Gå til innhold

Kjøpte ny bruktbil - 11 000 rett i dass

Ranger emnet

skarpH

Anbefalte innlegg

Hei

Vil bare fortelle en historie som ikke er så morsom.

For snart to uker kjøpte jeg en peugeot 309 hos en bruktbilforhandler i stavanger. Det var en 1991 modell, alle servicer følgt fram til 90000, eu godkjent i 2 år, kun kjørt 108 000 km. Fikk ingen garanti siden det var "kun" 11 000. Forhandleren hadde hørt en ulyd, en slags uling når han startet den for første gang, men den forsvant. Og når vi prøvekjørte den, hørte vi ingenting. Så jeg skrev kontrakt og med en gang jeg skulle kjøre ut på veien, kom ulyden. En slags uuuling fra venstre hjul en plass.

Vi fikk time på verksted og dem tok en test tur og han som kjørte var 99% sikker på at det var hjullageret. Så dem tok liksom da og byttet dette hjullageret og jeg fikk bilen tilbake i går.

I dag igjen, så kom lyden tilbake. Samme ulingen. Den går vekk med en gang jeg så vidt svinger rattet bitte litt til venstre. Det er også når jeg tar inn gassen litt så kommer den. Tar jeg gassen i bånn, forsvinner den. Den kommer å går. Men kun når den er varm og kjørt litt.

Så vi kjørte til verkstedet igjen. Så skulle dem ta en ny tur med den, en annen kar. Han kom tilbake med tre ord: Gir/Clutch og drivledd.

Kjekk beskjed. Har brukt alt jeg eier å har på denne bilen nesten å når er den ikke verdt mer enn 1500 kr.

Hva tror dere folk? Hørt om lignende før, at det kan vær gir å clutch og alt som er gåen? Lyden kommer ikke når jeg girer. girer helt fint.

Men men, 11 000 rett ut vinduet. Kjipe saker. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå lengre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til forhandleren. Du har reklamasjonsrett på denne saken?

Husker ikke hvor lenge den retten gjelder men er vel mest sannsynlig 1mnd. Krev pengene tilbake eller bilen fiksa. Det hadde jeg gjort.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første feil var å kjøpe en gammel fransk bruktbil.

Men du har ved ALLE kjøp, en slags reklamasjonsrett. Og du skal ialle fall ikke betale hele regninga for skiftingen av hjullageret, da det viste seg å ikke være dette, da feilen vedvarte etter skifting.

Mulig det kan være gåent utløserlager, eller svinghulslager. (Ett lager på innsiden av svinghjulet).

Som eksempel kan jeg fortelle deg at jeg overhalte en hel Mazda girkasse på jobb, skiftet alle lager, synkroniseringer osv, men ulelyden var der enda, viste seg at det kun var svinghuls lageret, hehe. Tør ikke fortelle deg hva vi sa til kunden, men dere kan vel tenke dere! :D

Uansett, ta en kjapp telefon til Forbrukerombudet, og be dem fortelle deg hva slags grunn du står på, enten har du noen/få rettigheter, eller så har du ingen. Og da har du på godt norsk, kasta pengene ut av vinduet!

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som de fleste sier en form for reklamasjonsrett som jeg sa... Det er det på ALT du kjøper. Om du drar til rema å kjøper en pakke melk og ser at melka er svart når du heller den i glasset, har du rett til å kreve penga tilbake evt en ny pakke melk. Slik er det som oftest ved bilkjøp også. Med mindre det står i kontrakten at bilen selges slik den er, og selger fratar seg alt ansvar. Altså om motoren faller ut 10 sekunder etter du har kjørt derfra, har ikke selger noe med det å gjøre.. Men om dette IKKE står i kontrakten, er det selger som skal påse at bilen funker etc ved salg.

Er ihvertfall slik jeg har lest meg fram til i kjøpsloven.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjøper har fått opplyst at selger har hørt en ulyd fra bilen men den kom ikke frem under prøvekjøring" Står det i kontrakten.

Men uansett, dere mekaniker genier. Er det virkelig så gale at girkassen og clutch er gåen?

Bilen er 1991 modell.

Det har kun vært en eier, en gammel mann.

Alle servicer følgt på merkeverksted.

Kjørt 109 000 km.

Til og med Peugeot kan vel ikke være så dårlige?

Det er en ulelyd, som brått forsvinner når jeg nykker i rattet til venstre, men den kommer jo igjen.

Når jeg tar inn clutchen og slepper gass, da også pleier den å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en liten tur der du bremser litt, svinger etc.. Stopp bilen og gå ut å kjenn på felgen/navet på det aktuelle hjulet. Er det hjullagret som er gåent, skal felgen være rimelig varm. Samme om bremsene henger på. Hvis det er kalt når du kjenner, kan du ta hånda inn mellom skjerm og hjul å kjenne om drivknuter etc er varmere enn det burde ha vært..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er prisen under 20 lapper er bilen å betrakte som et reprasjonsobjekt, så noen reklamasjon er bare å glemme..

Men jeg tror ikke det har noe med hverken clutch eller girkasse å gjøre. Litt vanskelig å si når man ikke har hørt lyden, men jeg ville sjekket at bremseklossene ikke har satt seg fast, at glidere på kalippere o.l fungerer o.s.v.

Ikke en gang på en fransk bil vil uling i girkasse forsvinne ved sving.

Og den dagen clutchen uler, da......

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjøper har fått opplyst at selger har hørt en ulyd fra bilen men den kom ikke frem under prøvekjøring" Står det i kontrakten.

Men uansett, dere mekaniker genier. Er det virkelig så gale at girkassen og clutch er gåen?

Høres ut som en typisk verksteduttalelse. Så lyden skal liksom komme av at både hjullager, drivknute, clutch og girkasse er gåen?

Et tips fra meg: Forsvinner lyden hvis du trykker inn bremsen litt? Dette kan rett og slett være hyling fra en av klossene som ligger bortpå skiva. Dette KAN forklare at lyden forsvant en stund, for når verkstedet demonterte for å skifte lageret, så presset de inn stemplet i bremsekaliperen. Etter noen dager kan den ha satt seg igjen. Dette er egentlig typisk på en bil som har gått kort, og som kanskje har stått en stund før salg.

Det du kan gjøre selv er å ta av hjulet og bruk et skrujern mellom klossene og skiva for å presse stemplet/ene inn i kaliperen. Deretter trykker du på bremsen til de kommer ut igjen. Gjenta noen ganger og kjør en tur. Er lyden borte har du mest sannsynlig funnet årsaken.

Kommer det tilbake etter en stund kan du kjøpe nye/overhalte kalipere for begge sider.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hei! Er det noe angrefrist på bruktbilkjøp?

Svar: Hvis du har kjøpt bruktbil usett over Internett kan du ha angrerett. Ved ordinært bruktbilkjøp fra forhandler eller privatperson er det ikke angrerett.

Det står det på forbrukerrådet :(

i min bilkontrakt stå det så pent som:

Du har fra kjøpsdato 14 dager full rett til å levere tilbake bilen:)

det var en bruktbil

men jeg er ingen lov kar så venter spent på svar fra juriztenpower

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider