Gå til innhold

Kjøpte ny bruktbil - 11 000 rett i dass

Ranger emnet


skarpH

Anbefalte innlegg

Høres ut som en typisk verksteduttalelse. Så lyden skal liksom komme av at både hjullager, drivknute, clutch og girkasse er gåen?

 

Et tips fra meg: Forsvinner lyden hvis du trykker inn bremsen litt? Dette kan rett og slett være hyling fra en av klossene som ligger bortpå skiva. Dette KAN forklare at lyden forsvant en stund, for når verkstedet demonterte for å skifte lageret, så presset de inn stemplet i bremsekaliperen. Etter noen dager kan den ha satt seg igjen. Dette er egentlig typisk på en bil som har gått kort, og som kanskje har stått en stund før salg.

 

Det du kan gjøre selv er å ta av hjulet og bruk et skrujern mellom klossene og skiva for å presse stemplet/ene inn i kaliperen. Deretter trykker du på bremsen til de kommer ut igjen. Gjenta noen ganger og kjør en tur. Er lyden borte har du mest sannsynlig funnet årsaken.

 

Kommer det tilbake etter en stund kan du kjøpe nye/overhalte kalipere for begge sider.

 

Her får jeg mange tips. Skal få sjekket dette ut.

Kan det du sier her også stemme med at når jeg svinger så vidt til venstre så går lyden vekk? Sterker det troen din på at det kan vær kalipperene? :)

 

For en bil som er gått over 109 000 km, har jeg ikke tro på at lagre i girkasse osv osv skal ryke :(

 

Det va i går jeg fikk den fra verksted da de hadde byttet hjullager på venstre framhjul. Så kjørte jeg en liten langtur å rundt omkring, hørte ingenting. Men i dag kom den tilbake igjen.

Den kommer heller ikke når den er kald. Skal prøve i morgen å prøve å bremse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meget mulig det.. Når drivleddet går, blir det en klunk-klunklyd når man svinger helt over til en side. Kan jo være noe i forbindelse med gåen drivknute lyden du hører kommer fra ja..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa også at drivledd for gåen, for når han svingte hardt så kom det en annen lyd. Kan det ha noe sammenheng med den andre lyden igjen?

 

Ja det er absolutt mulig at det har sammenheng. Men jeg holder en knapp på bremsene... Ja jeg har opplevd at bremsene har hengt på og laget ulelyd, og jeg har opplevd at lyden har forsvunnet når jeg har svingt til en av sidene.

 

Og ja, sjekk oljen på girkassa for sikkerhets skyld! Jeg syns det er veldig rart om girkassa lager en lyd som ikke forandrer seg med gasspådrag, clutch inn og ut osv, men det er vel uansett greit med en sjekk. Det er som regel ikke peilepinne, men du må fylle på til det renner ut av påfyllingshullet.

 

Sjekk også gummimansjetten rundt drivleddet, hvis den er gåen bør du bytte leddet. Hvis den er OK hadde jeg kjørt med leddet til det ble verre eller du får pålegg på EU.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er absolutt mulig at det har sammenheng. Men jeg holder en knapp på bremsene... Ja jeg har opplevd at bremsene har hengt på og laget ulelyd, og jeg har opplevd at lyden har forsvunnet når jeg har svingt til en av sidene.

 

Og ja, sjekk oljen på girkassa for sikkerhets skyld! Jeg syns det er veldig rart om girkassa lager en lyd som ikke forandrer seg med gasspådrag, clutch inn og ut osv, men det er vel uansett greit med en sjekk. Det er som regel ikke peilepinne, men du må fylle på til det renner ut av påfyllingshullet.

 

Sjekk også gummimansjetten rundt drivleddet, hvis den er gåen bør du bytte leddet. Hvis den er OK hadde jeg kjørt med leddet til det ble verre eller du får pålegg på EU.

 

 

Jeg kan støtte det han sier om bremsene, gammeltravern til fadern en S123 -85 modell, har en skarp pipelyd fra bekke bakhjula. Grunnen er rett og slett at kalipperne har gått i stå. Vi har ofc. vær litt slapp med å bytte bremseveske så den har blitt litt mye vannfylt også har det blit mye korrosjon der bak. Hører bare lyden når vi kjører sakte rett fram, om vi svinger så kan den bli borte eller forandre karakter.

 

Men helvette det er glatt ute eller? Bunn pedalen helt på glatta å gå ut å se på sporene. Er det forskjell fra venstre og høyre side?

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

 

Som eksempel kan jeg fortelle deg at jeg overhalte en hel Mazda girkasse på jobb, skiftet alle lager, synkroniseringer osv, men ulelyden var der enda, viste seg at det kun var svinghuls lageret, hehe. Tør ikke fortelle deg hva vi sa til kunden, men dere kan vel tenke dere! :D

 

.. og det der er jo grunnen til at jeg IKKE leverer bilen min inn på verksted. Alt for mange dimlinger som har like mye peiling som meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke brydd med så hardt om den ulelyden til en bil verdi

11K. om det er i girkassen eller svinghjulslager etc så kjør bare til det står. Ellers er det økonomisk uforsvarlig å bruke 11000 eller mer på nytt igjen på den bilen. Den varer sikkert par år til med ulelyd. Sjekk at du har olje på kassen.

 

Helt enig... kjør pent og pyntelig. Sannsynligvis vil en av to ting skje.. lyden forsvinner etterhvert, eller så vil lyden intensiveres etter som det skade komponente blir mer ødelagt. Hvis det er noe i opphenget, drivledd o.l. så vil du få litt banking/knirking etterhvert.. (og da bør du ikke kjøre for lenge :-)

 

Hvis det er kassen/clutch som er gåen så ville ikke jeg heller brukt så mye tid og penger på å fikset det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er prisen under 20 lapper er bilen å betrakte som et reprasjonsobjekt, så noen reklamasjon er bare å glemme..

 

den tror jeg ikke på du gitt.

 

kjæresten til min mor kjøpte en 94mod astra for 15.000kr. så nydelig ut! men, med en gang han kom hjem ble varmeapparatet deffekt, og bensintanken var det hull i. dette ble byttet like etterpå av verkstedet. helt gratis! ingen krangling eller noe.

 

jeg selv kjøpte en honda accord til en pris av 25.000kr der, 0 feil eller noe.

 

fram til støtdemper foringene fram gikk og ett DØRHANDTAK sprakk. det fikk jeg og nytt uten diskusjoner.!

 

eller var vi bare heldige eller han snill? ;)

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den tror jeg ikke på du gitt.

 

kjæresten til min mor kjøpte en 94mod astra for 15.000kr. så nydelig ut! men, med en gang han kom hjem ble varmeapparatet deffekt, og bensintanken var det hull i. dette ble byttet like etterpå av verkstedet. helt gratis! ingen krangling eller noe.

 

jeg selv kjøpte en honda accord til en pris av 25.000kr der, 0 feil eller noe.

 

fram til støtdemper foringene fram gikk og ett DØRHANDTAK sprakk. det fikk jeg og nytt uten diskusjoner.!

 

eller var vi bare heldige eller han snill? ;)

Selvsagt er det mange som ordner opp uansett, men rent juridisk er det ikke noe å hente

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår