Gå til innhold

ojlelampe lyser/blinker og motor tikker!?

Ranger emnet


Alvasiv

Anbefalte innlegg

VW Vento, 1996 modell, 1.8i. 250000km Det begynte med at oljelampa blinket/peip og tikking ifra motoren. Hadde bilen på verksted der de skiftet olja, byttet filter, målte trykket og byttet oljesensorene. Rett etter skjedde det samme igjen, ganske ofte. Hadde deretter bilen på merkeverksted hvor de igjen byttet oljefilter til et orginalt, målte oljetrykket, feilsøkte og byttet sensorene igjen for 2gang. Men den fortsatte og pipe og blinke. For tredje gang var jeg på et annet merkeverksted, de feilsøkte og målte oljetrykk igjen, og byttet sensorer for tredje gang. Nå har jeg fått bilen tilbake, å ikke uventet så piper/blinket oljelampa og motoren tikket kraftig. Selv har jeg prøvd å byttet selve oljelampa/speedometer, men hjalp ikke. Pipingen har ofta forekommet når jeg har stått på tomgang eller presser bilen i lange tunge bakker men også helt ut av det blå. Tikkingen og pipingen har ofte forsvunnet når jeg har gasset litt på. Hva bør jeg gjøre? Håper å få et raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at denne bilen tidligere har hatt dårlig vedlikehold med laaange oljeskiftintervaller, slik at slagg har tettet til oljeinnsuget i bunnpanna. Hvis dette er nesten helt tett hjelper det ikke mye å skifte oljefilter. Det beste ville nok være å demontere bunnpanna og rense både den og oljeinnsuget. Dermed vil oljefilteret og oljepumpa igjen få fullt arbeidstrykk og ventilene vil igjen få den smøringen som trengs.

 

Hvis det ikke er oljeinnsuget i bånnpanna som er tett, så kan det sitte en slaggpropp i oljekanalene på returen fra topplokket/motorblokka, noe som gjør at oljepumpa suger like mye luft som olje. Da kan det bli nødvendig å plukke motoren fra hverandre for å få renset den skikkelig, da blir det billigere å bytte hele motoren.

 

Moralen er: Det er dumt å spare penger på å skifte olje sjeldent eller bruke billig dårlig olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det bli nødvendig å plukke motoren fra hverandre for å få renset den skikkelig, da blir det billigere å bytte hele motoren.
...sånn at man kan få en brukt,uåpnet motor som med litt flaks lider av samme symptom,eller kommer ferdig utslitt...:shake Moralen er: Det er bedre å se over den du har,da vet du at den er i orden (selv om den jobben koster litt mer enn en motor på huggeren).. Det er verdt det,både for "peace of mind" og fordi det føles litt teit å stå der med ny motor i bilen,slankere lommebok og problemet fremdeles tilstede.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår