Gå til innhold

Startproblem etter bruk av DEFA motorvarmer

Ranger emnet


The-SiM

Anbefalte innlegg

Har en 95 mod. Omega stv. 2.5 V6 som har installert defa motorvarmer. Dette var installert da jeg kjøpte bilen.

 

Nå i vinter har jeg flere ganger prøvd å bruke denne. Men etter hver gang jeg bruker motorvarmeren har jeg store problemer med å få start på bilen.

Trenger vanligvis 3-4 forsøk før den starter. De første gangene starter den såvidt i 1-2 sekunder og så "dør" motoren igjen. Dette gjentar seg til jeg får start.

 

Når motoren først er i gang kjenner jeg at det kommer varm luft med en gang. Så selve motorvarmeren fungerer som den skal.

 

Ellers når jeg ikke bruker motorvarmer starter bilen lett og uten problemer.

 

 

Jeg har lagt merke til at turtallet på motoren oppfører seg annerledes når jeg bruker motorvarmeren. Ved normal kaldstart ligger den litt over 1000, men ved bruk av motorvarmeren så ligger den kun på ca. 500. Dette helt fra start.

 

 

Noen som har en anelse om hva dette kan være og hva jeg kan gjøre for å få fikset dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer dette uavhengig av hvor lenge du har hatt motorvarmeren koblet inn? Et forslag er at motoren ikke er gjennomvarm. CTSen mener at den er driftsvarm og derfor ikke gir noen kaldstartsanrikning, mens det ikke er varmt gjennom hele blokka så motoren derfor ikke fyrer pga kondensering av bensin i sylinderne?

 

Er ikke noe galt med at tomgangen legger seg lavt med en gang når du bruker motorvarmer. Det er bare fordi det er varmstart, ikke kaldstart.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tror faktisk jeg har samme probleme, men på omega a 2.0i. fikk ikke star i morgen etter å ha brukt motorvarmen i 45min, virker nesten som motorn får alt for sent tenning. så jeg tror kansje min temp måler reagerer før motoren blir gjennomvarm.

4x Omega A

2x Senator B

1x Century 80"

1x Mazda 323 83" grevling

1x Passat 00" grevling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her. men jeg tror nok at promlemet mit var at temp givern var varm, men ikke motorblokka. klarte faktisk å få ettertenning når jeg prøvde å starte, så tenningen var vertfall alt for sen.

4x Omega A

2x Senator B

1x Century 80"

1x Mazda 323 83" grevling

1x Passat 00" grevling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har faktisk inntrykket av det samme hos meg...

 

når jeg skrudde på tenninga i dag observerte ejg at temp måleren viste ca. 30-40 grader før jeg startet bilen. Etter bare noen sekunder (mens bilen prøver å starte og "hoster og harker") ser jeg at temperaturmåleren synker kraftig til rett over min.

 

Så det kan være noe av det samme hos meg å!

 

 

Men hvordan kan jeg få fiksa dette da? Vil jo helst unngå dette problemet for hver gang jeg skal starte bilen. Virker ikke som om motoren har godt av det heller. Den "rister" jo de første sekundene etter at jeg har fått start før den går over til normal tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ann å gjøre som kongharald sier med å motere en sirkulasjonspumpe, men så er det å finne en løsnig som ikke påvirker motorn i egendrift. for min del er det egentlig ikke så stor fare, er skjelden det er minusgrader her.

4x Omega A

2x Senator B

1x Century 80"

1x Mazda 323 83" grevling

1x Passat 00" grevling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en Y-kobling i motoromet du kan koble av. du finner den ved å følle kabeln som går ifra DEFA-kontakten å in i motoromet, så kobler du av den kontakten som sitter på Y-koblingen som går til motorblokka.

4x Omega A

2x Senator B

1x Century 80"

1x Mazda 323 83" grevling

1x Passat 00" grevling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår