Gå til innhold

vurderer kjøp av en A6 2,5 TDI -95 mod

Ranger emnet


kjetil1972

Anbefalte innlegg

heisan

skal å se på en a6 avant. gått ca 300000 km

noen som har noen tips om hva man bør se nærmere etter på disse bilene.

hva er en fornuftig pris på dem?

er en 2wd. automat,skinn int.,klima, el.vindu etc.

glødinga fusker vist litt på den. dyrt?? ellers ok!

har hørt en del om forstillingsproblemer på dem. tips om hvordan man får sjekket at den er ok.

ellers generelle tips mottaes med TAKK:idea:

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen sære forstillingsproblemer på disse,

enkelt og kraftig nok oppbygd. Kan forekomme slakke i nedre bærearmskule samt foringa på bærearmen evnt. slakke i yttre stab.foringer. Alt dette er slitedeler, men 10 gang bedre enn nyere audi med multilink.

Greier motorer, solid oppbygd.

Du sier glødinga svikter? i hvilken form da? Bruker å bli feil på dieselpumpene på disse, stillverket. Om ikke så defekte plugger eller sikring og slikt bagatellmessig. Sjekk dette opp før du investerer. Sjekk også at klimaanlegget fungerer som det skal.

Foringene i bakakselen bruker å løsne i vulkinga, men slitedeler det også. Og sjekk alt annet av bremser etc. Caliptere som sitter fast o.l

Kjenner ikke så godt til automaten på disse, har manuell selv. Fungerer utmerket etter 280` ingen ulyder i drivverk.

De fleste 2.5tdi i denne årgangsgruppen er gådd mye, men er visst ikke det store problemet.

Kanskje rundt 55-80K alt etter stand, interiør/lakk/karosseri.

Grei vinterbil også, tung foran. Bra lasteevne.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma har samme bil som du vurderer.. Er endel feil med disse, ihvertfall vår.. Blant annet kan trekket på innsiden av bakluka begynne å lage knirkelyder. Kommer av at selve "håndtaket" for å lukke igjen luka er i trekket, så man sliter trekket mer å mer nedover over tid og bruk.

 

Turboene på disse har en kjedelig tendens til å ikke vare lengre enn rundt 250.000km.. Kommer jo selvfølgelig an på måten man kjører på, og er forsåvidt en kjip jobb å bytte, da stortsett alt må vekk for å komme til turboen... :p

 

Glødinga er et problem ja. Prøv å bytt pluggene først. Hvis ikke, bytt gløderele'et. Sitter rett over clutch/bremsepedalen bak et deksel.

 

VWgolf1, du sa noe om feil på dieselpumpa.. Vår bil er SYYYYYKT tungstarta ved kald motor. Glødelampa lyser i ca 20sek, men uansett hvor mange ganger man gløder må man kjinne og kjinne på motoren for å få start. Går som oftest rundt 10 min med kjinning før den starter. Når den først er starta, går den som bare det.. Ingen problem å starte ved varm motor heller.. Peiling på hva som kan være feil?

 

Sorry OT..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selger fikk det pluteselig travelt med å selge bilen.

fikk ikke sett på den engang... jaja.

får søke etter en annen da:doh

noen som har eller vet om en til salgs??:viske:

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. kan jo alltids vurdere min:D men ligger en haug av disse på autodb.no eller finn.no, bare å snoke seg fram litt. Fant en der til 50000,-, alt etter stand og km selvfølgelig. Er fornøyd med disse bilene. Går billig 0,4-0,5 på mila, bra drakraft i motor, og høvelig lasterom. Har 5 trinns manuell of fwd, ikke klima og slikt. Så slipper å ha problemer med så mye.

 

Esbandos: sikkert dieselpumpa, stillverket som er gåen. (koster 13000,- og overhale akkurat det problemet)

Har akkurat samme problem på min. Må ikke tvinne startern mer enn par min eller noe:P, men har løst problemet midlertidig med å bruke litt startgass i innsuget. Starter etter par sek. Forsøk å ta ut feilkoder, se om du får opp noe. Kan også ha feil på NBF, nålebevegelsesføleren, dyse 4. Evnt. sjekke timinga på register. Dysene kan også tulle med deg, lekker etc. Kommer det mye røyk ut når du først har fått start? OG sjekk om alle glødepluggene er iorden, men er nok ikke det som er rota til all faenskap.

Skal forsøke å få hentet meg nyoverhalt pumpe. Skiftet pumpe før jul, men ble bare værre med den pumpa. Så måtte skifte tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja, kommer en god del røyk. Røyklegger omtrent halve nabolaget.. :p

 

Uansett, den er like tungstartet uansett om jeg har både startgass og startbooster tilkoblet.. Har hatt bilen inne på audi. Der justerte dem timinga på pumpa samt byttet plugger og gløderele.. Ble ikke bedre.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor de bytta det jeg vel.. :p

 

De stilte også litt på timinga til pumpa. Mente den hadde hoppa over ei tann. Var arne johnsens ja.

 

Hvordan finner jeg ut om dette er en billig eller dyr jobb? Altså om det er de fjørene eller stillverket som er galt her.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vel gå ann å få sjekket det.

står sikkert noe nummer eller lignende på dem.

 

kan det stemme at en ny dieselpumpe inkl.arb. koster ca.29000,-

fant en kvittering i vectraen på det:hvaskjera

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumpe fra A100 passer ikke uansett om samme motorkode. Du kan fort se det på utløpet på pumpa, A100 står denne vertikalt, A6 horisontalt ut fra lokket. Har også pot meter eller HDK giver

Pumpe fra 95-97 C4. AEL pumpe kan også passe så lenge ikke bilen har cruise kontroll. Men står nummer på sida av pumpa, så lett å kontrollere.

Ny dieselpumpe her i norge + arbeid koster for 29`

Skiftet pumpe på min, brukte 1.5T. Men har gjort det en del ganger nå:P

Så nyoverhalt pumpe fra bosch i tyskland. Stillverk reparert etc. kommer på ca 7000kr. Blir vel den veien jeg går. Evnt. danmark, kommer på overkant av 8000danske

 

Litt vanskelig å si at pumpa er gåen, men alle symptomer tyder på det. Har kjørt en del parallellmålinger på ECU`n også uten å få fram noen feile verdier bortsett fra pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår