Gå til innhold

Hvem betaler Veiavgifta. Ny Eller gammel Eier

Ranger emnet

Koyo1

Anbefalte innlegg

Hei har kjøpt en Bil i dag er det ikke slik at siden den sto registrert på gammel eier 1 Januar 08 så er det han som må betale veiavgifta på den eller hvordan er det.

Er vel du som må betale den hvis ikke annet er avtalt i kontrakta, men det er tidligere eier son får regningen i posten. Så du må ringe gamle eier å få denne tilsendt.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Forskrift om årsavgift for motorvogn § 2. Link: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19860704-1433.html#2

Siterer også fra Tollvesenets nettsider under overskriften "Hvem er ansvarlig for å betale årsavgiftskrav?":

"Avgiften gjelder for kalenderåret, det vil si fra 1. januar til 31. desember. Krav rettes mot den som er registrert som eier 1. januar i avgiftsåret (Kravet forfaller til betaling 20. mars). Avregistreres kjøretøyet etter 31. desember, vil avgift bli skrevet ut for hele det kommendeavgiftsåret.

Ble kjøretøyet levert til godkjent vrakplass før 20. mars, bortfaller avgiftsplikten. Leveres kjøretøyet til godkjent vrakplass etter 20. mars, men før 1. juli, vil kravet bli halvert. Skjer vrakingen etter 1. juli må full avgift betales.

Ny(-e) eier(-e) vil være solidarisk ansvarlig for betaling av avgiften. Tollvesenet er ikke bundet av avtaler som måtte være inngått mellom selger og kjøper knyttet til fordeling av avgiftskravet. Ovenstående bygger på bestemmelser i lov om avgifter vedrørende motorkjøretøyer og båter av 19. juni 1959 nr 2 og forskrift om årsavgift for motorvogn av 4. juli 1986 nr 1433."

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mao. den som stod som registrert eier per 1. januar MÅ betale til slutt. Men du som har kjøpt bilen er jo like langt for det er du som har en bil som er begjært avskiltet og mangler oblater frem til gamle eier evt. har betalt eller Statens innkrevingssentral tar utlegg i eiendeler eller trekk i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men nok "on" til at jeg tar det her:

Hvis man avskilter en bil og har den stående i, la oss si tre år, før man påskilter den igjen - må man da betale veiavgift for alle de tre årene?

(Hadde en liten diskusjon på jobben, og jeg kan ikke skjønne at reglene skal være SÅ vanskelige... Men; han jeg diskuterte dette med hadde måttet betale for alle årene da bilen hadde vært avskiltet, før han fikk utlevert nye skilt - så kan reglene være endret nylig, eller er det rett og slett jeg som tar feil?)

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men nok "on" til at jeg tar det her:

Hvis man avskilter en bil og har den stående i, la oss si tre år, før man påskilter den igjen - må man da betale veiavgift for alle de tre årene?

(Hadde en liten diskusjon på jobben, og jeg kan ikke skjønne at reglene skal være SÅ vanskelige... Men; han jeg diskuterte dette med hadde måttet betale for alle årene da bilen hadde vært avskiltet, før han fikk utlevert nye skilt - så kan reglene være endret nylig, eller er det rett og slett jeg som tar feil?)

Nei. Så lenge du avskilter den før 20. mars (eller april, husker ikke i dette øyeblikk, og gidder faktisk ikke å sjekke:)), slipper du vegavgift. Så lenge bilen forblir uregistrert, betaler du ikke årsavgift, før du eventuelt registrere den igjen.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Så lenge du avskilter den før 20. mars (eller april, husker ikke i dette øyeblikk, og gidder faktisk ikke å sjekke:)), slipper du vegavgift. Så lenge bilen forblir uregistrert, betaler du ikke årsavgift, før du eventuelt registrere den igjen.

Men du må betale for det første året, siden skiltene fortsatt satt på bilen den 1. Januar.

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må betale for det første året, siden skiltene fortsatt satt på bilen den 1. Januar.

Ja, du har rett i det. Jeg var litt rask på avtrekkeren. Dersom du derimot leverer den til vraking innen 20. mars, slipper du årsavgift. Men det var vel ikke tilfelle her, så da trekker jeg forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i det. Jeg var litt rask på avtrekkeren. Dersom du derimot leverer den til vraking innen 20. mars, slipper du årsavgift. Men det var vel ikke tilfelle her, så da trekker jeg forrige innlegg.

Stemmer da er vi enig. Trodde ikke du tok feil jeg ;)

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer da er vi enig. Trodde ikke du tok feil jeg ;)

Nei, jeg tok ikke feil. Jeg hadde bare ikke helt rett. Jeg var jo inne på noe når det gjaldt 20. mars, eller hva? :)

Hehe... Neida. Det gikk nok litt for fort der, gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider