Gå til innhold

Piggdekkgebyr - et moralsk dilemma

Ranger emnet

Reodor F

Anbefalte innlegg

En liten solskinnshistorie fra Rikshovedstaden :D

Jo, altså: Det har seg slik at jeg tok bilen på jobben i dag. Skulle innom Tess for å kjøpe meg en nippel til et gammelt sveiseapparat jeg bygger om til Euro universalkobling. Jobbet litt overtid i kveld, men bega meg hjemover utpå kvelden. Svingte ned Kongens gate mot Vippetangen (byens beste horestrøk - man jobber da sentralt...) og passet mine egne saker da jeg plutselig ble vinket inn inn til siden under festningsbrua av en svært hyggelig representant fra Statens vegvesen. Politiet var også tilstede. Han spurte høflig etter vognkort og førerkort, noe jeg prompte ga han samtidig som jeg spurte om de nå kom til å sjekke piggdekkene mine.

-Joda, det også sa han, samtidig som som han spurte om jeg hadde glemt å kjøpe piggdekkoblat.

-Ikke akkurat glemt repliserte jeg, snarere et bevisst valg fra min side...

Han trodde ikke det lønte seg mente han, samtidig som han skrev ut et gebyr pålydende kr 750,-

Før jeg dro videre hadde vi en koselig teknisk prat om eksosanlegg og doble endestusser. Han hadde notert seg mitt anlegg og ble skuffet da jeg sa at jeg skulle bygge tilbake til enkel endestuss på grunn av den noe høye harry-faktoren. Han mente deretter jeg kunne vente med å bytte til det rustet i stykker, men trakk tilbake dette da jeg forklarte at eksosanlegget mitt var i rustfritt stål... Han påpekte også med glimt i øyet at mine USA-blinkers med gule parklys ideelt sett burde vært hvite, men det var nå en filleting som han ikke gadd å gjøre noe med mente han.

Men så var det dette piggdekkgebyret da. Et dagsoblat koster 30 kroner, noe som betyr at jeg går i balanse dersom jeg kan kjøre i Oslo 25 ganger uten å få gebyr. Og det har jeg jo garantert gjort siden jeg kjøpte mine Nokian Hakkapeliitta 4 høsten 2004. Jeg går altså i balanse, men burde jeg kanskje holde meg for god for denslags likevel? Jeg er litt usikker siden fyren fra Statens vegvesen var såpass hyggelig og siden jeg egentlig ikke føler gebyret som en belastning...

I tillegg var selgerdama på Tess forholdsvis sexy, selv om sveis nok ikke var hennes sterke side riktig enda :)

Andre som har blitt ilagt gebyr for manglende piggdekkoblat der ute?

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe fikk en slik jeg å!!

gikk litt på skole i hovedstaden før jul å kjøret bilen inn til oslo. parkerte ved skolen MERK gratis parkering i gate, da har de ikke lov å gi bot. å kjørte hjem uten bot.

Dagen etter skulle jeg inn å hente en kompis på plata siden han kom med toget. gikk inn for å møte han å kom ut kanksje 5 min etter å da lå det en flott gul lapp i frontruta mi for fire pigg dekk uuten oblat hehe. ble ganske heit i pappen med en gang med tanke på at jeg kunne parkert 20 meter borti gata å at de da ikke kunne gitt meg bot, men men bot å bedring, så nå kjører jeg piggfritt å er en fare i trafikken.

at de ikke skjønner at isen blir blankpolert når aller kjører piggfritt å spinner rundt.

men skjønner problemet med mye asfaltstøv i de store byene.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har verken jeg lappen, eller problemet med å skulle betale pikkdekkgebyr, men ut i fra mitt ståsted så vil jeg oppfordre til sivil ulydighet slik som Gandhi en gang i tiden hadde sånn lykke med.(Merk; Dette bryter ikke med forumets regler da det er forskjell på sivil ulydighet, og lovbrudd! Pm om noen vil ha en definisjon)

Det er for mange avgifter på biltrafikken generelt i forhold til pengebruken som går i favør bilistene. Da burde de heller legge avgiftene på de tingene de faktisk bruker penger på.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå må jeg tenke her. Jeg betalte for?? er det 5 år siden regelen kom? Uansett. Jeg betalte de 2 første årene regelen varte. Også var den vel borte 1 eller 2 år? 05-06 vinteren kjørte jeg piggfritt. Måtte jo prøve siden folk sa piggfritt var like bra som pigg (meg i ræva) (Aldri igjen.) Så da er vi kommet til vinteren i fjord og i år. Har ikke betalt for noen av de årene. Min mening er hvertfall at man kan få mange bøter på 750 før man går i minus med tanke på hva det koster å rette opp fronten på bilen etter å ha sklidd i ræva på bilen foran pga lite feste.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe fikk en slik jeg å!!

gikk litt på skole i hovedstaden før jul å kjøret bilen inn til oslo. parkerte ved skolen MERK gratis parkering i gate, da har de ikke lov å gi bot. å kjørte hjem uten bot.

Dagen etter skulle jeg inn å hente en kompis på plata siden han kom med toget. gikk inn for å møte han å kom ut kanksje 5 min etter å da lå det en flott gul lapp i frontruta mi for fire pigg dekk uuten oblat hehe. ble ganske heit i pappen med en gang med tanke på at jeg kunne parkert 20 meter borti gata å at de da ikke kunne gitt meg bot, men men bot å bedring, så nå kjører jeg piggfritt å er en fare i trafikken.

at de ikke skjønner at isen blir blankpolert når aller kjører piggfritt å spinner rundt.

men skjønner problemet med mye asfaltstøv i de store byene.

Med forbehold om at jeg misforstår deg, siden du ikke skriver helt forståelig:

Hva er det du sier, mann? At de ikke har lov til å skriv eut piggdekkgebyr fordi du står på gratisparkering? Hohoho... Hvor tar du sånt fra? Du skal ha skryt for god fantasi, om ikke annet! Man skal høre mye før ørene detter av...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg misforstår deg, siden du ikke skriver helt forståelig:

Hva er det du sier, mann? At de ikke har lov til å skriv eut piggdekkgebyr fordi du står på gratisparkering? Hohoho... Hvor tar du sånt fra? Du skal ha skryt for god fantasi, om ikke annet! Man skal høre mye før ørene detter av...:)

De kan ikke gi deg bot hvis de ikke kan bevise at bilen har kjørt uten piggdekk gebyret. Når du står på gratisparkering, kan man ha stått der i flere dager, men hatt f.eks. skrape oblat sist man kjørte. Men på tidsregulerte parkeringer blir saken en helt annen, siden man som regel har parkert bilen der kort tid før de kom, og da burde ha et gyldig oblat.

I hvertfall sånn jeg har forstått det på en jeg kjenner som driver med dette.

1997 Audi a4 2,6 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør da; HVORFOR har du piggdekk på bilen når du jobber midt i Oslo?

Fordi jeg benytter bil til annet enn jobb...

Jeg bruker faktisk kun bilen unntaksvis til jobb. Til daglig tar jeg toget fra Flåklypa og inn. Men så var det denne nippelen da...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør da; HVORFOR har du piggdekk på bilen når du jobber midt i Oslo?

Kommer jo helt an på hvor man bor og da, ikke kun hvor man jobber..

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider