rearfill" heller? Har også hørt veldig mye bra om Hertz (har ikke hørt så mye om Fusion), og får jo en 12" bass, som kanskje går noe dypere? (Bass drops o.l. er jo grisetøft med sub som går dypt)..

Noen her som har formeninger om hva som ville gi best lyd for pengene? Lager soundstream bra forsterkere og subber, og har Fusion bra frontsett?

Har enda ikke fått tilbakemelding fra Morel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki..

Dette var tilbudet fra Morel:

Morel Tempo 5

US Amps XT1600.4

RE Audio SR10D4

Lar vær å si så mye om pris da det ligger på nivå med de andre.

Fra forhandleren som gav tilbudet til 5200,- fikk jeg anbefaling om å heller la vær å bruke mer penger på komponenter og heller investere i dempemateriale i dører og bagasjerom.. som jo høres lurt ut, men hva vet vel jeg.

Ønsker tilbakemelding fra dere på forumet hva dere syns jeg bør velge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville hørt med firmaet fra det første tilbudet (til 5.200) om å bytte ut de to forsterkerene med den 5 kanaleren fra siste tilbudet (eventuelt hvor mye du må legge mellom for å bytte 2 kanaleren med 4 kanaleren). I listepris er ikke de langt fra hverandre og da ender du opp med en bra 5 kanaler, og kan utvide med bakdører/hattehylle senere hvis du vil...

Og selv om jeg ikke har personlig erfaring med noen av disse kombinasjonene, har hertz og audison blitt skrytt mye av her på forumet (hvis vi tror på det meste som blir sagt her da).

Når det gjelder dempemateriale er jeg forsåvidt enig..til en viss grad. Demping koster ganske mye hvis du skal gjøre det skikkelig og da ender du opp med noen komponenter som er ræva.

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville hørt med firmaet fra det første tilbudet (til 5.200) om å bytte ut de to forsterkerene med den 5 kanaleren fra siste tilbudet (eventuelt hvor mye du må legge mellom for å bytte 2 kanaleren med 4 kanaleren). I listepris er ikke de langt fra hverandre og da ender du opp med en bra 5 kanaler, og kan utvide med bakdører/hattehylle senere hvis du vil...

Og selv om jeg ikke har personlig erfaring med noen av disse kombinasjonene, har hertz og audison blitt skrytt mye av her på forumet (hvis vi tror på det meste som blir sagt her da).

Når det gjelder dempemateriale er jeg forsåvidt enig..til en viss grad. Demping koster ganske mye hvis du skal gjøre det skikkelig og da ender du opp med noen komponenter som er ræva.

I de fleste tilfeller vil et middelmådig element prestere mye bedre under skikkelige forutsetninger enn et dyrt ett under dårlige.. Så jeg er absolutt enig med forhanlder av det første tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller vil et middelmådig element prestere mye bedre under skikkelige forutsetninger enn et dyrt ett under dårlige.. Så jeg er absolutt enig med forhanlder av det første tilbudet.

Oki, men er det slik at man absolutt må kjøpe disse svinedyre "audiofile" dempeplatene eller holder det / fungerer like godt med glava/rockwool, dempematter fra biltema e.l.? Poenget er vel å redusere/eliminere stående lydbølger, er det ikke? I studioet mitt hjemme bruker jeg plastinnpakket glava i hjørnene og litt ymse demping (biltema selvklebende dempeplater) på vegger og tak for å få jevnere bassrespons, og det fungerer meget godt.. Har også hjemmelagde "bassfeller" av plastinnpakket glava i stua, og har grei bassrespons i det rommet (kvadratisk, ca. 4x7 meter).

Lurer litt på dette tilbudet til 5200 nå. Stusser litt på subwooferen, men for å sitere forhandler direkte:

"Skulle du velge å heller kjøpe dyrere utstyr, så er det høyttalerne foran du bør legge pengene i. Forsterkeren og bassen er mer enn bra nok. En evt oppgradering til HSK165 er en mulighet. Men min anbefaling er alikevel å dempe skikkelig, da jeg mener du får mer ut av pengene da, enn å kjøpe dyre høyttalere uten å dempe."

Skulle jeg få behov for bedre frontsett senere kan jeg jo putte dette settet baki og kjøpe et knallbra til fronten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider