Gå til innhold

avstivninger og stag - hva er ideelt og hvorfor?!

Ranger emnet

melluh

Anbefalte innlegg

holder på i disse dager å slenge sammen en golf 1 som det blir litt motor i osv. har et håp om piske den rundt på bane etterhvert, men da må man ha de riktige kjøreegenskapene...doh!

noen her som innehar litt kunnskap om hva som er optimalt og hvorfor?

stag mellom dempertårn bak - hvor er det optimalt å plassere det? (problemstillingen er høyt som mulig, i karosserivegg over tårn, osv)

stag fra tårn til bagasjeromshjørner - danner et kryss midt i bagasjen (problemstilling er nødvendig, noen effekt overhodet)

fyr løs, dere som har kunnskap! (og synsing om at BSbildeler har mange tøffe stag som lover gull å grønne skoger kan droppes)

bilen

SSL11892.jpg

motor

SSL11790.jpg

paint :sombrero:

bagasjerom.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen her som innehar litt kunnskap om hva som er optimalt og hvorfor?

stag mellom dempertårn bak - hvor er det optimalt å plassere det? (problemstillingen er høyt som mulig, i karosserivegg over tårn, osv)

Ikke det jeg er stivest på,men staget bør være så nærme toppen av demperene som mulig,vi vil ikke ha lengre vektarm sånn at flex'en kommer tilbake...kreftene bøyer jo mer med mer vektarm. :)

stag fra tårn til bagasjeromshjørner - danner et kryss midt i bagasjen (problemstilling er nødvendig, noen effekt overhodet)
Ikke helt sikker om jeg ser poenget med å ha det sånn,et kryss i vertikal stilling (+ evt. et par "bein" fremover/bakover) låser jo tårna dønn fast (triangulering er fint).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert mulig å bla igjennom noen golf prosjekt inne på golf forumet også.. der finner du sikkert nyttige tips:-)

det er gjort, men svært lite er "dokumentert effektivt" da de fleste kjøper et tårnstag og det er det...jeg ønsker å lage noe selv, som faktisk fungerer og kanskje kan være en god erstatning for et bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det jeg er stivest på,men staget bør være så nærme toppen av demperene som mulig,vi vil ikke ha lengre vektarm sånn at flex'en kommer tilbake...kreftene bøyer jo mer med mer vektarm. :)

Ikke helt sikker om jeg ser poenget med å ha det sånn,et kryss i vertikal stilling (+ evt. et par "bein" fremover/bakover) låser jo tårna dønn fast (triangulering er fint).

her er man inne på noe!

tanken med krysset bakover er å stive av hele bakparten på bilen, men det vil kanskej virke vel så bra med et bein fremover og et bakover på hver demper...

en mer naturlig problemstilling vil kanskje være - hvor flexer et karosseri mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er man inne på noe!

tanken med krysset bakover er å stive av hele bakparten på bilen, men det vil kanskej virke vel så bra med et bein fremover og et bakover på hver demper...

..og evt et kryss mellom tårna.

en mer naturlig problemstilling vil kanskje være - hvor flexer et karosseri mest?
Ved hard svingtagning vil jeg nok tro at vridningskreftene sitter mest langs aksen der hvor girtunnelen sitter (bortsett fra i Golf :D ).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider